Lentääkö hiilineutraali Pelicans Ouluun? – "Urheilullisuus edellä mennään"

Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta urheilijoille maan sisäiset pelimatkat ovat melko lyhyitä verrattuna NHL:n tai KHL:n matkustuskilometreihin. Jatkossa Pelicans pyrkii matkustamaan Ouluunkin aina bussilla. Juha Peurala

Aatu Raninen

Lahden Pelicans on hiilineutraaliksi jääkiekkojoukkueeksi pyrkiessään sitoutunut poistamaan lentomatkustamisen ottelureissuiltaan. Suomen sisällä lentämisen osuus kiekkojoukkueiden matkoista on lähtökohtaisesti verrattain pieni, mutta poikkeuksen tekee Liigan pohjoinen ulottuvuus Oulun Kärpät.

Lahden ja Oulun välinen matka-aika bussilla on vähintään 6–7 tuntia, mikä on piakkoin alkavien pudotuspelien kiivaassa ottelutahdissa tukalan pitkä matka taitettavaksi, varsinkin jos edellinen tai seuraava ottelu pelataan 24 tunnin sisällä.

Jos Pelicans ja Kärpät kohtaavat pudotuspeleissä, lentääkö Pelicans Ouluun?

– Siinä varmasti lähtökohta on, että lentämistä vältetään, mutta emme voi urheilullisuudelle tehdä hallaa, puntaroi Pelicansin viestintäpäällikkö Jesse Pyykkö.

– Jos ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa, se tehdään sitten kompensaation kautta. Urheilullisuus edellä mennään, Pyykkö linjaa viitaten päästökompensointiin, jolla hyvitetään aiheutettua ilmastohaittaa.

Kaksi viikkoa sitten Pelicans matkusti runkosarjan otteluun Ouluun bussilla. Tuolloin ottelua edelsi ja seurasi 1–2 lepopäivää.

Lentämistä vältetään, mutta emme voi urheilullisuudelle tehdä hallaa.

Viestintäpäällikkö Jesse Pyykkö

Pelicans tavoitteli hiilineutraaliutta jo täksi kuukaudeksi, mutta koronapandemian haasteet ovat viivästyttäneet sitä.

– Investointeja on suosiolla sälytetty eteenpäin, että selvitään hengissä, Pyykkö sanoo.

Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT teki Pelicansille vuonna 2019 alkukartoituksen, jonka perusteella suurimmat päästölähteet olivat yleisön liikkuminen, jäähallin sähköt ja lämmitys, sekä pelaajien ja toimihenkilöiden liikenne.

– Nyt kevään aikana on valmistunut välitodistus, eli missä tällä hetkellä mennään. Näiden pohjalta on tarkoitus tehdä suunnitelma, miten joulukuussa olemme hiilineutraali, Pyykkö kertoo uudesta aikataulusta.

Tällä kaudella yleisö ei ole päässyt otteluihin, joten kuluvaa talvea ei voida käyttää todellisena vertailukohtana, Pyykkö tähdentää. Seuran omia toimia voidaan kuitenkin arvioida.

– Hyvin oikealla tiellä ollaan, on saatu päästöjä pudotettua. Isoimmat asiat ovat jäähallin energiatehokkuuden ja joukkueen liikkumisen parantaminen. Lentoliikenteestä on luovuttu, ja bussimatkoilla Reissu Ruoti käyttää polttoaineena uusiutuvaa biodieseliä.

– Pelaajien käytössä on Jopoja, jotka ovat varsinkin nuorten pelaajien suosiossa.

Ihmisten paikasta toiseen liikkuminen muodostaa jopa 60–75 prosenttia seuran hiilipäästöistä. Lentämistä ei turhaan vältetä, sillä parikin lennettyä ottelureissua muodostaa heti jopa kolmanneksen joukkueen matkustuspäästöistä.

Pelicansin lanseeratessa ympäristötavoitteensa seuran johtoportaan parkkiruuduissa patsasteli 4-litraisia BMW:n ökyautoja. Sekin on muuttunut.

– Olemme vähentäneet autokantaa systemaattisesti, ja olemme mukana pilottihankkeessa, jonka kautta seuran käytössä on Peugeo­tin sähköauto. Sillä pyritään hoitaman mahdollisimman paljon kaupunkiliikennettä.

Isku Areenan pihaan on rakennettu latauspiste Oomi Energian kanssa.

– Yksi tulevaisuuden investointi-idea on, että latauspisteitä olisi hallilla reilusti lisää ja asiakkaidenkin käytössä, Pyykkö paljastaa.

Täysin hiilineutraaliksi toimintaa on lähes mahdotonta saada. Loppuosa jää kompensoitavaksi rahalla.

– Lopullista päätöstä emme ole tehneet, mutta pääideana on investoida Suomeen, esimerkiksi puiden istuttamiseen tai Fortumin päästökauppaan.

Pelicansin esimerkin innoittamana Liiga käynnisti oman vastaavan ympäristöohjelmansa.

– Siihen on käsittääkseni kaikki seurat sitoutuneet, mutta etenevät vähän eri tahdissa. Muun muassa Jukurit ja HIFK ovat tehneet paljon toimenpiteitä, Pyykkö tietää.

Kommentoi