Kolumni: Tiedottamisessa kompasteleva Pelicans saa tilanteensa näyttämään viikko viikolta pahemmalta

Pelicansin toimisto oli avoimimmillaan viime elokuussa, kun tiloja laajennettiin. Ennen sitä ja sen jälkeen seuran tiedottaminen omasta tilanteesta on ollut niukkaa. Antti Yrjönen

Aatu Raninen

Tommi Kerttula -nimisellä kiekkomiehellä on ollut Lahdessa luuserin leima, joka aina joillekin lankeaa. Hämeenlinnalainen hoiti Pelicansin pelaajatarkkailua 2000-luvun alussa. Oikeassa paikassa väärään aikaan siis, olihan lahtelaiset jälleen kerran lyöty kanveesiin kaukalossa ja kabineteissa.

Kerttulan onnistui jopa hankkia joukkueeseen silloisia ja tulevia maajoukkuepelaajia, mutta koska Pelicans oli heikohkosti valmennettu sarjajumbo, jäi oma nimensä elämään Lahti-kiekon kuvastossa yhdenlaisena surkeuden synonyymina.

Sikäli veemäinen on pelaajien hankkijan rooli.

Tätä nykyä Kerttula, 44, on urheilujohtajana Porin Ässissä, joka toissa viikolla julkaisi neljä kertaa tätä kolumnia pidemmän ja toistaiseksi avoimimman tilityksen koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä.

Ässien kaudesta oli sen mukaan tulossa 200 000 euroa plusmerkkinen jo ilman kahta pudotuspelien kotiottelua, ja ensi kaudelle oli valmiina 23 pelaajasopimusta 1,1 miljoonan euron arvosta. Vallitsevan tilanteen johdosta uusien sopimusten teko on keskeytetty. Alustavasti seuran liikevaihdosta katoaa ensi kaudella vähintään 1,3 miljoonaa.

Moni muukin liigaseura on vastaavassa jamassa, mutta Ässien viesti on selvin: nyt tärkeintä on minimoida kulut ja pitää seura ylipäätään hengissä.

Pelicans kilpailee Liigan huonoimman viestinnän tittelistä.

Yle Urheilun tekemän kartoituksen mukaan yhdeksällä seuralla tilanne on ”paha”. Yhdellä se on ”kriittinen”, ja viime päivien uutisoinnin perusteella se yksi on Pelicans.

Toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu vahvistikin jo Etelä-Suomen Sanomille, että pelaajien maaliskuun palkat maksettiin sovitusti myöhässä viime perjantaina huhtikuun kolmantena, minkä tarkoituksena oli taata yhtiön maksuvalmiuden säilyminen.

Pelicans on nykyisen seurajohdon aikana vuodesta 2015 eteenpäin kasvanut ja laajentunut erityisesti ravintoloiden liiketoimilla. Samalla se on investoinut urheilun tukitoimiin ja junioreista Mestiksen kautta Liigaan vievään pelaajapolkuunsa. Toisin sanoen tehnyt juuri oikeita liikkeitä, jotka aiemmin olivat puuttuneet.

Nyt näistä kasvun mahdollistajista taisi vain tulla raskaita menoeriä, kun jo valmiiksi pienehköllä katteella operoivat ravintolat menivät kiinni, plus anniskelut kesäterassilla ja Isojanon kaltaisissa tapahtumissa ovat uhattuina.

Ikävätkin toimenpiteet ovat siis nyt tarpeellisia, mutta Lahdessa vallitseva synkkä epätietoisuus on Pelicansin oma valinta. Seura on jo kauan pihtaillut asioista tiedottamista ja kompastellut viestinnän perusasioissa, eikä vallitseva kriisikään ole saanut raottamaan verhoja.

Siihen Pelicansilla on varmaankin omat syynsä; moni asia on kesken, neuvoteltavana tai jäissä. Mitä pidemmälle hiljaisuutta jatkuu, sitä huonommalta se kuitenkin näyttää, ja sitä vahvemmin Pelicans kilpailee Liigan huonoimman viestinnän tittelistä. Tilanne on jopa surkuhupaisa, kun jääkiekkoseura tiedottaa lähinnä vain ruokajakelusta.

Porin päässä Kerttula vieraili vielä Pata podisee -podcastissa, jossa hän lausui: ”Avoimuudella ja yhteisöllisellä viestillä haluamme vahvistaa luottamusta sidosryhmiimme, kannattajiin ja yhteistyökumppaneihin, ja ympäröivään yhteiskuntaan.”

Tämä puhe on kriisiviestintää ja johtajuutta. Pelicansissa vastataan niukasti jos joku sattuu utelemaan, ja anotaan samalla rahaa tukikampanjaan, mutta yhteisön ja luottamuksen rakentamista se ei itse ulospäin säteile.

Onko isojen persoonien Pelicansilla kassavajeen lisäksi johtajuusvaje?

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää