"Edellytykset nousta seuraavalle kasvun tasolle ovat erinomaiset" - paikallinen matkailustrategia ajan tasalle kevään aikana

Paikallisen matkailustrategian uudessa versiossa otetaan huomioon myös tekeillä olevat suuret investoinnit, kuten Ranta-Kartanon kylpylähotelli.

Uusi Lahti

Maakunnalliseen matkailu- ja tapahtumastrategiaan tehdään iso päivitys kuluvan vuoden aikana. Lähtötilanne on mielenkiintoinen: matkailuvuosi 2019 oli monella mittarilla ennätyksellinen Päijät-Hämeessä, mutta toisaalta kuluvan vuoden alku on muistuttanut, että nopeatkin muutokset ovat mahdollisia esimerkiksi vähälumisen talven tai epidemian johdosta.

– Päijät-Hämeen erinomaiset julkisen liikenteen yhteydet, sijainti lähellä kansainvälistä lentokenttää ja satamia sekä junayhteys Pietarista ovat edelleen suuria vastuullisen matkailun mahdollisuuksia. Lahden seudun vahvuuksia ovat tähänkin asti olleet puhdas luonto ja ainutlaatuiset liikuntamahdollisuudet. Ne kiinnostavat tiedostavia matkailijoita jatkossa entistä enemmän, toteaa strategiatyöhön ulkopuolista näkökulmaa tuova Jaana Myllyluoma konsulttiyhtiö FCG oy:stä.

Vuonna 2016 laadittuun matkailustrategiaan valittiin kolme kärkiteemaa: Suomen kiinnostavin tapahtuma-alue, liikunta- ja urheilumatkailun ainutlaatuinen ekosysteemi ja hyvinvointimatkailu. Kevään aikana strategiaa ei kirjoiteta uusiksi vaan siihen tehdään toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten vaatimia päivityksiä.

– Vuonna 2016 valmistuneessa strategiassa asetetut kunnianhimoiset matkailijavolyymitavoitteet vuodelle 2025 saavutimme jo viime vuonna. Edellytykset nousta seuraavalle kasvun tasolle ovat erinomaiset. Suomen kansallinen matkailuorganisaatio Business Finland / Visit Finland ovat viemässä Suomea ja erityisesti Lakeland-suuraluetta vahvalla otteella maailmalle, iloitsee Lahti Region oy:n toimitusjohtaja Raija Forsman.

Vuonna 2016 valmistuneessa strategiassa asetetut kunnianhimoiset matkailijavolyymitavoitteet vuodelle 2025 saavutimme jo viime vuonna.

Lahti Region oy:n toimitusjohtaja Raija Forsman

Päivitystarpeita strategiaan on tuonut myös Lahden asema sekä yliopistokaupunkina että vuoden 2021 ympäristöpääkaupunkina. Strategiassa huomioidaan myös seudulla toteutuvat suuret matkailuinvestoinnit, kuten hotelli- ja infrainvestoinnit, jotka merkitsevät mittavia tulevaisuuden matkailun kasvumahdollisuuksia.

Strategiatyö käynnistyy maaliskuun alussa noin 600 matkailu- ja tapahtumatoimijalle lähetettävällä kyselyllä. Strategiatyöryhmän puheenjohtajana toimii maakuntajohtaja Laura Leppänen, joka odottaa strategiatyöltä nykyisten vahvuuksien mutta myös kehittämisen kohteiden tunnistamista.

– Painopisteiden valinnalla saamme resurssit ohjattua vaikuttavasti. Laadukas tapahtumatuotanto alueella jatkuu uusin avauksin muun muassa KymiRingin toiminnan käynnistymisen myötä. Monien toimijoiden yhteistyössä on parasta ennakkoluuloton, uutta ideoiva keskustelu, jossa olemme Päijät-Hämeessä vahvoja, Leppänen toteaa.

Keskustelu