Sopenkorven vanhat veturitallit asunnoiksi tulevaisuudessa?

Vuonna 1902 valmistunut asuinkasarmi on jälleen kunnostettu asuinkäyttöön. Tommi Berg

Tommi Berg

Lahtelainen kiinteistökehittäjä Ari Tuhkanen osti Mytäjäisten varikon alueen viime vuoden maaliskuussa Senaattikiinteistöiltä. Sen jälkeen uuden omistajan jälki on jo pikkuhiljaa näkynyt alueen ilmeessä. Vuodelta 1902 peräisin oleva VR:n asuinkasarmi on otettu jälleen asuinkäyttöön. Kunnostettu rakennus erottuu selvästi alueen repsahtamaan päässeestä yleisilmeestä.

Mikäli Tuhkasen ajatukset ja toiveet toteutuvat, muihinkin alueen suojelurakennuksiin voi tulla asuntoja. Jopa vanhaan veturitalliin.

- Itse tykkäisin tehdä veturitalleista loft-asuntoja. Tässä on kahdeksan looshia, kooltaan 120 neliöä, ja korkeutta on 10 metriä, Tuhkanen kuvailee.

Jos ajatus joskus toteutuu, vanhojen holvikaarien suojaan syntynee kiistatta Lahden persoonallisimpia asuntoja. Vielä erikoisempi asunto voi kuitenkin tulla vanhan vesitornin suojiin.

- Se olisi kuudessa kerroksessa. Yhden huoneen koko olisi 20-25 neliöä. Olemme miettineet hissin rakentamista siihen, mutta se tietysti maksaa, Tuhkanen pohtii.

Vanhojen suojelurakennusten tuleva käyttö ja ennen kaikkea alueelle tuleva uudisrakentaminen ratkeavat vasta alueen kaavan valmistuttua. Tuhkanen toivoo, että kaavatyö saadaan valmiiksi tämään kevään aikana. Työ on kestänyt, kun kaavoituksessa on sovitettu yhteen alueen omistajan, kaavoittajan ja museon näkemyksiä.

- Niiden yhdistäminen vie aina aikaa. Pitää löytää vain yhteinen sävel ja tahtotila, Tuhkanen toteaa.

- - -

Tuhkanen on hakenut alueella hieman yli 4 000 neliön uudisrakennusoikeutta. Jos toive toteutuu, alueelle tulisi uusia rivitaloasuntoja ja mahdollisesti myös pienkerrostalo.

Tuhkanen maksoi alueesta avoimen tarjouskilpailun jälkeen 250 000 euroa. Summa kuulostaa suhteellisen pieneltä, mutta ostaja sitoutui mm. pilaantuneen maaperän puhdistamiseen.

- Puhdistamiskustannuksiksi arvioitiin 400 000 euroa ja arvonlisävero. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että kustannukset ovat 800 000 euroa ja arvonlisävero. Tampereella puhdistettiin vastaavan veturitallin maaperä, jolloin pelkät puhdistuskustannukset olivat 800 000 euroa. Lisäksi rakenteita rikkoontui puhdistuksen yhteydessä.

Maaperään on vuosien saatossa valunut öljyä, kun vetureille on tehty talleilla huoltotöitä.

- Haasteita on paljon. Öljyjäämät pitää puhdistaa ennen kuin mitään asumista voi miettiä.

- - -

Senaattikiinteistöt yritti aikoinaan myydä varikon aluetta rakennusliikkeille, mutta siltä suunnalta ostajaa ei löytynyt. Tuhkasella on entuudestaan kokemusta vanhojen rakennusten kunnostamisesta. Hän on mm. muuttanut Anttilanmäellä sijaitsevan vanhan Selma Toivosen kutomon tehdaskiinteistön asuinkäyttöön. Mytäjäisten suunnalla hänen omistuksessaan oli jo aiemmin vanha VR:n rantasauna. Kun varikon alue tuli myyntiin, ei Tuhkanen tarttui tilaisuuteen.

- Tämä alue on aina kiinnostanut minua.

Vuosien saatossa varikon alueen tulevaisuus on herättänyt laajempaakin mielenkiintoa. Alueelle on toivottu mm. käsityökylän tyyppistä toimintaa ja rautatieperinteiden ylläpitoa. Tuhkanen sanoo olevansa avoin kaikille ideoille, mutta muistuttaa myös taloudellisesta näkökulmasta.

- Ne ovat kaikki hienoja asioita, minulla ei ole mitään niitä vastaan. Tällaiset asiat pyörivät vain usien talkoopohjalta, jolloin euromäärät jäävät pieniksi ja toiminnan pyörittäminen ei tahdo onnistua. Tällaisten rakennusten ylläpito on kuitenkin melko kallista. Miksi ei, mutta melko vaikeaa se on.

Keskustelu