Pikkujoulu tuo sesongin, arki toimeentulon

Taksialan uudistus on lisännyt tarjontaa, mutta myös epäluottamusta ja hintavaihtelua.

Taksitolpalla Elena Liseytseva

Aatu Raninen

Marras-joulukuu on Lahdenkin takseille kiireisempää sesonkiaikaa, kun etenkin pikkujoulut saavat tavallista enemmän kansaa liikkeelle ja pirssin kyytiin.

Se näkyy esimerkiksi viikonloppuiltojen tavallista pidempinä odotusaikoina ja tolppajonoina.

– Kysyntään vastaaminen tuottaa haasteita, kun kaikki ovat samaan aikaan kaupungilla, toteaa Lahden aluetaksin virkaatekevä toimitusjohtaja Ville Tirkkonen.

Sesonki ei kuitenkaan näy taksien vuosituotoissa yhtä voimakkaasti kuin joillakin toisilla aloilla.

– Taksin liikevaihto koostuu arjesta ympäri vuoden. Kysyntäpiikki johtuu lähinnä niistä ihmisistä, jotka harvemmin taksia käyttävät, Tirkkonen muistuttaa.

Viime vuonna tehty valtakunnallinen taksiuudistus vapautti alan kilpailulle, ja vähensi sääntelyä. Kuluttajille se poiki lisää vaihtoehtoja valita minkä taksin kyytiin hyppää.

– Tarjonnan määrä on lisääntynyt, takseja on enemmän, Tirkkonen kiteyttää.

Lahden aluetaksi on paikallisten taksiyrittäjien tilausvälityskeskuksena perinteinen toimija, jolla on yli 200 autoa ajossa.

Kilpailijoiksi ovat rantautuneet taksiyritykset Menevä ja Inter Taksi. Lisäksi on näkynyt Taksi Helsingin ja Petaxin autoja. Safe Taxi kävi kokeilemassa, vetäytyen kuitenkin nopeasti.

Vastikään kantahämäläinen Taksi Häme ja Taksi Helsinki ilmoittivat tavoittelevansa Lahteen välitettäväkseen kymmeniä, jopa yli sata taksia Taksi Hämeen väreihin. Tilausvälitysyritys pyrkii värväämään jo alalla työskenteleviä elinkeinonharjoittajia.

– Markkina on muuttunut merkittävästi kun toimijoita on useita. Tietysti on hyvä, että ihmiset voivat valita palvelun jonka parhaaksi kokevat, Tirkkonen muotoilee.

Uudet taksibrändit aiheuttavat pieniä sekaannuksiakin.

– Palautteita käsitellessämme saamme aika usein todeta asiakkaalle, että ei ollut meidän auto kyseessä. Olemme siinä taksikeskuksen maineessa, että asiat hoituvat aina meidän kautta, toteaa aluetaksin Tirkkonen.

– Kaiken kaikkiaan perusliiketoiminta ei ole muuttunut, mutta valtakunnallisella tasolla taksien luotettavuus on ehkä vähän kärsinyt. Ihmiset saattavat jopa pelätä taksin tilaamista, Tirkkonen kokee.

Epäluulojen taustalla on monia syitä. Taksamittari ei ole enää pakollinen, mikä voi lisätä harmaata taloutta. Hinnoittelu on kirjavampaa, saatavuus on heikentynyt erityisesti pienemmillä paikkakunnilla, ja kuljettajien paikallistuntemus ei aina ole entisellä tasolla.

Teoriassa taksia saisi nykyään ajaa jopa paketti-, kuorma- tai mopoautolla.

– Kun uutisoidaan mitä Helsingissä tapahtuu, ei kannata vetää ihan suoraa yhtäläisyyttä Lahteen, Tirkkonen kuitenkin toppuuttelee.

– Perinteiset taksitoimijat hoitavat pääsääntöisesti hyvin edelleen, eli taksin saa milloin tahansa ympäri vuoden, taksamittarilla ja kuitin kanssa.

Tänä syksynä Traficom ja poliisi löysivät Uudenmaan valvontaiskussaan puutteita esimerkiksi hinnaston ilmoittamisessa. Tirkkosen tiedossa ei ole, että vastaavaa valvontaa olisi Lahdessa tehty.

– Toivottavaa se olisi meidänkin alueella, koska hyvin asiansa hoitaville yrityksille siitä ei ole mitään haittaa.

– Jos vaikkapa koulukyydeissä on havaittu alkolukkojen puuttumista, niin sekin karsii ihmisten luottamusta. Niin tärkeissä kuljetuksissa olisi perusteltua, että tilaava taho varmistaisi alkolukon olemisen autossa.