Trendilaji Barre hikoiluttaa ballerinojen opein - vuoden ensimmäinen lehti keskittyy harrastuksiiin

Jenny Mäkinen

Barre on liikuntamuoto, joka kokoaa yhteen baletin, joogan ja pilateksen. Moni ei miellä mitään näistä lajeista erityisen vaativaksi tai tehokkaaksi, mutta barre- ja joogaopettaja Anna-Maija Valkkio naurahtaa, että kohonnut syke ja hiki ovat lupaus.

– Huone on lämmitetty noin 38-asteiseksi, ja jo se tuo oman haasteensa. Dynaamista tekemistä tulee niin paljon, että syke kyllä nousee. Ujutan treeniin aina paljon kehonhallintaa, kehonpainotreeniä, kuten punnerrusta ja lankkua. Voisin kuvailla omia tuntejani jopa cardio-barre-tyyppisiksi.

Barre on kotoisin Amerikasta, mistä YogaRocksin perustaja ja omistaja amerikkalainen Leta LaVigne toi sen kesälomareissultaan matkamuistona Lahteen, ja Valkkio ilmoittautui vapaaehtoiseksi opettamaan tunteja. Hänellä on jonkin verran tanssitaustaa, mutta hän toteaa, ettei se ole mikään edellytys barren kokeilemiseen.

– Barre tarkoittaa balettitankoa, laji pohjautuu baletin barre-harjoitteluun ja suurin osa tunnin liikkeistä tehdään tangon vieressä. Tästä on jätetty pois kaikki keskilattian liikkeet, eli ei tehdä mitään monimutkaisia koreografioita. Teemme kehoa vahvistavia liikkeitä kuten plié, tendu, ojennukset, yksinkertaiset hypyt ja päkiöille nousut, Anna-Maija Valkkio sanoo.

Barre rasittaa erityisesti alaraajoja. Kehonhallinta, keskivartalon voima ja tasapaino tulevat joogasta ja pilateksesta ja ovat myös barressa tärkeitä elementtejä. Valkkio huomauttaa kuitenkin, että hänelle pointti ei ole pitää mitään itsensä kidutustunteja.

– Haluan itse ohjata barrea niin, että se on myös meditatiivinen itsensä rakastamisen harjoitus. Omaa kehoa kuunnellaan ja keskitytään omaan tekemiseen. Eli ei mikään rääkki, vaan sellainen rakkausteko, Anna-Maija Valkkio kertoo.

Valkkion oppilaista moni on kertonut tulleensa hakemaan tunneilta voimaa jalkoihin tai pyöreyttä peppuun, mutta toiset ovat saaneet siitä apua nilkka- tai alaselkäkipuihin.

– Kun pakaralihakset saadaan aktivoitua ja lantion asento kuntoon, kohenevat myös keskivartalonhallinta ja ryhti ja sitä kautta koko olemus.

Valkkio kuvailee, että lähestulkoon jokainen ensikertalainen tulee tunnin päätteeksi päivittelemään tunnin intensiivisyyttä, ja paljon tunneilla käyvät ihmettelevät, kun tunnit eivät tunnu käyvän helpommiksi harjoittelusta huolimattakaan.

– Lihakset yritetään ihan oikeasti väsyttää siihen pisteeseen, että ne tärisevät. Tärinä on merkki siitä, että teet jotakin uutta, ja lihakset ovat vähän shokissa. Sitä kautta kehitytään. Minusta on mielenkiintoista, kun asiakkaat ihmettelevät, miksei tästä tule helpompaa. Jollain lailla, kun lihakset kehittyvät, teet aina vähän enemmän kuin viimeksi.

Tunnit ovat olleet kovassa suosiossa.

Nykyisin barrea opettaa YogaRocksilla kaksi opettajaa yhteensä neljä kertaa viikossa, tunnille mahtuu kerrallaan 27 oppilasta.

– Uskon, että joitain viehättää tässä se, että saa tunnin ajaksi heittäytyä ballerinaksi, vaikka me rikommekin varmaan kaikkia baletin sääntöjä. Pidän tärkeänä turvallisuutta ja linjauksia, mutta emme pidä kiinni mistään termistöstä tai minkään koulukunnan normeista. Hauskaa pitää olla!

Lisää harrastuksiin ja liikuntaan liittyviä juttuja tarjolla tänään ilmestyvässä Uuden Lahden teemanumerossa: Kalle Mäkelän huimat tasapainoharjoitukset , senioreiden teatteriryhmän improvisaatiot, personal trainereiden kirjava pätevyys - ja paljon muuta.