Lahti näkyi 143 miljoonaa kertaa - toimittajavierailuilla nostetaan tunnettuutta ja luodaan mielikuvaa

Saksalaistoimittajat Christina Nover, Rasso Knoller, Alexander Rülke, Michael Soltys ja Hans-Georg Teiner nauttivat Vesijärven risteilystä. Niina Aalto / Visit Lahti

Uusi Lahti

Lahti Region järjesti vuoden 2019 aikana mediavierailuja yli 40:lle kansainvälisen median edustajalle. Vierailujen pohjalta kirjoitettuja artikkeleita ja mediajulkaisuja on luettu tammikuun loppuun mennessä jo yli 143 miljoonaa kertaa ympäri maailmaa.

Lahti Region pyrkii lisäämään mediavierailujen ja niiden pohjalta syntyvien julkaisujen avulla Lahden seudun tunnettuutta matkailukohteena sekä levittämään positiivista Suomi-kuvaa maailmalla.

Lahti Regionin PR- ja media-asiantuntija Niina Aallon mukaan kaikki Lahden seudusta julkaistut artikkelit pyritään kokoamaan Visit Lahden nettisivuille.

– Vuosi 2019 oli Lahden seudulle ennätyksellinen kansainvälisen medianäkyvyyden ja mediavierailujen määrän suhteen. Näkyvyys tulee vielä kasvamaan, sillä viime vuonna järjestettyjen mediavierailujen tuloksena syntyviä artikkeleita on vielä julkaisematta yli viidessätoista julkaisussa, Aalto kertoo.

Lahden seutu näyttäytyi Kiinan, Japanin, Keski- ja Etelä-Euroopan sekä Yhdysvaltain mediassa kiinnostavana luonto- ja kulttuurikohteena.

Venäjällä näkyvyyttä tuli etenkin moottoriurheilumediassa, sillä Lahden seutu järjesti yhdessä VisitKouvolan kanssa mediavierailun venäläiselle toimittajaryhmälle, joka vieraili MotoGP-testiajoissa, Women in Motorsport -kongressissa sekä Valtteri Bottas Duathlonissa.

Merkittävä urheilutapahtuma oli myös kesäkuun Ironman-kilpailu, jota seuraamaan ja kokemaan saapui joukko saksalaisia urheiluvaikuttajia.

Niina Aalto korostaa, ettei julkaisu aina seuraa välittömästi matkaa.

– Usein artikkeli julkaistaan vasta seuraavan matkailusesongin kynnyksellä vuoden tai joskus vasta parinkin vuoden päästä. Suuret lukija- ja seuraajamäärät eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa, sillä tärkeämpää on tavoittaa juuri oikea kohderyhmä. Pienemmät, matkailuun keskittyvät niche-mediat toimivat toisinaan jopa suurilevikkisiä julkaisuja paremmin.