Lahden kaavoittajien työpöydällä on vireillä lukuisia erikokoisia hankkeita, jotka toteutuessaan muuttavat kaupunkikuvaa. Tässä muutamia poimintoja kaupungin kaavoittajien ja kaupunki-infran suunnittelijoiden tämän vuoden työohjelmasta, josta kerrottiin tarkemmin viime viikolla järjestetyssä mediatilaisuudessa.
1 Lahteen halutaan lisää kaupunkipientaloja.
Käynnissä olevassa yleiskaavatyössä selvitetään mahdollisuutta osoittaa Lahdesta lisää alueita niin sanotuille kaupunkipientaloille, eli perinteisen kerros- ja omakotitaloasumisen väliin sijoittuvalle asumismuodolle. Yksi paikallinen esimerkki kaupunkipientaloista on Kerinkallion Mairenkadun uudehko pientaloalue, mutta käsite kattaa lisäksi monenlaisia muuntyyppisiäkin rakennuksia perinteisistä rivi- ja paritaloista luhtitaloihin.
Kaupunkipientaloille on perinteisesti ollut vaikea löytää rakentajia. Talot eivät voi olla liian syrjässä mutta eivät myöskään aivan keskustassa. Yleiskaavatyössä on tarkoituksena löytää talotyypille sopiva vyöhyke, joka voisi olla noin parin kilometrin säteellä keskustasta. Yksi tutkittava alue on Tonttilan Kokkokallionkadulla entisen Joutjärven koulun kohdalla, missä kerrostalokaava ei ole edennyt toteutusvaiheeseen asti.
2 Ei tänä vuonna kokeilua Aleksille, Mustankallion tunnelin liikenteen rajoitus mietinnässä.
Paljon huomiota saanut idea Aleksanterinkadun kävelykatukokeilusta ei ole toteutumassa ainakaan tämän vuoden aikana, ilmeni viime viikolla järjestetyssä mediatilaisuudessa.
Sen sijaan kaupunkisuunnittelussa on alustavasti pyöritelty ajatusta Mustankallion tunnelissa mahdollisesti toteutettavasta kokeilusta, jonka yhteydessä ajoneuvoliikenne oli kiellettyä tai sallittua vain toiseen suuntaan tiettyinä aikoina. Järjestelyn ideana olisi parantaa Paavolan kampusalueen liikenneturvallisuutta.
3 Matkakeskuksen pysäköintilaitoksen koko vielä mietinnässä.
Matkakeskuksen länsipuolelle on jo kaavoitettu 450 auton pysäköintilaitos, johon on tarkoitus sijoittaa matkakeskuksen liityntäpysäköintiä sekä viereisten asuin- ja liikerakennusten pysäköintiä. Alkuperäisen suunnitelman mukaan liityntäpysäköinnin osuus tästä olisi noin 350 paikkaa.
Kaupunki on jo sitoutunut hankkeen toteuttamiseen valtion kanssa tehdyssä MAL-sopimuksessa, mutta nyt kaupungin kaavoittajat miettivät vielä pysäköintilaitoksen järkevää kokoa. Koronapandemia muutti työmatkustamista ja pysäköinnin tarvetta niin perusteellisesti, että ainakin toistaiseksi alkuperäinen suunnitelma vaikuttaa ylimitoitetulta. Esimerkiksi vielä viime syksynä matkakeskuksen liityntäpysäköinnin määrä oli alle puolet vuoden 2019 luvuista.
Oikeaa mitoitusta mietitään nyt asiaan erikoistuneiden konsulttien kanssa, tavoitteena on myös välttää liian tiukka mitoitus, jonka seurauksen liityntäpysäköintipaikkoja ei olisi saatavilla.
4 Kariston pientaloalue laajenee itään.
Uusia omakotitaloja on noussut jo vuosien ajan Karistoon, mutta ison alueen rakentaminen on karkeasti ottaen vasta puolivälissä. Tämän vuoden aikana valmistellaan Karistonmäki 1 -nimisen alueen asemakaavaa. Nopeimmillaan sieltä tulee tontteja luovutettavaksi ensi syksynä, mikäli alueen luontoselvitykset saadaan tehtyä sujuvasti.
Tämän vuoden aikana kaavoittajat miettivät suurpiirteisemmin myös hieman laajempaa aluetta, kun työohjelmassa on Kariston itäisten osien kaavarungon tarkistus. Tässä vaiheessa on jo tiedossa, että Kariston alueesta ei tule 10 000 asukkaan suuruista aluetta, kuten hanketta käynnistettäessä vuosia sitten ajateltiin. Lopullinen koko lienee noin 6 000 asukkaan luokkaa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että alkuperäisiin suunnitelmiin on jouduttu tekemään rajauksia muun muassa Kujalan hajuhaittojen ja valtatie 12:n melun vuoksi.

5 Sataman savupiippu purkuun?
Ankkurin oppilastalon vieressä sijaitseva vanha lasitehtaan piippu on päässyt huonoon kuntoon oltuaan vuosikymmeniä käyttämättömänä. Viime viikolla kaupunginarkkitehti Johanna Palomäki totesi, että pidemmällä aikavälillä ainoa vaihtoehto piipun säilyttämiseksi on vanhojen tiilien korvaaminen uusilla, pakkasen kestävillä tiilillä, eli käytännössä uudelleen rakentaminen.
Toisentyyppisiäkin näkemyksiä on esitetty, esimerkiksi Lahden museo pitää korjaamista mahdollisena ja muistuttaa, että piipun perusta ja alaosa ovat kohtuullisessa kunnossa (ESS 7.2.).
Piippu on asemakaavassa suojeltu rakennus, joten purku vaatisi kaavamuutosta. Purkamiseen on jo yritetty saada poikkeamislupaa, mutta museoviranomainen ja ely-keskus eivät puoltaneet sitä.
6 Launeen markettialueelle uusi liikerakennus.
Launeen Prisman ja Citymarketin välissä sijaitsevalle alueelle ollaan suunnittelemassa uutta, noin 12 000 neliön liikerakennusta, joka sijoittuisi osoitteissa Ajokatu 65 ja 81 sijaitsevien vanhojen liikerakennusten paikalle. Alueen uudistamista on mietitty jo pitkään, mutta nyt hankkeelle on löytynyt toteuttaja, minkä johdosta myös kaavatyö etenee.
7 Ruolan ostarille uudistus ja vaaran paikka luupin alle.
Ruolan vanhan ostoskeskuksen paikalle mietitään uutta käyttöä yhdessä kiinteistön omistajan kanssa. Samassa yhteydessä on tarkoitus kiinnittää huomiota myös lähikulmien liikenneturvallisuuteen. Ostarin vieressä olevan Valintatalon kulmalla on nykyään yksi Lahden vaarallisimmista suojateistä, koska autoilijat tulevat siihen suoraan liikenneympyrästä. Tilannetta on tarkoitus parantaa uudella ratkaisulla.
8 Kuntoportaat Nastolan kirkonkylälle.
Nastolakin saa omat kuntoportaansa. Niitä suunnitellaan tämän vuoden aikana kirkonkylään, tarkemmin sanottuna Kukkastien ja Venetien välissä sijaitsevaan pohjoisrinteeseen. Portaiden rakentaminen on ajankohtaista ensi vuonna.
Nastolan alueella mietitään myös Rakokiven torialueen kehittämistä alueen kiinteistönomistajien kanssa ja Rakokiventien liikenneturvallisuuden parantamista.