Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kunnallinen jätteenkuljetus alkaa vuonna 2026 – Salpakierto kilpailuttaa tulevaisuudessa kuljetuksetg

Jätteiden kuljetuksiin on Lahdessa tulossa iso muutos vuodesta 2026 alkaen, kun sekalaisen yhdyskuntajätteen eli seka- ja energiajätteen kuljetuksessa siirrytään kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.

Käytännössä muutos tarkoittaa, että kiinteistöjen haltijat eivät enää valitse jätefirmaa, vaan sen tekee Salpakierto oy kilpailutuksen perusteella.

Lahden seudun jätelautakunta hyväksyi muutoksen jätekuljetuksiin joulukuussa, se koskee Lahden ohella Asikkalaa, Hollolaa, Myrskylää, Padasjokea, Pukkilaa, Heinolan taajamaa sekä Orimattilaa lukuun ottamatta Artjärveä, jossa Salpakierto jo vastaa sekajätteen kuljetuksesta.

Muutosta perustellaan sillä, että jätelain mukaan sekajätteen kuljetuksen ensisijainen järjestäjä on kunta. Salpakierron toimitusjohtaja Johanna Rusanen on hyvillään päätöksestä.

– Tämä on erittäin hyvä ratkaisu jätehuollon kokonaiskehittämisen kannalta. Päätös olisi pitänyt tehdä jo vuonna 2013, mutta se on palautunut oikeusasteesta takaisin käsittelyyn. Nyt pääsemme paremmin kehittämään koko toimialueen asukkaille suunnattavia palveluita ja aluekeräyspisteitä.

Valtaosa suomalaisista on jo kunnallisen jätekuljetuksen piirissä, se on käytössä muun muassa pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa.

Nykyisin kiinteistöjen haltijat itse valitsevat jätefirman, jatkossa sen tekee heidän puolestaan Salpakierto. Etenkin omakotiasujille muutos on merkittävä.

– Me mietimme urakka-alueet, kilpailutamme ne säännöllisin väliajoin ja valitsemme urakoitsijat, Rusanen selventää.

Päätös olisi pitänyt tehdä jo vuonna 2013.

Lain mukaan siirtymäaika on kolme vuotta, Lahden alueella muutos toteutetaan portaittain vuodessa huhtikuusta 2026 alkaen.

Muutos vähentää jäteautojen rallia ja päästöjä asuinalueilla.

– Samalla kadulla ei enää käy samaa jätejaetta hakemassa eri päivinä eri kuljetusurakoitsijat, vaan aina sama urakoitsija.

Myös tyhjennysvälit rytmitetään niin, että kuljetukset osuvat samalle päivälle. Kiinteistönhaltija voi vaikuttaa astian kokoon ja tyhjennysväliin ja tilapäisesti keskeyttää tyhjennyksen.

Maksujen Rusanen uskoo pienentyvän, näin on käynyt muuallakin Suomessa, kun on siirrytty kunnalliseen jätteenkuljetukseen.

– Omakotiliiton selvityksen mukaan kunnan keskitetyn kuljetusjärjestelmän alueilla tyhjennysmaksut ovat pääsääntöisesti 50 prosenttia halvemmat kuin alueilla, missä on kiinteistöhaltijajärjestelmä.

Jollain alueilla hinnat ovat laskeneet jopa 70 prosenttia.

– Se kuitenkin riippuu astiakoosta ja kilpailutuksesta. Ja toki pitää muistaa polttoaineen hinta ja se, että maailma on koronan ja Ukrainan sodan takia muuttunut.

Jätehuolto tulee jatkossa kattavammaksi, sillä nykyään järjestettyyn jätehuoltoon liittymisaste on noin 71 prosenttia.

– Jatkossa kaikki kiinteistöt liitetään järjestettyyn jätehuoltoon jollakin tavalla, summaa Rusanen ja uskoo sen vähentävän roskaamista ja jäteastioiden väärinkäyttöä.

– Eli saadaan ne vapaamatkustajat jätehuollon piiriin.

Jätekuljetusfirmat eivät menetä töitään, kun jätehuollon piiriin tulevat kaikki kiinteistöt.

– Voimasuhteet varmaan tulevat muuttumaan, tämä vaikuttaa kilpailuun. Ei ole huono asia, että yrittäjiä tulee lisää, Rusanen sanoo. Nykyisin kolme suurinta urakoitsijaa on kahminut 96 prosenttia kuljetuksista.

Myös bio-, lasi-, metalli-, muovi- ja kartonkijätteen kuljetuksissa siirrytään keskitettyyn jätteenkuljetukseen, laki siitä tuli voimaan vuonna 2021.

– Ne kuljetukset aloitetaan porrastetusti heinäkuussa 2023 ja heinäkuussa 2024 kunnan keskitetyssä kuljetusjärjestelmässä ovat kaikki bio- ja pakkausjätteet, Rusanen sanoo.