Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”En ole koskaan ymmärtänyt, miksi sinne suunniteltiin rataa” – Moto GP -sarjan ykköspomolta tyly kommentti Kymiringistä, Lahdessa jälkipyykki jatkuu

Moottoriurheiluun keskittyvällä Speedweek.com-sivustolla julkaistiin 4.12. laaja Carmelo Ezpeletan haastattelu. Aiheena oli moottoripyöräilyn kuninkuusluokan Moto GP:n tulevan kilpailukauden ohjelma, johon Ezpeletalla on paljon vaikutusvaltaa Moto GP:n kaupalliset oikeudet omistavan Dorna Motorsportsin toimitusjohtajana eli käytännössä koko sarjan ykköspomona.

Lopuksi hän vastasi myös lahtelaisittain mielenkiintoiseen kysymykseen.

– Kymiringin GP on lopullisesti kuollut? totesi haastattelija.

– Kyllä, siltä näyttää. En ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi sinne suunniteltiin GP-rataa, Ezpeleta kommentoi.

Kauas on tultu niistä päivistä, kun Dornan edustajat vierailivat Lahdessa lokakuussa 2019 ja hehkuttivat Lahti Eventsin tiedotteen mukaan kaikkea mahdollista kaupungin raikkaasta ilmasta alkaen.

Jälkikäteen on helppo sanoa, että lahtelaisilta olisi säästynyt euro jos toinenkin, jos Ezpeleta olisi ilmaissut nyt esittämänsä näkemyksen selkeästi vuosia sitten ja laittanut stopin Suomeen suunnitellulle Moto GP -kilpailulle.

Nythän jäljellä on vain iso sotku, jonka selvittely jatkunee vielä pitkään.

Pikakertaus tähän mennessä tapahtuneesta. Ensin Kymiringin Moto GP lykkääntyi koronan vuoksi ja lopullisesti Suomen osakilpailu jouduttiin hautaamaan tänä vuonna, kun ratayhtiö ei koskaan onnistunut rakentamaan rataa vaatimusten mukaiseksi. Heinäkuussa ratayhtiö hakeutui yrityssaneeraukseen.

Lahtelaisten veronmaksajien kannalta tilanne on ankea, koska Kymiringin tapahtumatuottajana toiminut kaupungin tapahtumayhtiö Lahti Events oli ehtinyt käyttää paljon rahaa ja aikaa peruuntuneiden Moto GP -kisojen järjestämiseen.

Lahti Eventsin asioihin tarkasti perehtynyt kaupunginhallituksen konserni- ja tilajaoston puheenjohtaja Jorma Ratia (ps.) arvioi näppituntumalta, että Lahti Eventsin Kymiring-toiminnoista aiheutuneet tappiot ovat 3–4 miljoonan euron luokkaa.

Arviolle löytyy tukea Kymiringin ratayhtiön saneeraushakemuksesta. Sieltä ilmenee, että Lahti Eventsillä on Kymiringiltä saatavana kahden miljoonan euron vakuudeton rahoitusvelka. Summa täsmää julkisuudessa usein esillä olleeseen tietoon, jonka mukaan tuon suuruinen raha on maksettu Lahti Eventsiltä Kymiringille rata-alueen ennakkovuokrana.

Lisäksi saneeraushakemuksen liitteissä on maininta, jonka mukaan Lahti Events on tehnyt Kymiringille 1,8 miljoonan euron vahingonkorvausvaatimuksen Moto GP -kilpailun peruuntumisen johdosta. Vahingonkorvausvaatimuksen tarkempi peruste ei selviä asiakirjasta, mutta mitä todennäköisimmin kyse on muun muassa tapahtuman järjestelyihin ja markkinointiin käytetyistä kuluista.

Kymiringin talouspapereita lukiessa ei voi välttyä vaikutelmalta, että edellä kuvatut yhteensä 3,8 miljoonan euron rahat on isolla todennäköisyydellä lopullisesti menetetty. Ratayhtiöllä on pelkästään vakuudellista velkaa 11 miljoonaa euroa ja yhteensä velkoja lähes 25 miljoonaa euroa.

Kommenttipalstoilla on usein esiintynyt sellainenkin näkemys, jonka mukaan Kymiring-seikkailu olisi tullut maksamaan Lahdelle 10 miljoonaa euroa.

Edellä kuvattujen tietojen perusteella arvio vaikuttaa muutaman miljoonan ylimitoitetulta. Todennäköisesti tällaisessa laskelmassa on otettu huomioon kaikki mahdolliset riskit, jotka eivät kuitenkaan toteutuneet kokonaisuudessaan kisojen peruuntuessa.

Oli miten oli, isoista rahoista joka tapauksessa puhutaan: käytettiinhän Lahden valtuustossakin äskettäin lukuisia puheenvuoroja yhdestä miljoonasta, kun puhe oli koulujen rahoista.

Kymiring-tappioiden tarkkaa summaa tosin on asiaan perehtyneen poliitikonkin vaikea sanoa varmuudella.

– Tämä on aito ongelma: poliittisille päättäjille ei ole kerrottu kaikkea liikesalaisuuteen vedoten, Ratia toteaa lehdellemme.

Lahdessa on jo tehty alustava päätös Lahti Eventsin toimintojen alasajosta.

Kymiring-tappioiden lisäksi yhtiölle on ehtinyt vuosien saatossa kertyä tappioita muistakin toiminnoistaan sen verran, että elokuussa yhtiön yhteenlasketut tappiot olivat Ratian radiohaastattelussa kertoman tiedon mukaan 6,7–6,8 miljoonaa euroa. Samalla hän arvioi, että lopullinen summa nousee 7–9 miljoonaan euroon.

Luvuissa on mukana Lahti Eventsin alkuajoilta eli vuoden 2017 MM-hiihtojen järjestämisestä peräisin oleva 1,6 miljoonan euron tappio. Sen synnyttämisen aikaan yhtiö ei vielä ollut nykyiseen tapaan osa Koko Lahtea.

Kyseisen tappion johdosta on sovittu järjestely, jonka mukaan Hiihtoliitto vastaa tappiosta lyhentämällä velkaansa Lahti Eventsille pitkällä maksuohjelmalla.

Lahti Eventsin tulevaisuus liittyy myös laajempaan keskusteluun Lahden tapahtumatoiminnan tulevaisuudesta, johon otetaan kantaa tekeillä olevassa kaupungin tapahtumastrategiassa.

Ratian mielestä Lahti Eventsin toimintoja voitaisiin siirtää tarvittavilta osin Koko Lahteen. Kaupunginjohtaja Pekka Timonen ei lähde tässä vaiheessa ottamaan kantaa yksityiskohtaisesti yhtiöjärjestelyihin, vaan muistuttaa isommasta tavoitteesta.

– Tarvitaan kyvykkyyttä ja osaamista, jotta voimme toteuttaa valtuuston hyväksymää strategiaa, jonka mukaan Lahti on tapahtumakaupunki.

Strategiassa päättäjien odotetaan linjaavan, miten kaupunki on mukana toteuttamassa sellaisia tapahtumia, joiden toteuttajana voisi olla myös yksityinen toimija. Aihetta koskevissa keskusteluissa kuullaan varmasti vielä monta kertaa sana Kymiring.

Tarinan johtopäätökset jäävät nähtäväksi.

1,8

miljoonaa euroa on Lahti Eventsin Kymiringille tekemä vahingonkorvaus- vaatimus Moto GP:n peruuntumisen jälkeen. Lisäksi saatavana on kah‑den miljoonan euron vakuudeton rahoitusvelka.