Pääkirjoitus | Lahdella on nyt hyvä myötätuuli

Lahti on ollut parin viime viikon ajan niin näkyvästi esillä myönteisten uutisten otsikoissa, että vastaavaa ajanjaksoa saa hakemalla hakea historiasta.

Eniten huomiota sai luonnollisesti Fazerin päätös sijoittaa tänne makeistehtaansa, mikä on kaupungin historian suurin yksityinen investointi ja samalla koko Suomen elintarviketeollisuuden suurin investointi.

Pelkkä makeistehdas tuo tänne satoja työpaikkoja ja miljoonien eurojen verotulot, mutta vaikutus ei jää siihen. Nyt on lupa odottaa, että tehtaan myötä tänne sijoittuu myös sen alihankintayrityksiä. Nyrkkisäännön mukaan yksi elintarviketeollisuuden työpaikka synnyttää noin 3–4 työpaikkaa. Heijastusvaikutus on tavanomaista isompi moneen muuhun teollisuudenalaan verrattuna.

Kaupungin markkinoinnissa pitää takoa, kun rauta on ­kuumaa.

Eikä tässä vielä kaikki. Fazerin päätös on paras mahdollinen markkinointiteko Lahdelle. Puhuivathan yhtiön edustajat vakuuttavalla tavalla kaupungista viihtyisänä asuinpaikkana, joka tarjoaa yhtiön henkilöstölle hyvät mahdollisuudet laadukkaaseen elämään. Ratkaisussa oli kyse paljosta muustakin kuin hyvän tontin ostosta. Ehkäpä yhden Suomen tunnetuimman yrityksen ratkaisu avaa nyt muissakin pääkonttoreissa silmiä Lahden tarjoamille mahdollisuuksille.

Fazerin ratkaisussa olisi ollut riittävästi makeaa mahan täydeltä, mutta viime aikoina on riittänyt muitakin positiivisia uutisia, jotka ovat jääneet ehkä hieman jymyuutisen katveeseen.

Lahti pärjäsi suurista kaupungista toiseksi parhaiten valtakunnallisen yrittäjäjärjestön perinteisessä kuntabarometrissa, kuten tällä palstalla viikko sitten kerroimme. Erityistä kiitosta tuli yrityspalveluista. Vaikuttaakin siltä, että kyseinen puoli on saatu Lahdessa toimimaan hyvin, tulihan myös Fazerin edustajilta suitsutusta paikallisten toimijoiden kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta.

Lisäksi Lahti sijoittui suurten kuntien joukossa kärkikolmikkoon tuoreessa asukastyytyväisyyttä mittaavassa valtakunnallisessa vertailussa. EPSI Ratingin tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten tyytyväisyyttä asuinkuntaansa ja sen palveluihin. Lahden edellä olivat vain Helsinki ja Tampere.

Aina tilanne ei ole ollut näin hyvä, sillä esimerkiksi vuonna 2018 Lahti oli vastaavassa kyselyssä toiseksi viimeinen 20 kaupungin joukossa.

Kaikista edellä mainituista asioista kannattaa nyt pitää meteliä. Kaupungin markkinoinnissa pitää takoa, kun rauta on kuumaa. Viime aikojen uutisten myötä markkinointipuheiden tueksi on nyt entistä enemmän konkreettisia todisteita, mikä lisää aina kummasti viestin uskottavuutta.

Virallisen markkinoinnin ohella erittäin iso merkitys on myös epävirallisella puskaradiolla, johon me kaikki voimme vaikuttaa omien verkostojemme kautta. Viime aikojen uutisten perusteella on perusteltu syy sanoa sopivan tilaisuuden tullen muualla asuville tutuille ohi mennen, että Lahdessa menee muuten juuri aika hyvin monella rintamalla.