Tänä kesänä vene kulkee suorempaan – Eero Pitkänen kyllästyi ratin veivaamiseen ja kehitteli veneensä perään ohjaussiivet

Tarvittiin vain puolisen neliömetriä ruostumatonta terästä sekä kourallinen pultteja ja muttereita, kun lahtelainen Eero Pitkänen sai ratkaistua moottorivenettään pitkään vaivanneen ominaisuuden.

Tänä kesänä kahdeksanmetrinen Sea Ray 245 kulkee suorempaan kuin ennen, eikä veneen keula kääntyile jatkuvasti puolelta toiselle ohjausliikkeitä vaatien.

– Paljon mukavampi on ajella, kun ei tarvitse jatkuvasti veivata rattia, Pitkänen toteaa esitellessään keksintöään kotirannassa.

Veneilykausi on alkamassa, ja vesillelasku lähestyy.

– Halusin tuoda tämän idean julki, jos se muitakin veneilijöitä auttaisi, Pitkänen sanoo.

Hitaan ajon suuntavakausongelma on Pitkäsen mukaan yleisesti tiedossa. Sitä esiintyy erityisesti 5–15-metrisissä niin sanotuissa tasaperäveneissä, joihin tämäkin vene lukeutuu.

Kun hän otti valmistajiin ja maahantuojiin yhteyttä keksintönsä tiimoilta, tunnettiin ilmiö niissäkin.

– Se johtuu perän pyörteistä, Pitkänen sanoo.

Vesipyörteet vaikuttavat hitaassa ajossa, kuten satamissa ja kanavissa. Ne heilauttelevat keulaa edestakaisin vasemmalle ja oikealle.

– Kun hiljaa ajellaan, niin eihän sitä kilometrikaupalla jaksaisi. Ei se veneilyä estä, mutta hyvin pienellä vaivalla siitä pääsi eroon.

Jokainen, johon olen ollut yhteydessä, on pitänyt tätä mielenkiintoisena.

Eero Pitkänen

Ratkaisuksi Pitkänen keksi ohjaussiivet, joita hän asensi neljä kappaletta kiinni veneen perässä oleviin trimmilevyihin. Siivet toimivat pystysuuntaisina seinäminä, jotka vähentävät pyörteiden sivusuuntaista liikettä veneen takana.

Vauhdikkaammassa liukunopeudessa vesi virtaa trimmilevyn alta, jolloin siivet eivät vaikuta. Hitaammassa ajossa perä painuu syvemmälle, samalla levyt ja siivet laskeutuvat veteen.

Ero entiseen on Pitkäsen mukaan selkeä.

– Ei nämäkään täysin mutkittelua poista, mutta se on vähentynyt neljäsosaan, eikä enää tarvitse tehdä korjaavaa ohjausliikettä.

Pitkänen ajoi ohjaussiipien kanssa jo viime kesän ongelmitta, ja näyttää todisteeksi videopätkät ennen ja jälkeen asennuksen.

– Peruuttaessa en ole havainnut näiden aiheuttavan mitään haittaa.

– Kun ajattelee uistelijoitakin, niin uskoisin näiden auttavan heitäkin.

Pitkänen etsi netistä, onko vastaavaa ratkaisua jo kehitetty, mutta löysi ainoastaan runsaasti trimmilevyjä ilman pystysiipiä.

Yhden pystysiiven koko on Pitkäsen veneessä 55 x 23 senttimetriä. Materiaalina on kolmemillinen teräslevy.

– Jos on pienempi vene, niin varmaan riittää vähän lyhyempikin siipi.

Patentin hakuakin on Pitkäselle ehdotettu.

– Jokainen, johon olen ollut yhteydessä, on pitänyt tätä mielenkiintoisena, Pitkänen sanoo.

Veneily on ollut Eero Pitkäselle rakas harrastus jo neljän vuosikymmenen ajan, ja 37 vuotta hän on asunut vaimonsa kanssa Jalkarannassa Vesijärven rannalla.

– Vesi on nyt korkeammalla kuin koskaan tässä asumisen aikana, Pitkänen huomaa.

– Nuorempana tuli tehtyä edellisellä veneellä pitkiäkin reissuja Jyväskylään, Keiteleelle ja Pielavedelle saakka.

– Nykyään ajellaan yleensä Vääksyn kanavalle syömään pizzat. Jonkin verran veneillään Etelä-Päijänteellä ja Ruotsalaisella.

Juuri kanavassa on ajettava hiljaa.

– Haaveenani on mennä Kimolan kanava läpi, ja sehän on viisi kilometriä pitkä. Siinä tulisi varmasti oikein hyvin esiin, kuinka tämä helpottaa ajamista.

Asiasta kiinnostuneet voivat kysyä lisätietoja sähköpostilla epi.pitkanen@gmail.com