Ämpärillinen | Lahden maine on nyt nousukiidossa – tästä syystä kaupunkia kelpaa hehkuttaa

Lahti on parantanut suomalaisista suurista kaupungeista eniten vetovoimaansa. Tällaiseen tulokseen päätyi tutkimusyhtiö T-Media oy:n vuotuisessa kyselytutkimuksessaan, jossa se selvittää suomalaisten mielikuvia kaupungeista.

Lahti nousi kymmenen suurimman kaupungin listalla peräti neljä sijaa, viimeiseltä sijalta kuudenneksi.

Lahden saama kokonaisarvosana asteikolla 1–5 oli 3,53. T-Median vanhempi asiantuntija pitää sitä hyvänä tuloksena. Kärkisijalla vertailussa oli tälläkin kertaa Tampere, joka sai arvosanakseen 3,94.

– Lahti on pääsemässä irti vanhasta maineesta, kiteytti T-Median vanhempi neuvonantaja Kari Väisänen, kun kyselin häneltä kommentteja Lahden saamasta tuloksesta.

Yhtiön tiedotteessa hän erittelee asiaa hieman tarkemmin: ”Lahti on kasvattanut vuoden aikana eniten vetovoimaansa. Tämä selittyy ainakin kahdella osatekijällä, jotka ovat tuoneet kaupungille myönteistä julkisuutta. Lahti oli viime vuonna Euroopan ympäristöpääkaupunki, markkinoiden itseään myös uutena, vahvana yliopistokaupunkina”.

Kaupunkien saama vetovoimapistemäärä muodostui tutkimuksessa kuuden eri osa-alueen keskiarvona: elinvoima, yhteisö, ympäristö, sijainti, palvelut ja kustannusrakenne.

Lahti oli eniten pistemääränsä nostanut kaupunki peräti kolmella osa-alueella kuudesta: elinvoima, palvelut ja kustannusrakenne.

Lahti on ­pääsemässä irti vanhasta maineesta.

T-Median neuvon­antaja Kari Väisänen

Elinvoima tarkoittaa ihmisten käsitystä kaupungista talousalueena, palveluilla tarkoitetaan kunnallisten palveluiden tasoa ja kustannusrakenne-osiossa kartoitetaan vastaajien näkemyksiä alueen elinkustannusten sopivuudesta.

Tutkimusyhtiön käyttämän luokittelun mukaan nelosella alkava arvosana on jo erinomainen. Tampere saa tutkimuksen ainoana kaupunkina erinomaisen arvosanan elinvoiman osa-alueesta. Kuopio yltää ainoana kaupunkina erinomaiseen arvoon yhteisön osa-alueella. T-Median tiedotteen mukaan se tarkoittaa, että ”alueella asuu mukavia ihmisiä ja asukkaat voivat hyvin”. Helsinki saa erinomaisen arvion sijainnistaan.

Tulokset pohjautuvat T-Median joulu–tammikuussa toteuttamaan Vetovoima & Vaikutus -tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 1 698 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa potentiaalisten muuttajien näkemyksiä, joten omaa asuinkaupunkia koskeviin kysymyksiin ei voinut vastata.

Hyvä tutkimustulos on erinomainen uutinen, vaikka se ei vielä yksinään ratkaise mitään. Entistä positiivisempi mielikuva pitää myös hyödyntää siten, että näemme lopulta tuloksen muuttotilastoissa. Viime kuukausien tilastojen perusteella sillä rintamalla riittää vielä paljon tekemistä.

Tuollaiset numeroidenpilkkomiseen pohjautuvat tutkimukset ovat ihan mielenkiintoisia, mutta ne eivät kuitenkaan ikinä täysin tavoita jonkin kaupungin syvintä sielunelämää. Niitä todellisia ominaispiirteitä, jotka tekevät kaupungista sellaisen kuin se on.

Eihän tästä asiasta ole tietenkään yhtä totuutta olemassa, mutta varmasti meillä jokaiselle täällä asuvalla on omat käsityksemme siitä, mikä Lahdessa oikeasti on parasta.

Pääsin esittelemään omia näkemyksiäni aiheesta vähän erilaiselle yleisölle kolmisen kuukautta sitten, kun Lahti sai edellisen kerran huomattavaa positiivista julkisuutta. Tuolloin CNN oli listannut Lahden maailman parhaiden matkakohteiden joukkoon. Erinäisten sattumusten ja kontaktien kautta päädyin yllättäen haastateltavaksi aiheesta Ruotsin radion suomenkielisen toimituksen suoraan aamulähetykseen.

Yritin tarttua tilaisuuteen ja perustella ruotsinsuomalasille kuulijoille noin kymmenen minuutin haastattelun aikana, miksi tämä on niin erinomainen paikka elää.

Tiedossa olevia todellisia puutteita ja epäkohtia en tietenkään lähtenyt tässä yhteydessä lähtenyt rääpimään, koska niitä riittää enemmän tai vähemmän kaikissa kaupungeissa.

Lopputuloksena oli tajunnanvirtaa, josta saattoi ajoittain puskea läpi kotiseuturakkautta. Yritin hahmottaa asiaani kuulijoille kertomalla heille kuvitteellisesta päivästä Lahdessa. Sen avulla halusin havainnollistaa, kuinka täällä on mahdollista kokea hyvin erilaisia elämyksiä tiiviillä alueella lyhyessä ajassa.

Kerroin, että tämä on todellinen Järvi-Suomen portti Helsingistä tullessa. Hehkutin paikallista luontoa ja ympärivuotisia liikuntamahdollisuuksia arvokisoistakin tutuissa maisemissa. Muistutin, että pakettiin kuuluu myös ihan oikean kaupungin sykettä: kansainvälisen tason kulttuurielämyksiä, valtakunnallisestakin tunnustusta saanutta ravintolatarjontaa ja iltaelämää vaikkapa palkittujen paikallisten juomatuotteiden parissa.

Korostin, että yhdistelmä on monessa mielessä ainutlaatuinen. Vauhtiin päästyäni Ruotsissa istuvat juontajat tuntuivatkin jo kuopivan kovasti lähtökuopissaan ja halusivat tulla lomalle Lahteen. Niin oli tarkoituskin.

Haastattelusta saamieni useiden lahtelaisten palautteiden perusteella moni tuntui olevan runoilustani samaa mieltä. Olin ehkä jotenkuten onnistunut sanoittamaan muidenkin kuin vain itseni ajatuksia.

En sanonut kommentteja pönkittääkseni Lahden brändiä, vaan siksi, että uskoin jokaiseen sanomaani sanaan sydämeni pohjasta. Jos siinä sivussa mielikuva kirkastui, niin mikäpä siinä, mutta minulle Lahti on aina aivan ihan liian rakas ja tärkeä asia ollakseen vain jokin brändi, jonka arvo liikahtaa arvosanan kymmenyksen sinne tai tänne.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut