Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kulttimaineella siunattu, naftaliinista kaivettu – Pääesiintyjät lavalle pitkän tauon jälkeen

Mihin katosi Pääesiintyjät? ihmeteltiin 1990-luvun alussa, kun lahtelaistaustainen rockabillybändi oli lyhyesti mutta terävästi piipahtanut parrasvaloissa.

– Joku jo silloin kysyi, että koskas Pääesiintyjät nähdään seuraavan kerran, niin sanoin, että sitten kun olen täyttänyt viisikymmentä, veistelee Francine-yhtyeestäkin tuttu läskibasisti Pete Salomaa.

Ehdittiin ikävuoteen 53 ja kalenterissa 2018:een, kun tuli aika pitää lupaus ja kaivaa naftaliinista yhtye, joka oli aikoinaan jättänyt jälkensä Pitkäsoitto-albumillaan.

Salomaa ja toinen alkuperäisjäsen Mika Jokinen (kitara) saivat uuteen tulemiseen mukaan Timo Järvisen (rummut) sekä sattumankin kautta solisti Vesa Haajan. Hän oli jo 1993 käynyt koelaulussa ja valittu Pääesiintyjiin, jääden kuitenkin tuolloin liian kiireisenä pois. Nyt Haajakin suostui, kun kerran oli luvannut tulla.

Vanhojen biisien treenaaminen kasvoi pian keikkailuksi ja studiotyöskentelyksi, jonka tuloksena syntyi 2020 julkaistu ja pääosin Francinen suomennetuista kappaleista koostuva albumi Lättähatun paluu.

– Ne ovat itse tekemiäni, joten ei tarvinnut keneltäkään kysyä käännöslupaa, Salomaa sanoo.

Joku voisi sanoa, että ne ovat jämähtäneet, joku voisi sanoa, että ne ovat rakastuneet siihen genreen.

Pääesiintyjien basisti Pete Salomaa

– Koottiin kasaan keikkaohjelmistoa, ja huomattiin, että voihan nämä äänittääkin.

Salomaa kuitenkin painottaa, ettei Pääesiintyjien tarkoitus ole olla Francinen suomennettu versio. Tuoreella, helmikuussa julkaistulla Lauluja laitakaupungilta -levyllä onkin vain bändin jäsenten uusia kappaleita ja muutama laina ulkomailta.

Pääesiintyjien itsensä lanseeraama tyylilaji on ”rillumareibilly”. Se risteyttää Suomi-filmien aikaa, Topi Kärjen, Reino Helismaan ja Tapio Rautavaaran kulkuriromantiikkaa amerikkalaiseen roots-musiikkiin ja Johnny Cashiin.

Uusi albumi toi kuitenkin kuvainnollisesti muuton maalta kaupunkiin. Musiikillinen soundi on ”kiinteytynyt”.

– Ehkä olemme muuttaneet lähiöön, mutta ei olla unohdettu, että juuret ovat maalta, Salomaa maalailee.

– Biiseihin tuli nyt vähän enemmän rokkia, mikä meillä kaikilla on lähtökohtanakin. Eihän me mitään tanssimuusikoita kukaan olla.

Linjanvedosta huolimatta uusin single Kaunis Veera on noussut jopa soitetuimmaksi kappaleeksi listalla, jota pitävät Suomen tanssipaikkojen dj:t. Elvis Costellolta lainattu kappale – alun perin Radio Sweetheart – ehti sekin muhia Salomaan haaveissa vuosikymmeniä.

– Halutaan napsia lainabiisejä, joita suuri yleisö ei tunne, Salomaa perustelee.

Hän kertoo kappaleen sanojen ilmestyneen paperille viidessä minuutissa, mutta nyt luvan saaminen kappaleen suomenokselle olikin sitä suurempi urakka, joka vaati seitsemän kuukautta ja 28 sähköpostiviestiä.

Voiko sellaiseen ikiaikaiseen genreen kuin rockabilly tai rautalanka tuoda enää 2020-luvulla jotakin uutta, voisi nyt pohtia.

– Se on hyvä kysymys. Eihän tuo musiikki muutu tietoisesti muuttamalla. Se muuttuu sitä mukaa, mitä enemmän bändi soittaa yhdessä.

Rockabillyn kapina on ehkä laimentunut, mutta vielä on särmääkin.

– Levyä tehdessä alkoi olla fiilis, että soitetaas nyt vähän rokimmin tämä, ja laitas vähän rankempi soundi kitaraan.

Salomaa tuumii ison osan yleisöstäkin olevan sitä ikäpolvea, joka on genren löytänyt jo 1970-luvulla.

– Joku voisi sanoa, että ne ovat jämähtäneet, joku voisi sanoa, että ne ovat rakastuneet siihen genreen.

Tällä viikolla yleisön eteen pääseminen päättää pakon edessä lähes viiteen kuukauteen venyneen keikkatauon.

– Normaalisti kun on tottunut tekemään 50–60 keikkaa vuodessa, niin nyt on kahdessa vuodessa tehty 26. Onhan se vähän ollut rankkaa, Salomaa harmittelee.

– Livehomma on kuitenkin se soittamisen paras asia.

Pääesiintyjät keikalla lauantaina 9.4. Ten Dollar Saloonissa. Lisäksi keikat 3.6. Opiston Kunkussa ja 16.7. Nastolassa Ruuhijärven nuorisoseurantalolla.