Viisikin tuntia vessatta – kuljettajien pääseminen vessaan on hankaloitunut LSL:n bussilinjoilla jatkuvien reittimuutosten ja vastuun pallottelun myötä

Bussikuskin taukopaikka on usein karu päätepysäkki asutuksen keskellä, kuten tämä levike Okeroisissa. Kuljettajat vaativat, että LSL hoitaisi järjestelmällisemmin mahdollisuuden päästä vessaan sen sijaan, että kuskit joutuvat pidättelemään tai tekemään tarpeensa pusikkoon. Aatu Raninen

Aatu Raninen

Lahden Seudun Liikenne (LSL) määrää bussireitit, ja liikennöitsijät hoitavat niille bussit kuljettajineen, mutta kumman vastuulla on wc- ja sosiaalitilojen järjestäminen kuskeille?

Paikallisbussien kuljettajat kirjelmöivät äskettäin kaupungin joukkoliikennelautakunnalle tyytymättömyydestään asiassa, jonka kuluerää ei ole kirjattu liikennöintisopimuksiin.

Asianmukaisen tauon pitäminen on hankalaa, jos päätepysäkillä ei ole vessaa tai kiire painaa. Kauppatorilla vessoja on, mutta siellä taas bussia matkustajineen ei ole mielekästä jättää odottamaan kesken linjan.

Kuskit ovat jääneet pattitilanteessa vähän kuin puun ja kuoren väliin, myöntävät Koiviston Auton pääluottamusmies Olli Kettunen ja Lehtimäen Liikenteen kollega Pasi Kuosmanen.

– Tilaaja [LSL] välttelee vastuuta. Ensin kilpailutetaan linjat niin, ettei niistä meinaa jäädä kellekään paljon mitään, ja sysätään vielä nämä kaikki vastuut siihen päälle, Kettunen sanoo.

– Mielestäni se on kaupungin asia, jos kuljettajat käyvät tarpeillaan päätepysäkeillä.

Vessat ovat periaatteessa valmiina, mutta puuttuu vain se vastuunkantaja.

Koiviston Auton pääluottamusmies Olli Kettunen

Wc-ongelma korostuu Lehtimäen ajamilla seutulinjoilla välillä Heinola–Lahti–Orimattila. Matka on pitkä, aikataulu tiukka, eikä vessaa löydy kummaltakaan päätepysäkiltä.

– Minulla on itsellä viiden tunnin aamurupeama, etten käy sen aikana vessassa ollenkaan, Kuosmanen kertoo 5.25 alkavasta työvuorostaan.

– Joskus siitä kyselin, niin sanottiin, että ne autot eivät oikein saisi seisoa paikoillaan.

Koivistolla on Kettusen mukaan käytössä liikuteltavia vessoja ja pari läheisiltä kerrostaloyhtiöiltä vuokrattua sosiaalitilaa.

– Vessat ovat periaatteessa valmiina, mutta puuttuu vain se vastuunkantaja, joka ottaa ne hallinnoitavaksi, Kettunen kiteyttää.

Asiaa on tuotu esiin jo vuosia sitten, mutta bussiliikenteen jatkuvat muutokset eivät ainakaan helpota sitä.

– Nyt kun reitit muuttuvat ja liikennöitsijät vaihtuvat useammin, niin tästä tulee ongelma, kun firma purkaa omat vessansa pois ja vie mukanaan, jos on kilpailutuksessa hävitty joku linja. Yritykset tekevät omat ratkaisunsa, kun kaupunki ei halua tehdä mitään ratkaisuja.

Lautakunta vastasi kuljettajille linjaten, ettei viranomainen ainakaan toistaiseksi ota vastuuta sosiaa‑ litiloista. Se vetoaa, ettei LSL ole kuljettajien työnantaja, kilpailutukset on muutamaksi vuodeksi juuri tehty, ja että wc:t ovat liikennöitsijöiden vastuulla muutamissa verrokkikaupungeissakin.

Kettusen mielestä asia ratkeaisi sillä, että liikenteen tilaaja ottaisi vessat haltuun ja hoitaisi niiden ylläpidon.

– Sitten liikennöitsijät maksaisivat vuokraa niistä. Jos linjat vaihtuvat, niin seuraava liikennöitsijä maksaa vuokraa.

– Ehkä pari uuttakin vessaa voisi kaupunki laittaa reiteille. Kustannus ei meidän tulkinnan mukaan ole mahdottoman iso, vaan tahtotilasta on kysymys.

Kuosmanen vahvistaa järjestelyn toimineen pääkaupunkiseudulla.

– Minäkin siellä yli kymmenen vuotta ajoin, ei siellä ollut mitään ongelmaa, kun kaupunki [HSL] järjesti vessat, joissa on vedet ja lämmitykset.

Kuljettajien huolena on, että yhä uusien linjojen ja kilpailutusten myötä wc:t harvenevat entisestään.

– Se, mitä me halutaan, on, että LSL pyytäisi liikennöitsijät nyt avoimesti keskustelemaan asiasta, eikä vain levitellä käsiä, ettei mitään voida tehdä. Kaikesta pystytään neuvottelemaan, Kettunen sanoo.

– Nyt tilanne on ollut, ettei edes haluta keskustella ­asiasta.

Wc-tarpeiden pidättely on terveys- ja turvallisuuskysymys, joka pahimmillaan on ajanut kuljettajia vaihtamaan alaa.

– Puskassa käyminen matkustajien nähden ei ole enää tätä päivää, ja naisilla vessassa käynti on vielä miehiä hankalampaa, Kettunen toteaa.

– Onhan Lahti ympäristöpääkaupunkikin, hän muistuttaa paljon korostetun joukkoliikenteen roolista.

Maanantaina ­Lahden kaupunginvaltuuston ko-kouksessa vasemmistoliiton valtuustoryhmä jätti aloitteen vessojen riittävän määrän varmistamiseksi päätepysäkeillä. ”Jatkossa kuljettajien työolot on otettava paremmin huomioon myös linjoja suunnitellessa. Kaupungin tulee ratkaista tilanne linja-auton kuljettajien tarpeita kuunnellen.” aloitteessa vaaditaan.

Kommentoi