Koronapassi ei toiminut virheellisen kirjauksen vuoksi - virheen korjaus vaati lukuisia yhteydenottoja ja odotusta

Kiireellisissä tapauksissa koronapassissa olevan virheen korjaamisessa pitäisi kestää vain noin vuorokausi. ­ Emilia Ukkoselta tämä vaati yli kymmenen yhteydenottoa ja viikon odotuksen.

Emilia Ukkonen, 23, otti toisen koronarokotteen elokuussa kauppakeskus Trion walk-in-rokotuspisteessä.

Kolme kuukautta myöhemmin koronapassi näytti kuitenkin punaista. Sen mukaan Ukkonen olisi ottanut vain ensimmäisen rokotteen. Tehosterokote näkyi kuitenkin normaalisti Kanta-palvelussa.

– Olin osallistumassa seminaariin, jossa koronapassi tarkastetaan. Syntyi huoli, että sisäänpääsy evättäisiin virheellisen kirjauksen vuoksi, Ukkonen selventää.

Huolta lisäsi epävarmuus siitä, miten tilanteessa kuuluisi toimia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilla ohjeistettiin ottamaan yhteyttä siihen toimijaan, josta rokote on saatu. Tämä oli Ukkosen tapauksessa Harjun terveys.

Harjun terveyden sote-keskuksella on käytössä takaisinsoittopalvelu. Puhelimessa annettiin aika, jolloin soittopyyntöön vastattaisiin. Puhelin ei kuitenkaan soinut. Tämä toistui useaan otteeseen, kunnes automaattiviesti kertoi Ukkoselle, että hänen numeronsa on jo tallennettu järjestelmään.

Emilia ­Ukkonen kehottaa kaikkia tarkistamaan koronapassinsa ­toimivuuden ­etukäteen.

Terveyspalveluista soitettiin takaisin neljä päivää myöhemmin, maanantai-iltapäivänä. Pahoiteltiin ruuhkaa ja kerrottiin sen johtuvan sairastapauksesta. Ukkonen kirjattiin kiireelliseksi tapauk­seksi, ja hänelle kerrottiin, että virhe pyritään korjaamaan seuraavaan aamuun mennessä. Varmaa aikaa ei kuitenkaan voitu luvata.

Seuraavat päivät Ukkonen tarkasti passiaan tiuhaan tahtiin. Tässä ajassa puhelinpalvelun jonoa purkavat hoitajat soittivat Ukkoselle varmistaakseen, että häneen on jo oltu yhteydessä. Koronapassi korjaantui vasta torstaiaamuna, kiireelliseksi merkityn tapauksen käsittelyssä kesti siis miltei neljä arkipäivää.

Harjun terveyden sektorityön ja koronarokotusten vastaava hoitaja Henry Raita ei osaa sanoa, miksi Ukkosen tapauksessa kesti niin kauan. Raita kertoo, että kiireelliseksi merkittyjen tapausten korjaamisessa pitäisi kestää vain noin vuorokauden verran. Hän mainitsee kuitenkin, että on subjektiivista, mikä on kiireellinen tapaus. Toiselle kiire voi tarkoittaa tarvetta päästä yökerhoon, toiselle työmatkaa ulkomaille.

Raita kertoo, että virheet koronapasseissa voivat johtua joko teknisistä tai inhimillisistä tekijöistä. Virheellisen koronatodistuksen korjaus vaatii ­usean ­henkilön työtä.

Hoitajilla ei ole oikeuksia operoida Kanta-palvelua. He laittavat potilaan numerotunnisteen eteenpäin, josta terveyspalveluiden koulutetut henkilöt poimivat korjauspyynnöt kiireellisyysjärjestyksessä, poistavat virheelliset palvelutapahtumat ja lähettävät korjattavat tiedot sovellustukeen.

Raita muistuttaa, että ongelmia koronapassien kanssa on ollut ympäri Suomea, ja niin potilastietojärjestelmien kuin hoitajien on pitänyt nopealla aikataululla mukautua muuttuviin tilanteisiin.

Ukkoselta kirjausvirhe vaati useamman tunnin tiedonhakua, jonottamista ja odottamista epävarmuudessa. Hän kehottaa kaikkia tarkistamaan koronapassinsa toimivuuden etukäteen.