Globaali kuljetuskriisi koettelee myös perinteistä lahtelaisyritystä - konteista ja laivatiloista huutava pula

– Ultimaattinen katastrofi.

Näin summaa lahtelaisen Alestalon Mattokutomon logistiikkapäällikkö Ville Vavuli kuljetuskriisin, joka on halvaannuttanut maailmankauppaa jo kuukausien ajan. Pula merikonteista ja rahtilaivoista on hyydyttänyt kansainväliset kauppareitit maailman merillä, ja tilanne koettelee myös lahtelaisyritystä, joka tekee kankaiden ja matonkuteiden tukkukauppaa maailmalla.

Tilanteeseen on Vavulin mukaan useita syitä. Pandemiaan ja Brexitiin nivoutuu myös maailmanlaajuinen kuljettajapula, jonka helpottamiseksi olisi hänestä Päijät-Hämeessäkin syytä miettiä kuljetusalan ­koulutuspaikkojen lisäämistä.

Alestalon Mattokutomo toimii nykyään 99-prosenttisesti ulkomailla, kansainvälinen tavaraliikenne keskittyy etenkin Aasian ja Amerikan välille.

Viime aikoina logistiikan järjestäminen on kuitenkin Vavulille ollut likimain toivotonta, sillä suma seisoo kaikkialla: rahtilaivat odottavat satamien edustalla ja rekkajonot kasvavat rajoilla. On syntynyt noidankehä.

– Tilanne tulee jatkumaan kauan, sillä ratkaisut ovat pitkissä kantimissa.

Tämä on viimeinen naula arkun kanteen, eli emme enää voi tavaraa toimittaa Englantiin.

Logistiikkapäällikkö Ville Vavuli

Pandemia sai monet kuljettajat vaihtamaan alaa tai siirtymään eläkkeelle, eikä korvaavaa työvoimaa ole saatu.

– Euroopassa tarvitaan noin puoli miljoonaa kuljettajaa, ja sama pula on Amerikassa.

Myös nousseet polttoainekustannukset ajavat kuljetusliikkeitä ahtaalle, ja paine yleiseen hintojen nousuun kasvaa. Toimitusajat ovat venyneet ja epävarmuus lisääntynyt. Uusien konttien ja laivojen valmistusta on kiihdytetty, mutta se ei tuo nopeaa helpotusta. Ongelman ydin on Vavulin mielestä raha:

– Laivayhtiöt ajavat tyhjät kontit sinne, mistä ne saavat suurimman rahan, eli Aasian ja Amerikan välille. Ne saatetaan Euroopasta lastata laivoihin tyhjinä ja ajaa Aasiaan.

Kärsijänä on Euroopan vienti.

– Minun työni suurin haaste on löytää tyhjiä kontteja ja laivatiloja. Niitä ei vain saa.

Vaikeusastetta lisäävät vuodenvaihteessa kiristyvät Brexit-käytännöt. Jatkossa tavarat pitää punnita ja tullata Englantiin meneväksi jo ennen lastausta rekkaan.

– Me emme tiedä, kuinka monta kappaletta rekkaan tai konttiin mahtuu. Se on vähän kuin Tetristä pelaisi, havainnollistaa Vavuli, jonka mukaan käytäntö tietäisi saman kuorman moninkertaista lastausta ja purkua.

– Tämä on viimeinen naula arkun kanteen, eli emme enää voi tavaraa toimittaa Englantiin.

Alestalon Mattokutomon hyvä kasvu on kuljetuskriisin takia pysähtynyt. Se aiheuttaa Vavulin mukaan yritykselle ”merkittäviä olemassaolon haasteita”.

– Se on aiheuttanut sen, että kaupat, joita on yritetty, kariutuvat rahtiin. Ne eivät kannata, koska menettäisimme rahaa.

Intian ja Euroopan välillä rahti on sentään toistaiseksi kohtuullisesti kulkenut.

Ville Vavuli kuuluu Päijät-Hämeen logistiikkayhdistyksen johtoryhmään ja tietää, että samojen ongelmien kanssa painii moni muukin alueen yritys. Tilanteen kohenemista ei ole näköpiirissä. Paikallisesti kuitenkin jotain olisi tehtävissä.

– Toivon, että kuljettajapulaan ruvettaisiin havahtumaan ja tulisi uutta koulutusta ja uusia kuljettajia. Muuten tilanne ei tule ratkeamaan.

Vavuli muistuttaa, että pystymetsästä ei rekan rattiin hypätä, sillä ammattipätevyysvaatimukset ovat kovat.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut