Lahti starttaa eturivistä - sähköisen liikenteen professuuri herättää odotuksia liikenteen suuren murroksen kynnyksellä

Lahdessa on tarkoitus kouluttaa sähkötekniikan diplomi-insinöörejä, jotka ovat erikoistuneet sähköiseen liikenteesneen. Myös konetekniikan ohjelma sähköiseen liikenteeseen on mahdollista aloittaa heti ”kun hillot löytyy”, sanoo LUT-yliopiston rehtori Juha-Matti Saksa. Kai Skyttä

Tommi Berg

Tunnelma oli huipussaan maanantaina, kun kaupungin ja LUT-yliopiston edustajat olivat kokoontuneet julkistamaan Lahteen tulevaa Suomen ensimmäistä sähköisen liikenteen professuuria hankkeen rahoittajien kanssa. Lähtölaukaus hankkeelle oli ammuttu vuosi sitten huomattavasti synkeämmissä tunnelmissa, kun Scania ilmoitti Lahden bussitehtaan sulkemisesta.

– Silloin sanottiin julki ajatus sähköisen liikenteen klusterista. Nyt kun katsotaan vuotta myöhemmin asiaa, ne sanat eivät olleet turhia, totesi kaupunginjohtaja Pekka Timonen.

Samalla Timonen hehkutti, että Lahdesta on tulossa Suomen sähköisen liikenteen keskus.

– Aina puhutaan akkutehtaista, me puhutaan jostain suuremmasta ja monimuotoisemmasta.

Hän näki maanantain julkistuksessa laajempaakin symboliikkaa.

– Tämä on paljon isompi asia kuin yksi professuuri. Tämä kertoo siitä, että me ymmärrämme, mitä kello käy, missä liiketoiminnan mahdollisuudet piilevät ja mihin tutkimuksen katse on syytä kiinnittää.

Kaupungin toiveissa tietenkin on, että professuuri poikii ajan myötä kaupunkiin uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja. Juhlatunnelmissa kaupunginjohtaja innostui myös kierrättämään Lahden vanhaa mainoslausetta hieman tuunattuna.

– Lahti on back in business city.

Professuurin mukana Lahden kampukselle palkataan noin kymmenen hengen kokoinen sähköisen liikenteen tutkimusryhmä. Samalla polkaistaan myös käyntiin alan koulutusohjelma. Tavoitteena on kouluttaa sähkötekniikan diplomi-insinöörejä, jotka ovat erikoistuneet sähköiseen liikenteeseen.

LUT:n edustajat heittivät maanantain julkistustilaisuudessa myös julkisen ehdotuksen koulutustoiminnan laajentamisesta mekaniikan ja mekatroniikan puolelle, koska sillekin on tarvetta sähköisen liikenteen tutkimus- ja kehitystoiminnassa.

Toisin sanoen myös konetekniikan koulutusohjelman puolelta voisi kouluttaa sähköiseen liikenteeseen erikoistuneita diplomi-insinöörejä. LUT:n puolesta asia tuntui olevan kiinni lähinnä siitä, miten toimintaan löytyy paikallista rahoitusta.

– Meillä on mahdollista aloittaa konetekniikan ohjelma sähköiseen liikenteeseen, kun hillot löytyy, totesi LUT:n rehtori Juha-Matti Saksa persoonalliseen tyyliinsä.

Tarjous jäi hautumaan paikallisten edustajien mieliin, mutta juuri nyt on täysi höyry päällä jo julkistettujen päätösten toteutuksessa. Maanantain tilaisuudessa oli paikalla sähköisen liikenteen professuurin rahoittajia, jotka yksi toisensa jälkeen kehuivat uutta avausta ja sen merkitystä koko Lahden seudulle.

Professuuri saa paikallisilta yrityksiltä ja säätiöiltä yksityistä rahoitusta 200 000 euroa vuodessa viiden vuoden ajan, minkä jälkeen LUT vastaa kokonaan kustannuksista. Paikallisista yrityksistä mukana ovat kovassa kasvuvauhdissa oleva latausasemien valmistaja Kempower, perinteinen lahtelainen sähköyhtiö LSK Group ja Lahti Energia.

Yritysten kokoonpanon perusteella voi päätellä, että tässä vaiheessa professuurin painopiste on enemmänkin latausinfran ja sähköverkon puolella, ei niinkään kulkuneuvoissa.

LUT-yliopiston dekaani Olli Pyrhönen vahvistaa arvion oikeansuuntaiseksi. Kyse on kokonaisuudesta, jossa keskeistä on muun muassa lataustekniikka ja latausjärjestelmien liittyminen sähköverkkoon. Latausjärjestelmien taustalla on ohjelmistoja, mikä tarjoaa myös yhden erikoistumisen mahdollisuuden alan tutkijoille ja opiskelijoille.

Lahden professuurissa ei kuitenkaan ole tarkoitus sivuuttaa ajoneuvoissa olevaa tekniikkaa.

– Ilman muuta pitää olla käsitys myös akkuteknologiasta. Siihen meillä on oma professorinsa, Pyrhönen toteaa viitaten Lappeenrannan kampuksella työskentelevään professoriin.

Koko nykyisen LUT-yliopiston yksi idea onkin, että Lappeenrannassa olevaa osaamista voidaan tarvittaessa hyödyntää myös Lahdessa.

Toiminnan tuleva sisältö on merkittäviltä osin myös paikallisen yrityselämän käsissä.

– Tutkimushankkeita käynnistyy sen mukaan, millaista kysyntää on, Pyrhönen toteaa.

Samalla hän kuitenkin toteaa, että koulutustoimintaan luodaan selkeä profiili.

– Avainsanoja ovat automaatio, tehoelektroniikka, sähköverkot ja akkuteknologia.

Fakta

Uuden professuurin rahoittajat

Kempower

Kestävä Lahti -säätiö

Lahti Energia

Lahden teollisuusseuran säätiö

LSK Group

PHP-säätiö (yht. 250 000 euroa, professuuri on säätiön ensimmäinen rahoituskohde)

Lahden kaupunki (yht. 100 000 euroa viidessä vuodessa)

Kommentoi