"Jos halutaan, että on pyöräilijöille tilaa, tämä on halvempi ja edullisempi tapa tehdä se" – lautakunnan puheenjohtaja McCarron väläyttää kapeita pyöräkaistoja Vesijärvenkadun ajoradan reunaan

Miten täällä liikutaan tulevaisuudesssa? Asia puhuttaa jälleen tämän syksyn aikana. Juha Peurala

Tommi Berg

Kohutun Liisu-suunnitelman kiistellyimmät osat menivät merkittäviltä osin uusiksi kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä viime viikolla yksimielisesten päätöksen jälkeen, ja Liisun kohtalo on nyt viime kädessä valtuuston käsissä. Suunnitelmassa on kuitenkin edelleen monia osia, joihin lautakunnan sisälläkin on erilaisia näkemyksiä.

Suunnitelmassahan on esimerkiksi kaavailtu Trion kohdalle Vesijärvenkadulle bussien vaihtopysäkkejä, jolloin pohjoisen ja etelän välillä liikennöivät bussit eivät enää kiertäisi torin kautta. Vesijärvenkadulle on ajateltu myös pyöräkaistoja, jotka poistaisivat autokaistan suuntaansa.

Lautakunnan puheenjohtaja Francis McCarron (kok.) suhtautuu näihin ajatuksiin kaksijakoisesti.

– En näe mitään estettä sille, etteivät bussit voisi mennä suorinta reittiä, jos maksavat asiakkaat niin haluavat.

Pyöräkaistat hän sen sijaan toteuttaisi eri tavalla kuin Liisussa on ajateltu. Hän maalaisi kadun reunaan kapeat pyöräkaistat, jollaisia näkee jo monissa muissa kaupungeissa. Tämä olisi mahdollista toteuttaa siten, että autoille jäisi edelleen kaksi kaistaa suuntaansa, McCarron toteaa ja viittaa tässä yhteydessä viime vaalikaudella virkamiehiltä saamiinsa tietoihin.

– Jos halutaan, että on pyöräilijöille tilaa, tämä on halvempi ja edullisempi tapa tehdä se, McCarron sanoo.

Varapuheenjohtaja Anita Immonen (Pro Lahti) tuntuu suhtautuvan kriittisemmin pyöräkaistojen lisäykseen.

– Tarvitseeko jokaisen kadun varrella olla pyörätie? Immonen kysyy.

Vaikka kaupunkiympäristölautakunta teki viime viikolla monta yksimielistä päätöstä, pääsi se myös äänestämään. Pro Lahden ja perussuomalaisten edustajat olisivat halunneet poistaa investointisuunnitelmista 150 000 euroa, joka oli varattu kaupunginsairaalan katu- ja rakennesuunnitelman laatimiseen sekä Harjun parkin liikenneratkaisun yleissuunnitelman laatimiseen.

Kyseiset suunnittelutyöt kytkeytyvät sairaalanmäelle ajateltuun parkkihalliin, josta on tarkoitus tulla käyttöikänsä päähän tulleen Siltapuiston pysäköintihallin korvaaja. Lisäksi sairaalanmäelle on kaavailtu asuintaloja.

Lautakunnan enemmistö oli valmis edistämään suunnitelmia, joten kyseiset rahat jäivät talousarvioesitykseen äänin 6–4.

– Haluan korostaa, että tämä äänestys ei koskenut parkkihallia, sanoo rahojen poistoa esittänyt Anita Immonen (Pro Lahti).

Hän toteaa ryhmänsä olevan sairaalan parkkihallin rakentamisen kannalla.

– Kyllä tämä täytyy pystyä toteuttamaan niin, että ei tarvitse myllätä katuja.

Hän säästäisi rahoja myös hylkäämällä suunnitelmissa olleen kävelysillan, joka tulisi Vesijärvenkadulta sairaalan tontille.

Myös perussuomalaisten Tuomas Sorsa on kevyempien ratkaisujen kannalla. – Näemme kyllä, että parkkihalli tarvitaan, ja kannatamme sitä.

Kommentoi