Koeajo: Maisema vaihtuu kevyesti Mankelin satulassa – kaupunkipyörä vahvimmillaan ylämäessä

Mankeli-asemia keskustassa ja sen lähiympäristössä. Pelkällä numerolla 2 merkittyjä ruutuja klikkaamalla avautuu tarkempi näkymä kahden eri aseman sijaintiin. .

Tommi Berg

Kokeilu alkaa samalla tavalla kuin tämän jutun kirjoittaminen: ruutua tuijottaen ja näppäimistöä naputellen. Pienen selailun ja haun jälkeen päädyn Lahden kaupunkipyörien nettisivuille (kaupunkipyorat.lahti.fi).

Rekisteröidyn palvelun käyttäjäksi ja lataan puhelimeeni nettisivulta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti Freebike-sovelluksen. Pientä askartelua se vaatii salasanan luomisineen, maksutietojen syöttämisineen ja vahvistustekstiviesteineen, mutta ei mitään niin ihmeellistä, mihin ei tänä päivänä törmäisi nettiostoksilla missä tahansa.

Maksan 10 euroa kahden kuukauden kokeilujaksosta ja Lahden kaupunkipyörät ovat käytettävissäni syys–lokakuun ajan.

Vilkaisen sovelluksessa olevaa karttaa ja kävelen lähimmälle pyöräasemalle. Pyörän käyttöönotto onnistuu kahdella tavalla: sovelluksesta voi valita haluamansa vapaan pyörän aseman valikoimasta tunnistenumeron avulla tai skannata pyörässä olevan QR-koodin. Pyörän takapuolella satulan alla oleva valo muuttuu punaiseksi, kun lainaus on käynnistynyt.

Melko vähäisellä sähköpyöräilykokemuksella ensivaikutelma on lupaava. Raskas pyörä lähtee ke­vyes­ti ja ketterästi liikkeelle pienellä polkaisulla. Tasaisessa maastossa ja loivassa ylä­mäessä vauhti ei pääse kasvamaan kovin suureksi, mutta matkanteko sujuu varsin ­kevyesti.

Kaupunkipyöräsovelluksen käyttöönottovaiheessa on saanut valita, haluaako sähköavustusta 50 prosenttia, 70 prosenttia vai 100 prosenttia. Olen valinnut tehokkaimman vaihtoehdon saadakseni parhaan käsityksen Mankelin suorituskyvystä.

Mankeli antaa kokonaisuutena positiivisen ensivaikutelman.

Hyvänä testipaikkana toimii Uponsillan ylämäki, sillä siitä minulla on pitkän ajan takapuolituntumaa kaikenlaisilla fillareilla lapsuuden koulumatkoista alkaen. Tällä kertaa nousu hurahtaa ehkä pienemmin ponnistuksin kuin koskaan.

Vastaavasti reippaammassa alamäessä polkimet tuntuvat turhankin kevyiltä. Huomaan kaipaavaani tavallisen pyörän isoa vaihdetta, kun jalat pyörivät tyhjää.

Mankeli on näyttänyt perusluonteensa jo muutaman kilometrin aikana: sillä on hyvä tehdä matkaa ihan asial­lista pyörätievauhtia kastelematta selkäänsä hiellä. Paksujen renkaiden ansiosta pyörä toimii hyvin myös hiekkaisella ja kivikkoisella pinnalla, esimerkiksi Ahtialantien varren työmaaolosuhteissa.

Vauhdikkaampaa menoa kaipaava joutuu kuitenkin pettymään, koska pyörän vauhdilla on rajansa, mikä toki voikin olla turvallisuuden kannalta perusteltu ratkaisu.

Puhelinsovellus näyttää ajetun matkan ja sen keston. Kau simaksulla voi ajaa korkeintaan puolen tunnin mittaisia matkoja rajoittamattoman määrän. Tommi Berg
Takalokasuojassa oleva tarra kertoo, mikä merkitys eri väreillä on pyörän valoissa. Tommi Berg

Pyörien hinnoittelu on rakennettu siten, että käyttäjän kannalta edullisinta on siirtyä sujuvasti lainausasemalta toiselle eikä jättää pyörää muualle seisomaan kovin pitkäksi ajaksi.

Syksyn kokeilujakson aikana pyörät ovat käytettävissä kahden kuukauden ajan kymmenen euron maksulla. Hintaa sisältyy rajoittamaton määrä korkeintaan puolen tunnin mittaisia pyörämatkoja. Pidemmistä matkoista menee lisämaksua.

Pyörämatkan aikana on mahdollista pitää myös taukoja siten, että korkeintaan viiden minuutin tauko on maksuton ja sen jälkeen jokaiselta alkavalta puolen tunnin jaksolta menee euron veloitus. Yhden pyörälainauksen aikana matkojen ja taukojen enimmäispituus on kolme tuntia. Jos rajapyykki ylittyy, käyttäjältä veloitetaan sadan euron viivästysmaksu.

Hinnoittelun avulla onkin pyritty selvästi varmistamaan, että pyöriä on koko ajan hyvin saatavilla eri puolilla kaupunkia.

Käyttäjän kannalta tämä saattaa tarkoittaa sitä, että pidemmillä matkoilla kannattaa poiketa matkan varrella olevalle pyöräasemalle ja vaihtaa pyörästä toiseen, jolloin puolen tunnin lainausaika alkaa alusta. Tarvittaessa apuna voi käyttää Freebike-sovellusta, josta näkee pyöräasemien sijainnin ja käynnissä olevan lainauksen keston.

Lahden oloissa tällaiset vaihtotarpeet saattavat tosin olla melko harvinaisia, sillä puolessa tunnissa polkee jo melko pitkälle.

Pyörää palauttaessa kannattaa olla tarkkana, että palautus todella on tapahtunut asianmukaisesti ja lai­nausaika on katkennut.

Pyörän valo sammuu, kun lainaus on päättynyt. Itselleni ainakin kävi niin, että sovellus ilmoitti hämäävästi ajon jo päättyneeksi painettuani sovelluksen palautuspainiketta, vaikka pyörän lai­nauk­sesta kertova valo paloi vielä. Lopulta valo sammui painettuani riittävän monta kertaa jarrukahvaa, kuten ohjeistuksessa neuvotaan.

Oman haasteensa aiheuttaa kirkas auringonpaiste, jonka aikana on vaikea erottaa yhdellä vilkaisulla, palaako valo vai ei. Testihetkellä oli sen verran hyvä sää, että täyden varmuuden asiasta sai vasta varjostamalla lamppua kämmenellä.

Pienistä puutteista huolimatta Mankeli antaa kokonaisuutena positiivisen ensivaikutelman. Se saattaa olla houkutteleva vaihtoehto jatkossakin sellaisissa tapauksissa, kun pyöräasemat osuvat järkevästi lähelle matkan alku- ja loppupistettä.

Lahtelaisessa todellisuudessa ei sovi väheksyä sitäkään ilmeistä etua, että lainapyörää käytettäessä ei tarvitse stressata pyörävarkauksien riskistä samalla tavoin kuin omalla pyörällä.

Ainakin itselleni tämä on merkittävä näkökulma, koska olin jo ehtinyt ajat sitten parin omakohtaisen varkauskokemuksen turhauttamana luopua kaikenlaisista pyörän laatuvaatimuksista ja siirtyä polkemaan mahdollisimman halpaa poliisien huutokaupasta hankittua rotiskoa, joka ei houkuttele varkaita vahingossakaan.

Kaupunkipyörä on eräänlainen joukkoliikenteen ja oman pyörän käytön välimuoto. Käyttäjänä sitä tulee mietittyä omia reittejä asemaverkoston pohjalta aivan kuin joukkoliikenteessä. Toisaalta pyörän satulassa on täysi vapaus kulkea omia reittejään asemalta toiselle.

Ajatukset mahdollisesta kaupunkipyörän säännöllisemmästä käytöstä pyörivät juuri nyt samaa rataa kuin monella muullakin syyskauden kokeilijalla. Paljon riippuu siitä, miten houkuttelevaksi palvelun hinnoittelu onnistutaan rakentamaan kokeilujakson jälkeen, kun varsinainen käyttökausi alkaa ensi vuonna.

Mankeli-pyörien käyttöalue kartassa punaisella. .

Lahden kaupunkipyörien ensimmäinen kokonainen kausi pyörähtää käyntiin ensi vuonna, jolloin pyörät ovat käytössä huhtikuun alusta lokakuun loppuun. Tässä vaiheessa on vielä auki, miten pyörien käyttö hinnoitellaan tuolloin. Syksyn kokeilukauden aikana pyörät ovat käytettävissä kahden kuukauden ajan kymmenellä eurolla.

– Keväällä on tarkoitus tuoda kausilipun lisäksi tarjolle myös muita vaihtoehtoja, kuten päivä- ja viikkolippuja, jotta pystymme palvelemaan myös satunnaisia käyttäjiä, kertoo kaupungin projektipäällikkö Anna Huttunen.

Lyhytaikaiset liput ovat tärkeitä esimerkiksi kaupungissa vierailijoille, mutta säännöllisten paikallisten käyttäjien kannalta olennaisinta on kausilipun hinta.

– Pyrimme pitämään kausilipun hinnan sellaisena, että se on laajasti lahtelaisten saatavilla, Huttunen toteaa.

Lahdessa on alkuvaiheessa 250 pyörää noin 30 asemalla. Jatkossa pyörien määrä riippuu niiden suosiosta.

– Hienoa olisi, jos pystyisimme vaikka kaksinkertaistamaan pyörien määrän. Silloin saisimme myös lisää asemia. Optimimäärä olisi noin kymmenen pyörää asemaa kohden, Huttunen kertoo.

Maanantaihin mennessä Mankelin käyttäjäksi oli kirjautunut noin 1 300 ­asiakasta.

Kaupunkipyöristä aiheutuu kaupungille kokonaisen kauden aikana 500 000 euron bruttokustannukset. Maksettavaksi jäävä nettokustannus riippuu siitä, miten hyvin pyörien käyttömaksuista ja mainosmyynnistä saadaan tuloja.

– Talven aikana on tarkoitus etsiä pitkäaikaisempi sponsori, Huttunen toteaa.

Fakta

Kaupungilla viiden vuoden sopimus

Lahden kaupunkipyöräjärjestelmän toimittajana on tshekkiläinen Freebike s.r.o.

Lahden kaupunki sai kaksi tarjousta kaupunkipyörien toteuttamisesta. Hankinta toteutettiin neuvottelumenettelyllä. Toimittaja valittiin tämän vuoden alkupuolella hinnan ja laadun perusteella.

Kaupunkipyöräpalvelun bruttokustannus kaupungille on vuositasolla noin 500 000 euroa. Kustannuksia alentavat käyttäjämaksut ja mainostulot.

Pyörien operaattori tasaa pyörien määrää asemapaikoilla päivittäin ja vaihtaa samalla pyörien akut.

Pyöristä on tehty viiden vuoden sopimus, ja sen päälle tulee kuluvan vuoden testijakso.

Kaupungilla on mahdollisuus lunastaa pyörät jatkovuosille ja myös laajentaa käyttöaikaa talvikuukausille. Lisäksi hankinnassa on huomioitu mahdollisuus kasvattaa kaupunkipyörien lukumäärää.

Kommentoi