Aidonmakuinen musikaali raikkain täyttein - Waitress haaveilee ilosta ja onnesta, mutta ei pelkää pari­suhteen ja raskausajan ristiriitojakaan

Tohtori Pomatter (Mikael Saari) on se, jonka kautta tarjoilija Jenna (Anni Kajos) tulee nähdyksi ja kuulluksi Waitress-musikaalissa. Aatu Raninen

Aatu Raninen

Anni Kajos pyrkii olemaan asettamatta itselleen liian suuria paineita, kun Broadwaylla ja Westendissä esitetty musikaali Waitress saa Lahden kaupunginteatterissa Pohjoismaiden ensi-iltansa, ja pääroolina oleva tarjoilija Jenna samalla uuden tulkintansa.

Aihe on tuoreelle äidille läheinen – Jenna saa tietää olevansa raskaana – mutta musikaalin olemus helpottaa urakkaa.

– Tämä ei ole musiikillisesti ihan hirveän suurellinen musikaali, vaan siinä kuuluvat aitous ja maanläheisyys, rosoisuuskin. Ei tarvitse hakea täydellistä äänenkäyttöä, vaan se on inhimillistä, Kajos pohtii roolistaan Jennana, joka työskentelee tienvarren kahvilassa, haaveilee paremmasta ja purkaa luovuuttaan herkullisiin leipomuksiin.

Waitress lupaakin musikaalien ystäville runsaasti substanssia, eli sisältöä, luonnehtii teatterinjohtaja Ilkka Laasonen, joka vaikuttui teoksesta nähtyään sen pari vuotta sitten.

– Tarina ja musiikki, ne ovat kaksi tärkeintä asiaa musikaalissa. Jos melodiat jäävät heti soimaan päässä ja tarttuvat kuin terva, silloin on hienosta asiasta kyse, Laasonen suitsuttaa.

Musikaali perustuu edesmenneen Adrienne ­Shelleyn käsikirjoittamaan ja ohjaamaan elokuvaan. Hyppysellisen suolaa lähtötilanne saa Jennan ja Earlin ( Tomi ­Enbuska) vaikeasta parisuhteesta.

Se tuo tietynlaisia tabuja musikaali­näyttämölle.

Waitress-musikaalin pääosan esittävä Anni Kajos

Sokeria tarinaan ripottelee Jennan kohtaava ja makealle perso tohtori Pomatter ( Mikael Saari).

– Tämä on hyvin elämänmakuinen musikaali. On isoja iloja, isoja surujakin, ja selviytymistä, Laasonen summaa.

Komediaksi Waitress kuitenkin luokitellaan. Iloa ja hauskuutta ei ole unohdettu, Laasonen muistuttaa.

– Sehän [komedia] tarkoittaa, että se alkaa onnettomuudesta ja loppuu onneen. Kerrotaan rehellisesti asioista, mutta kun kyseessä on musikaali, siinä on aika iso viihteellinenkin arvo mukana.

Musikaaliksi elokuva muuntui myöhemmin niin ikään naisista koostuneen työryhmän toimesta, saaden äänimaailmakseen maineikkaan Sara Bareillesin tarinalliset sävellykset, jotka kulkevat popin ja countryn vaiheilla.

– Melodiat ja rytmit ovat niin taidokkaasti sävelletty näihin tunnelmiin, että ne ovat helppoja näytellä, ja vievät automaattisesti oikeaan tunnetilaan, Anni Kajos kehuu.

– Stemmat menevät vähän ristiin, tuntuu kuin ne riitelisivät, koska kahden ihmisen suhde on vähän vaikea. Ihan nerokkaita juttuja.

Erityisen musikaalista tekee teema: raskaana oleminen ja ensimmäistä lastaan odottavan naisen tunteet. Siinä Kajoksen mielestä näkyy, että musikaali on juuri naisten tekemä.

– Raskausaikaa käsitellään hyvin rehellisesti. On uskallettua kertoa niitä ristiriitoja ja negatiivisiakin asioita siinä, että yhtäkkiä kasvatat uutta ihmistä sisälläsi. Se tuo tietynlaisia tabuja musikaalinäyttämölle, mikä tuntuu ­tosi fressiltä, Kajos sanoo.

Omaa näkökulmaansa kolmekymppisen Jennan tueksi tuovat hänen työkaverinsa, parikymppinen Dawn ( Miila Virtanen) ja nelikymppinen Becky (­ Ushma Olava).

– Ei tämä kuitenkaan ole pelkästään naisten juttu, vaan itkin silmät päästäni harjoituksia katsoessa, sanoo teatterin näyttelijäkaartiin liittynyt Tuomas Korkia-Aho.

Tulla nähdyksi ja nähdä toinen, siihen kiteytyy Ilkka Laasosen mukaan Waitressin sanoma.

– Se on olemassaolon keskeinen edellytys. Ihmissuhde vaatii sitä täyttyäkseen, että kumpikin tuleen näkyväksi toisilleen

Waitress-musikaalinkantaesityksen ensi-ilta on keski- viikkona 1.9. Juhani-näyttämöllä.

Kommentoi