Mukava menopeli vai vaarallinen vempain?

Salme Anttolainen haluaa kokeilla sähköpotkulautoja, vaikka ne eivät ole hänestä kovin turvallisia. Roosa Laiho

Roosa Laiho

Sähköpotkulautojen turvallisuus jakaa lahtelaisten mielipiteitä.

Salme Anttolainen on juuri lähdössä kokeilemaan sähköpotkulautaa ensimmäistä kertaa. Hän ei pidä lautoja kovin turvallisina, mutta haluaa silti kokeilla ajamista.

– Niillä mennään niin kovaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden seassa, hän sanoo.

Hän ei ole itse nähnyt vaaratilanteita, mutta hänen kaverinsa on kaatunut laudalla pahasti ja murtanut luita.

22-vuotias Anttolainen on tietoinen 18 vuoden ikärajasta. Sen sijaan hän ei tiennyt, että laudoissa on kotelo, josta löytyy kypärä.

– Aion käyttää sitä ehkä, hän pohtii.

Lautojen nopeuksia rajoitetaan 15:een kilometriin tunnissa viikonloppuöisin kello 23–05.

Tier Suomen kaupallinen johtaja Elina Bürkland

Toinen, nimettömänä pysyttelevä, nuori sähköpotkulautailija puolestaan kertoo, ettei käytä kypärää.

– Laudat ovat turvallisia, nehän ovat vähän niin kuin fillareita, hän toteaa.

Hänkään ei ole todistanut sähköpotkulautaonnettomuuksia tai joutunut sellaiseen itse.

– Ei tässä käy mitään, kunhan ajelee fiksusti.

Sähköpotkulaudoilla ovat liikenteessä myös Anssi ja Niclas Liukkonen.

– Niclas ajaa aika paljon, sillä hänellä on oma lauta. Minulle tämä on toinen kerta, aiemmin olen ajanut kerran Helsingissä, Anssi Liukkonen kertoo.

Kummankaan päässä ei ole kypärää. Niclas Liukkosella sellainen on tosin kotona, mutta nyt se ei ole päässä, sillä “ajamme vain tässä keskustassa”.

Kaksikon mielestä laudat ovat turvallisia, eikä kumpikaan ole joutunut niiden kanssa vaara-tilanteisiin.

– Nämä ovat aika vakaita ja tukevia. Pitää vain malttaa ajaa rauhallisesti.

Akuutti24:n ylilääkäri Harri Pikkaraisen mukaan päivystyksessä hoidetaan sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneita useana päivänä viikossa. Yleisimmät vammat ovat ruhjeita, haavoja, nyrjähdyksiä ja myös murtumia. Kasvot ovat naama edellä kaatuessa kovilla, ja hammasvammat ovatkin yleisiä.

– Vaarana on, että kaatuessa kopauttaa päänsä kovaa, silloin voi tulla merkittäviä vammoja ja jopa lähteä henki. En tiedä, että Lahdessa olisi kuitenkaan käynyt mitään vakavampaa. Eilenkin tosin katsoin kaupungilla, kun yhdelläkään sähköpotkulautailijalla ei ollut kypärää. Sitä kannattaisi käyttää, jos omat aivot merkitsevät jotain, Pikkarainen sanoo.

Lautoja vuokraavan Tier Mobility oy:n Suomen kaupallinen johtaja Elina Bürkland kertoo, että Lahdessa niille ei ole sattunut läheskään yhtä paljon onnettomuuksia kuin esimerkiksi Helsingissä.

– Olen tietoinen noin kymmenestä tapauksesta, joissa laudasta olisi ollut Lahdessa haittaa henkilölle, hän sanoo.

Tier on tehnyt ennakoivan päätöksen rajoittaa lautojen nopeuksia Lahdessa perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä. Useimmat onnettomuuksista tapahtuvat päihteiden vaikutuksen alaisena nimenomaan näinä aikoina. Rajoitukset tulevat voimaan perjantaina 16. heinäkuuta.

– Lautojen nopeuksia rajoitetaan 15:een kilometriin tunnissa viikonloppuöisin kello 23–05, Bürkland kertoo. Normaalisti maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.

Helsingissä Tier on aloittanut Taksi Helsingin kanssa yhteistyön, jossa jokaiselta Tierin mobiilisovelluksen käyttäjältä kysytään öisin, onko hän nauttinut alkoholia. Myöntävän vastauksen myötä käyttäjä ohjataan Taksi Helsinki -sovellukseen. Samankaltainen yhteistyö on Bürklandin mukaan suunnitteilla myös Lahteen.

Kommentoi