Lukijalta: Tavoitteena lukeva Lahti

Teresa Rautapää

Koulujen koronan ehdoilla toteutettu lukuvuosi on saatu päätökseen. Sen lisäksi, että oppilaat, opiskelijat ja opettajat ovat lomansa tai koulutyön kesäkeskeytyksenä ansainneet, on vihdoin ilman tekosyitä aikaa lukea.

Lukemisen hyötyjä on monia! Lukeminen sekä sivistää että kehittää ajatteluntaitoja. Se viihdyttää ja laskee stressitasoja. Se myös lisää keskittymiskykyä ja tunnetaitoja. Ja mikä olennaisinta: lukutaito kehittyy jatkuvasti!

Mutta niin kuin kaikki taidot, myös lukeminen vaatii pitkäjänteistä harjoittelua ja toistoja.

Lukutaidon merkitys on tunnustettu monissa yhteyk­sissä. Vuoden lopussa Opetushallitus julkistaa kansallisen, kaikenikäisiä koskevan lukutaitostrate­gian. Strategia käsittää myös alueellisia ja paikallisia toimia lukutaidon edistämiseksi.

Päiväkodit, koulut ja kirjastot tekevät arvokasta työtä lukutaidon edistämiseksi, mutta se työ ei yksin riitä. Kotien merkitys lukutaidon edistämistyössä on tärkeä.

Kuntatasolla tarvittaisiin toimenpiteitä, joilla lukutaidon merkitystä voitaisiin korostaa kaikilla palvelualoilla ja esimerkiksi seuratoimintaa tukemalla.

Päiväkodit, koulut ja kirjastot tekevät arvokasta työtä lukutaidon edistämiseksi, mutta se työ ei yksin riitä.

Tässä vaiheessa vuotta riittää vielä tämä: kannustan kaikkia kesälomalaisia tarttumaan kirjaan ja lukemaan.

Koronan kurittaman vuoden päätteeksi ansaitsemme seikkailuja ja iloa. Ne voidaan helposti saavuttaa antautumalla kirjallisuuden vietäväksi.

äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, varavaltuutettu (kok.)

Kommentoi