Otsikko voisi viitata Kalkkisten, Heinäveden tai Saimaan rantojen kaivoshankkeisiin, mutta nyt kyse kaupunkiyhtiö Lahti Eventsin moottoriratabisneksistä.
Vahvasti vaikuttaa siltä, että Suomi sata -hankkeen promoottorina kannuksensa hankkinut Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen vedettiin tuoreeltaan juonikkaasti mukaan hyvävelibisneksiin. Moto GP -isäntä, espanjalainen Dorna Sports, perehdytti Kymiringin puuhamiesten ohella hänet sekä Lahden kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Juha Rostedtin ja kaupungin yhteysjohtaja Mari Kuparisen Valencian radalla moottoriurheilun ihmeelliseen maailmaan marraskuussa 2018.
Suuren maailman meininki imaisi kaupungin johdon pauloihinsa ja puolen vuoden päästä Lahden kaupunginvaltuustolta teetettiin päätös lähteä kaupunkiyhtiö Koko Lahden kautta pääomasijoittajaksi Kymiringiin. Me kaikki tiedämme sen, että Hämeenlinnan hallinto-oikeus yhtyi meidän vastuullisten päättäjien valitukseen, julisti valtuuston päätöksen ensin täytäntöönpanokieltoon ja myöhemmin kumosi valtuuston päätöksen.
Tämä ei kuitenkaan ole estänyt kaupungin johtoa luotottamasta miljoonatolkulla Eventsiä, joka on jo maksanut aluevuokran ennakkoa Kymiringille. Ratayhtiö puolestaan maksaa kisaviikonlopun lisenssimaksuja MotoGP -oikeudet omistavalle espanjalaiselle Dorna Sportsille. Ennakkovuokran tai lisenssimaksun suuruutta ei ole suostuttu virallisesti vahvistamaan, mutta kaiken saatavilla olevan tiedon perusteella molemmissa tapauksissa puhutaan huomattavista summista.
Nyt tulemme siihen häpeätahraan. YK on raportissaan ottanut kantaa Dorna Sportsin ja sen lahtelaisiakin kestittäneen pääjohtaja Carmelo Espelezan edesottamuksiin Indonesian MotoGP-radan rakentamisessa.
Dornan vahvalla myötävaikutuksella toteutettavan projektin yhteydessä on raportoitu laajoista Indonesian armeijan toteuttamisesta ihmisoikeusloukkauksista, väestön pakkosiirroista, paikallisten elinkeinojen tuhoamisesta, uhkauksista, väkivallasta ja etnisistä puhdistuksista.
Vaikka Suomessa ja Iitissä ei näin olekaan tapahtunut, on Lahden kaupunkikin Moto GP -liiketoimintojensa kautta välillisesti tukemassa Indonesiassa tapahtuneita ihmisoikeuksien loukkauksia.
Olen vastustanut johdonmukaisesti kuntalaisten palveluihin tarkoitettujen verovarojen käyttöä yksityiseen moottoriratabisnekseen. Jo ennen ihmisoikeusloukkausten esille tuloa olen vaatinut Lahden kaupunginhallitusta käyttämään hallintolain mukaista itseoikaisua peruakseen Lahti Eventsin vakuudettoman luototuksen ja päättääkseen Kymiringille maksettujen ennakkomaksujen välittömästä takaisinperinnästä.
Kaupunginhallitus saanee asian pöydälleen toukokuun alussa. Itseoikaisun toteuttaminen tarjoaisi kaupungin johdolle vähemmän kunniattoman tien perääntyä virheratkaisuista. Näin kaupungin ja Lahti Eventsin johto voisi mahdollisesti välttää myös Hämeenlinnan Sunny Car Centerin kaltaisen vuosien oikeusrumban ja kaupunginjohtajakin voisi toisissa maisemissa keskittyä tapahtumateollisuuden pyörittämiseen.
Ystävyydellä ja yhteistyöllä
kaupunginvaltuutettu, kunnallisvaaliehdokas (Asukkaiden Lahti)