Onko kehätie vanhaa nopeampi? – kokeilimme Lahden uuden kehätien vaikutusta kolmella ajoreitillä

Testiin valitut kolme reittiä ajettin edestakaisin sekä vanhalla tiestöllä että uuden kehätien kautta. Aatu Raninen / Anssi Hietamaa

Aatu Raninen

Lahden uuden eteläisen kehätien tarkoitus on siirtää etenkin itä-länsi-suuntaista läpiajoliikennettä pois kaupungin keskustasta ja samalla nopeuttaa matkantekoa.

Kehätie vaikuttaa kuitenkin myös kaupungin sisäisiin ajoreitteihin muissakin ilmansuunnissa. Valitsimme testiin kolme erilaista matkaa, ja ajoimme ne edestakaisin käyttäen sekä vanhoja teitä että uutta kehätietä. Yhteensä yhdensuuntaisia etappeja kertyi 12 kappaletta, ja tulokset olivat osin yllättäviäkin.

1 Vääksyntieltä Tampereen suuntaan

Ensimmäisenä testiin valikoituu matka, jossa kehätien nopeusvaikutus näyttää kartalla melko kaukaa haetulta (keltainen reitti).

Jos tullaan Vääksyn suunnasta ja mennään Tampereen suuntaan – tai päin vastoin – on tavattu ajaa Lahdenkatua, Hollolankatua ja Mytäjäisten risteyksen kautta valtatie 12:lle. Köröttelen siis tätä reittiä Vääksyntieltä Hollolaan Tampereentien alkuun, jossa kello pysähtyy liittymiskaistan lopussa aikaan 18 minuuttia 5 sekuntia. Samaa reittiä takaisin ajaessa ajaksi muodostuu 18:57.

Uusi lähtö Vääksyntieltä, mutta nyt käännynkin Holman-Kymijärven maantielle, jatkan edelleen moottoritielle ja Kujalan liittymästä kehätielle kohti Hollolaa. Kun saavun samaan kohtaan Tampereentien alkuun, seisahtuu kello aikaan 16:49. Ajan takaisin, matkan kesto nyt 17:18.

Kehä­tiellä ajaessa matkustaminen on paljon sujuvampaa ja seesteisempää.

Tällä valinnalla säästyi siis aikaa minuutista puoleentoista, vaikka ajamista kehätien kautta tuli yli 7 kilometriä enemmän. Tulos yllätti, kehätie osoitti ainakin nopeutensa. Valtatie 12:n reitillä piti mennessä pysähtyä neljät liikennevalot, palatessa viidet. Kehätien kautta ajaessa pysähtymisiä ei tullut yhtään.

2 Savontieltä Patomäkeen

Seuraavaksi testiin otetaan keskustan pohjois-etelä-suuntainen läpiajoliikenne. Lähtöpaikkana on Savontien (vanha Heinolantie) liittymä lähellä Holmaa, ja määränpäänä Patomäki Launeen eteläpuolella.

Taas ensin vanhaa reittiä. Joudun pysähtymään punaisiin valoihin Vesijärvenkadun ja Lahdenkadun risteyksessä, mutta loppumatka Vesijärvenkatua ja Uudenmaankatua sujuu vihreällä aallolla pohja-aikaan 9:45. Paluumatka Patomäestä startaten onkin paljon takkuisempi. Punaisiin valoihin pysähdyksiä tulee yhteensä kuusi, ja matka-ajaksi muodostuu 12:45.

Uusi testi: nyt kurvaan Savontieltä kohti Karistoa. Liittyminen Holman-Kymijärven maantielle takkuaa, odotusaikaa kertyy 40 sekuntia. Lopussa kehätieltä Uudenmaankadulle liittyessä kohtaan vielä kahdet punaiset valot ennen maaliviivaa, jossa sekuntikello näyttää 10:05. Kehätie oli siis 20 sekuntia hitaampi tähän suuntaan. Etelästä pohjoiseen ajaessa kehätie kuitenkin jouduttaa matkanteon aikaan 9:36, eli lähes kolme minuuttia Vesijärvenkatua nopeammin!

3 Kujalasta Tampereen suuntaan

Lopuksi kiinni kehätien leipälajiin, eli itä-länsi-liikenteeseen. Tulen Villähteen suunnasta ja käynnistän kellon moottoritien vihreiden suuntaviittojen kohdalla. En kuitenkaan kurvaa motarille, vaan jatkan suoraan valtatiellä 12 kohti Lahden keskustaa. Rautatieaseman kohdalla körötellään työmaan takia kolmeakymppiä, ja punaiset palavat neljissä valoissa, jonka myötä Tampereentielle liittyessäni matka-ajaksi muodostuu 18:26. Takaisin Kujalaan ajaessani kohtaan vain kahdet punaiset valot, aika nyt 17:27.

Viimeiselle lenkille kurvaan mainitulle rampille ja edelleen kehätielle. Matka taittuu ilman minkäänlaisia häiriötekijöitä, ja Hollolan Matkakeitaan sillan jälkeen Tampereentien alkaessa kello pysähtyy aikaan 12:22. Aikasäästöä vanhaan reittiin verrattuna siis kuusi minuuttia! Takaisin palataan vielä nopeammin, Matkakeitaalta Villähteen suuntaan mainitun liikennemerkin kohdalle ajoajaksi muodostuu 12:20. Tämäkin siis viisi minuuttia vanhaa nopeampi.

Huomionarvoista tässä testissä oli, että lähtöpaikat ja märäänpäät pyrittiin valitsemaan niin, että ne eivät suosisi tai haittaisi kumpaakaan reittivaihtoehtoa, vaan simuloisivat realistisesti kulkua pääväylältä A pääväylälle B.

Pienikin muutos lähdön tai maalin sijainnissa voi heilauttaa verrattaen pieniä aikaeroja paljonkin suuntaan tai toiseen, mutta joka tapauksessa selvää on, että kehätiellä ajaessa matkustaminen on paljon sujuvampaa ja seesteisempää.

Matka-ajat

Näin testattiin

Ajourakka tehtiin keskiviikkona 10.3. kello 13–17 välillä, aurinkoisessa noin -10 asteen pakkaskelissä,

Ajonopeus säilytettiin suurimmassa sallitussa vakionopeudensäätimen avulla.

Kommentoi