Jokimaalle havitellaan uutta teknologiaa käyttävää renkaiden kierrätyslaitosta – työpaikkoja 50

Lahden Jokimaalle kaavailtu renkaiden kierrätyslaitos hyödyntää uutta teknologiaa, joka ei kuormita ympäristöä. Annamaija Herola

Marjaana Kontu

Rengasjätteen ympäristöystävällinen kierrätys on maailmanlaajuinen ongelma, pelkästään Suomessa käytöstä poistuu vuosittain 6,6 miljoonaa autonrengasta.

Uudella, Kanadassa patentoidulla, menetelmällä voidaan yhdistää kierrätyskumi ja -muovi ja jatkojalostaa niistä ympäristöä kuormittamatta autoteollisuuden himoitsemaa raaka-ainetta. Nyt menetelmään perustuvaa laitosta ollaan tuomassa Lahteen, ensimmäisenä maailmassa.

Lahteen tähyävän Green Tyre Recycling Finlandin tehtaan rakentaminen Jokimaalle voisi edetä nopeasti, jos lupaprosessi ja rahoitusneuvottelut edistyvät toivotusti.

– Kuokka voitaisiin lyödä maahan jo marras–joulukuussa, yrityksen suomalaisasiantuntija, filosofian tohtori Anna-Maria Saarela sanoo.

Lahti valikoitui pilottikohteeksi, koska täällä on satsattu kierrätykseen. Green Tyre Recycling Finland on kanadalaisen Maple Leafin tytäryhtiö. Savonia-ammattikorkeakoulussa työskentelevän Saarelan mukaan globaaleille markkinoille pyrkivät kanadalaiset halusivat yhteistyöhön, koska Suomi on edelläkävijä kiertotaloudessa.

– Toivottavasti suomalaiset toimijat ymmärtävät, mikä mahdollisuus tämä on. Tekniikka on mullistava, lisäksi tuomme työpaikkoja: yksi tuotantolaitos työllistää 50, ja niitä voidaan Suomeen perustaa useampiakin.

Toivottavasti suomalaiset toimijat ymmärtävät, mikä mahdollisuus tämä on.

Filosofian tohtori Anna-Maria Saarela

Tehdas pystyy vastaanottamaan 3,3 miljoonaa autonrengasta vuodessa. Yhtiö kierrättää renkaat teknologialla, joka ei kuormita ympäristöä lainkaan.

– Haitallisia kemikaaleja ei lisätä, vaan prosessi tapahtuu ilman typen vaikutuksesta.

Lopputuote on termoplastinen elastomeeri (TPE), joka soveltuu esimerkiksi auton sisäosien, kuten kojelautojen, valmistukseen.

– Se on haluttu raaka-aine, ostajat ovat jo valmiina. Tähän astihan autoteollisuus on tehnyt termoplastisen elastomeerin raakaöljystä. Sen valmistaminen kierrätysmateriaalista laskee autoteollisuuden hiilijalanjälkeä huomattavasti.

TPE soveltuu käytettäväksi myös esimerkiksi tietokoneissa.

Suomessa rengasjäte on tähän asti kierrätetty esimerkiksi teiden pohjamateriaalina, leikkikenttien alusmateriaalina sekä räjäytyssuojamattoina.

Renkaiden kierrätyksellä on Saarelasta iso merkitys, koska noin 40 prosenttia renkaasta on luonnonkumia, jonka EU luokittelee kriittiseksi raaka-aineeksi, onhan se sataprosenttisesti tuontitavaraa.

– Sen materiaalin pitäisi pysyä kierrossa eikä tulla haudatuksi maan alle.

Rengasjätteen lisäksi kanadalaisteknologiaa voidaan käyttää myös muovin kierrätyksessä. Menetelmä on Saarelan mukaan ”kymmenkertaisesti tuottavampi kuin tällä hetkellä käytettävät” ja sitä voidaan hyödyntää jopa kotitalouksien muovijätteen jatkojalostuksessa.

– Kaikki muovilaadut käyvät, kunhan muovijäte on puhdasta. Tähän mennessä ei ole ollut kannattavaa puhdistaa kotitalousmuoveja, mutta tällä tekniikalla sekin kannattaisi.

Jokimaan lisäksi on Kujalaan kaavailtu muovinpuhdistusyksikköä, joka sekin toisi työpaikkoja.

Yhtiön strateginen johtaja Fouad Tabet vieraili Lahdessa kesällä ja oli tyytyväinen näkemäänsä.

Lahti on myöntänyt ympäristöpääkaupunkivuoden hankerahoitusta Green Tyre Recycling Finlandille 17 000 euroa.

Kommentoi