Kauppakamarilla huoli nuorten kesätöistä – alle puolet kyselyyn vastanneista palkkaa alle 18-vuotiaita

Etenkin alle 18-vuotiaiden kesätyöpaikat näyttävät olevan tiukassa ensi kesänä. Iida Paavilainen

Uusi Lahti

Hämeen kauppakamarin tammikuussa tekemän kesätyökyselyn perusteella alueen yritykset eivät ole lisäämässä kesätyöntekijöitä viime vuoteen verrattuna. Kyselyn perusteella alle 18-vuotiaiden tilanne on erityisen huono, sillä alle puolet vastanneista palkkaa täysi-ikäisten lisäksi nuorempia työntekijöitä.

– Toivomme, että alueemme yritykset tarjoaisivat opiskelijoille mahdollisuuden kesätöihin ja samalla turvaavat osaavan työvoiman saatavuuden myös tulevaisuudessa, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä vastanneista yrityksistä 56 prosenttia kertoo palkkaavansa kesätyötekijöitä ensi kesäksi ja 16 prosenttia kertoo, ettei asiasta ole vielä päätetty. Yrityksistä noin 60 prosenttia kertoo, etteivät koronaepidemia ja taloussuhdanne vaikuta kesätyöntekijöiden määrään.

– Valitettavasti kyselymme tulokset eivät tue mielikuvaa, että yritykset olisivat palkkaamassa aiempaa enemmän kesätyöntekijöitä, Eerikäinen toteaa.

Vastanneista yrityksistä noin 70 prosenttia tarjoaa kesätyöpaikkoja ammatillisissa oppilaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa opiskeleville. Vastanneista noin puolet tarjoaa kesätyöpaikkoja yliopisto-opiskelijoille sekä vain 18 vuotta täyttäneille. Peruskoululaisille ja lukiolaisille kesätyöpaikkoja tarjoaa vajaa neljännes vastanneista.

Yritysten vastauksista selviää, että erityisesti taloudellinen tuki ja yhteistyön lisääminen oppilaitosten kanssa helpottaisivat kesätyöntekijöiden palkkaamista.

Valitettavasti kyselymme tulokset eivät tue mielikuvaa, että yritykset olisivat palkkaamassa aiempaa enemmän kesätyöntekijöitä.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa yritykset hyödyntävät etupäässä oman henkilöstön verkostoja, avoimia hakemuksia tai suoria yhteydenottoja sekä omia kotisivujaan.

Lisäksi yritykset ovat alkaneet hyödyntää yhä enemmän sosiaalista mediaa kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa.

– Kyselystämme selviää, että noin 40 prosenttia vastanneista yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa kesätyöntekijöiden rekrytointikanavana, kertoo Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin 11.–15.tammikuuta tekemään pikakyselyyn vastasi 81 jäsenyritystä.

Kommentoi