Kymmenien miljoonien tonttiprojekti vireillä - Pippon yritysalueesta isoja kustannuksia kaupungille maaperän vuoksi

Pippon–Kujalan alueen pohjoisosa on jo kaavoitettu, muun alueen kaavoitus tapahtuu vuosina 2021–2022. .

Tommi Berg

Lahti on odottanut saavansa merkittävän kasvuruiskeen muutaman viikon kuluttua avautuvasta eteläisestä kehätiestä. Katseet suuntautuvat ennen kaikkea Pippon–Kujalan yritysalueelle, jonne yritysten toivotaan sijoittuvan hyvien liikenneyhteyksien äärelle lähelle kehätien liittymää.

Alueen laajennusosan pinta-ala on yhteensä 112 hehtaaria ja rakennusoikeutta sinne on tulossa 340 000 kerrosneliömetriä.

Ennen yritysten tuloa kaupungin pitää kuitenkin käyttää huomattava määrä rahaa tonttien tekoon alueen pinnanmuotojen ja pohjaolosuhteiden vuoksi.

Kaupunkikehitysjohtaja Olli Alho arvioi viime viikolla valtuustoseminaarissa, että Pippon–Kujalan esirakentamiseen ja infran rakentamisen menee yhteensä 40–45 miljoonaa euroa. Tonttien myyntituloiksi on arvioitu 20 miljoonaa euroa, joten pelkästään kauppojen näkökulmasta katsottuna laskelma jää pakkasen puolelle.

Ajatuksena kuitenkin on, että hankkeesta tulee pitkän ajan kuluessa kannattava alueelle sijoittuvien yritysten ja niiden toiminnasta saatavien verotulojen ansios­ta. Alustavien arvio­iden mukaan alue tarjoaa puitteet 3 000 – 4 000 uuden työpaikan luomiselle.

Alho muistutti päättäjille, että kaupungin omilla verotuloilla alueen kunnallistekniikan rakentamista rahoitettaessa alueen toteutusaikataulu hidastuu ja vaikeutuu merkittävästi sekä kustannukset nousevat, koska aluetta joudutaan toteuttamaan pieninä kokonaisuuksina.

Lahti onkin yrittänyt saada valtiota mukaan alueen kehittämiseen käynnissä olevassa MAL-sopimuksen neuvotteluissa. Yhtenä täkynä on Lahteen mietitty sähköautoilun klusteri, jota on noussut keskusteluihin Scanian bussitehtaan lopetuksen myötä.

Esirakentamiseen ja infran rakentamisen menee yhteensä 40–45 miljoonaa euroa. Tonttien myyntituloiksi on arvioitu 20 miljoonaa euroa.

Keskustelu