Kuhia Vesijärveen olutta juomalla - kesän aikana järjestetystä kampanjasta rahat lähes 50 000 poikasen istutukseen

Tankista uuteen kotiin. Kuhanpoikaset istutettiin Vesijärveen syyskuussa. Lasse Hurmalainen

Uusi Lahti

Lahdessa on jo parina kesänä järjestetty Vesijärvisäätiön ja Hartwallin yhteinen kampanja, jonka aikana ostetut oluet kasvattavat järveen istutettavaa petokalaparvea. Syyskuun lopulla kampanjan tuloksena järveen kotiutui miltei 50 000 pikkukuhaa. Tämän kesän tempaus näkyi Lahdessa paljon useammissa paikoissa kuin edellisvuonna.

– Yhteistyö Hartwallin kanssa on tuonut järven hyvinvointiin liittyviä tavoitteitamme ison harppauksen lähemmäksi. Viime syksynä yhteistyön tuloksena istutettiin parituhatta kookasta taimenen poikasta pitämään Vesijärven pikkukalakantaa kurissa. Tänä vuonna laskimme todella suuren parven pikkukuhia järveen kasvamaan. Seuraamme järven kalaston kehitystä ja suunnittelemme tarvittavat istutukset sen mukaan, kertoo Vesijärvisäätiön toiminnanjohtaja Heikki Mäkinen kampanjan tiedotteessa.

Vesijärvi tarvitsee kipeästi lisää petokaloja. Eläinplankton näet pitää järven levät aisoissa, mutta pikkukalat syövät sitä ravinnokseen ja pääsevät helposti lisääntymään liiaksi. Siksi on tärkeää, että järvessä on myös tarpeeksi petokaloja syömässä pikkukaloja.

– Lahti on Hartwallin koti, ja meille on tärkeää olla tukemassa Vesijärvisäätiön toimintaa. Meillä ollaan iloisia ja ylpeitä siitä, miten kampanja on otettu Lahdessa vastaan ja miten lahtelaiset ovat lähteneet tähän mukaan. Tietysti myös tulokset ovat mahtavia – 50 000 kuhaa on valtava määrä petokaloja! Kiitos siis mukana olleille lahtelaisyrittäjille ja tietysti kaikille osallistuneille asiakkaille, Hartwallin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Sivenius iloitsee.

Kampanjan virallisena oluena oli tänä vuonna Lahden Erikois Summer 2020, ja ostetut oluet kasvattivat istutettavan kalaparven määrää. Kuhia juotiin järveen poikkeuskesänä etenkin terasseilla. Mukana olivat Ravintola Cheri, Pikku Hanhi, Sataman Terassi Arla, Ace Corner, Ravintola Lokki, Tirra-Torvi ja Aitio Kesäterassi Lahen Tori. Lisäksi mukana Vesijärveä tukemassa ovat Lahden seudun K-Citymarket-ruokakaupat Karisma, Laune ja Paavola.

– Tästä on jo tulossa meidän kesäperinteemme Lahdessa, ja tämä on meille erittäin luontainen tapa tehdä hyvää. Kampanjan kautta pääsemme tukemaan Vesijärvisäätiön toimintaa tavalla, joka vauhdittaa myös paikallisten yrittäjien liiketoimintaa – näinä poikkeusaikoina kaikki apu on tarpeen, Sivenius toteaa.

Tästä on jo tulossa meidän kesäperinteemme Lahdessa.

Hartwallin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Hanna Sivenius.

Petokaloja pääsee juomaan Vesijärveen myös ensi kesänä.

– Vesijärven kunto kohenee, mutta vielä on paljon tekemistä. Ei ole montaa vuosikymmentä siitä, kun järvi oli lähes uimakelvoton, rehevöitynyt, ja kalat maistuivat pahalle. Siksi on loistavaa, että yhteistyömme Hartwallin kanssa jatkuu myös ensi vuonna, Vesijärvisäätiön Mäkinen kertoo.

Keskustelu