Puolesta ja vastaan. Keskustelun lopuksi kuuntelijoilla oli mahdollisuus kommentoida kuulemaansa kolmella sanalla. Vastauksista koostettiin sanapilvi, jossa eniten mainintoja saaneet sanat ovat näkyvimmin esillä. Esa Palkio

"Pilvilinnoja", "Näyttää hyvältä" - keskustan liikennesuunnitelmaa kommentoitiin aktiivisesti Teams-tilaisuudessa

Tommi Berg

Kaupunki järjesti maanantaina korona-ajan henkeen sovelletun keskustelutilaisuuden, kun se esitteli keskustan liikennesuunnitelmia Teams-palvelussa.

Tilaisuuden alussa käytiinkin läpi lukuisille etätyöläisille ja koululaisille tänä vuonna tutuksi tulleet alkukangertelut: joku ei näe esitystä, ääni kiertää, mikrofoni on unohtunut päälle…

Pienen totuttelun jälkeen tilaisuus pääsi kuitenkin hyvin vauhtiin ja kaupunkilaisilla oli mahdollisuus esittää Teamsin chatissa kommenttejaan jo asiantuntijoiden alustusten aikana. Enimmillään tilaisuus keräsi linjoille 168 osallistujaa.

Kommentointi ja mielipiteiden vaihto oli odotetun vilkasta. Kaupungin virkamiehet esittivät aluksi tuttuja perusteluita koko suunnitelmalle: keskustaa on tarkoitus saada elinvoimaisemmaksi ja viihtyisämmäksi siirtämällä sieltä läpiajoliikennettä muualle. Tämä tulee mahdolliseksi, kun koko kaupungin sisäiset liikennevirrat ovat menossa uusiksi kehätien valmistumisen myötä.

Keskustelussa puhuttiin luonnollisesti paljon myös rahasta, koska koko suunnitelman toteuttaminen Vuoksenkadun tunneleineen maksaisi kymmeniä miljoonia euroja.

Hankkeen valmistelussa ollut Rambollin konsultti Petri Saarelainen esitti arviolaskelmia, joiden perusteella hankkeesta tulisi kymmenen vuoden aikana yhteensä noin 25 miljoonaa euroa enemmän kustannuksia kuin hyötyjä.

Enimmillään tilaisuus keräsi linjoille 168 osallistujaa.

Laskelman taustalla oli monenlaisia oletuksia: bussiliikenteen suoremmista linjoista pitäisi tulla viiden miljoonan euron säästöt kymmenessä vuodessa, lisääntyneestä kävelystä 15 miljoonan terveyshyödyt ja lisääntyneestä pyöräilystä yhteensä peräti 45 miljoonan terveyshyödyt. Laskelmat pohjautuvat muun muassa ennenaikaisen kuolleisuuden laskuun ja esimerkiksi pyöräilyn osalta oletuksena oli, että pyöräily lisääntyy keskimäärin 0,48 kilometriä asukasta kohden päivässä.

Tämä kohta esityksestä herättikin vilkasta kommentointia chatissa.

”Tuo nyt on jo täyttä paskaa”.

”Pyöräilyn suurin este on pyörävarkaudet, ei niinkään pyöräväylien puute”.

”Uskomatonta, että pilvilinnat esitetään rahoitusargumenteiksi.”

Suunnitelman mukaan Vesijärvenkadulta vähennettäisiin autokaistoja ja sinne tulisi yksisuuntaiset pyöräkaistat, kun liikennettä olisi siirretty Vuoksenkadun kehäreitille. Tilaisuuden osallistujat pääsivät katsomaan myös havainnevideon, joka esitti Vesijärvenkadun liikennettä suunnitelman toteuduttua.

Suunnitelma sai osakkeen odotetusti kriittisiä puheenvuoroja, mutta myös kannatusta.

”Tämän avulla saadaan varmasti viihtyisämpi ja rauhallisempi keskusta”.

”Näyttää hyvältä, ei muuta kuin toimeksi”

Poliittisia päätöksiä suunnitelman toteuttamisesta ei ole vielä tehty. Päättäjät puivat aihetta seuraavan kerran seminaarissaan tämän viikon perjantaina.

Keskustelu

Etusivulla nyt