Lahti arvostelee ministeriötä itäradan valmistelusta - kannanotossa väläytetään ratayhteyttä Lahdesta Mikkeliin.

Suomen rataverkko on nyt kuuma puheenaihe. Katja Juurikko

Uusi Lahti

Lahden kaupunki arvostelee liikenne- ja viestintäministeriötä itäisen suunnan hankeyhtiön perustamisen valmistelusta. Valmistelussa on kokonaan sivuutettu Väyläviraston selvityksen mukainen hyötykustannussuhteeltaan paras vaihtoehto, joka on nykyisten, Lahden kautta ­kulkevien itäisten ratayhteyksien parantaminen.

Lisäksi valmistelussa on sivuutettu ratalaki, jonka mukaan rataverkon kehittämisessä on edistettävä alue- ja yhdyskuntarakenteen taloudellisuutta.

Lahden kaupunki pitää merkittävänä puutteena sitä, ettei Väyläviraston selvityksessä ollut mukana Lahti-Heinola-Mikkeli -ratayhteyttä, joka aiemmassa vuoden 2019 selvityksessä oli uusista ratayhteyksistä hyöty-kustannussuhteeltaan selkeästi paras.

Mikäli aidosti haetaan yhteiskuntataloudellisesti parasta vaihtoehtoa, pitäisi kaikkien vaihtoehtojen olla vertailussa mukana. Lahden kaupunki edellyttää, että maakuntakaavojen mukainen ratayhteys Lahti-Heinola-Mikkeli otetaan uudelleen tarkasteluun itäsuunnan raideyhteyksien kehittämisessä.

Lahden kaupunki toteaa, että liikenne- ja viestintäministeriö jättää huomioimatta valmisteilla olevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteita ja strategisia linjauksia.

Kaupunki myös arvostelee liikenne- ja viestintäministeriötä tietoon ja selvityksiin perustuvan vuoropuhelun puutteesta hankeyhtiön valmistelussa. Ministeriö on tiedustellut kuntien kiinnostusta hankeyhtiön rahoittamiseen, mutta se ei ole tämän kierroksen jälkeen käynyt kuntien kanssa keskustelua siitä, miten ja millä pelisäännöillä valmistelua jatketaan.

Mikäli aidosti haetaan yhteiskuntataloudellisesti parasta vaihtoehtoa, pitäisi kaikkien vaihtoehtojen olla vertailussa mukana.

Kansallista rataverkkoa kehitettäessä on toimittava niin, että vuosikymmeniä vaikuttavat linjausratkaisut tehdään asiantuntijoiden näkemyksen perusteella ja niin, ettei selvityksiä rajata ilman vahvoja perusteluita.

Lahden kaupunki edellyttää, että liikenne- ja viestintäministeriö ottaa jatkovalmistelussa vakavasti hyvän hallinnon periaatteet, ratalain sisällön, tehdyt asiantuntija-arviot sekä eri vaihtoehtojen yhteiskuntataloudellisuuden.

Keskustelu