Lukijalta: Lahti Events ja Kymiring, kallista sirkusta verorahoilla

Jorma Ratia

Uusi Lahti kirjoitti viime viikon numerossaan, että Lahti Eventsin toimitusjohtaja Emilia Mäki arvioi tämän vuoden tappioiden jäävän 200 000 euroon, vaikka alkuvuoden osavuosituloksessa tappiota oli kertynyt jo 1,8 miljoonaa euroa.

Syynä kuulemma ”jaksotukset”, koska ” siirtyvien tapahtumien tulot ja menot siirtyvät kirjanpidollisesti eteenpäin tapahtumien todelliseen toteutumisvuoteen”.

Koska olen käynyt tiedekunnassa vain kirjanpidon peruskurssin ja ollut yhtiön hallituksissa ja toimitusjohtajana vain muutaman kymmenen vuotta, en valitettavasti ymmärtänyt tuota.

Kerrataan siis. Lahti Events ilmoitti virallisesti kaupungille, että 1.1.–30.6.2020 sen liikevaihto oli noin 2,2 miljoonaa ja tappiot 1,8 miljoonaa euroa. Kuluina yhtiö ilmoitti esimerkiksi palkkoja 370 000 euroa ja ulkopuolisia palveluja 1,3 miljoonalla. Jälkimmäistä summaa Mäki ei pyynnöstäni huolimatta suostunut avaamaan.

Yhtiö on aikaisempien vuosien tappioista johtuen selvitystilauhan alaisena, koska oma pääoma on miinuksella 2,5 miljoonaa euroa. Ei hätää, kaupungin piikki on auki. Myönsihän kaupunginjohtaja Timonen 2,8 miljoonan avustuksen käytettäväksi myös Lahti Eventsille ja sitä kautta auttamaan järjestelyjä Kymiringin kanssa.

Tämän vuoden alkupuoliskon tulokseen kirjatut menot eivät poistu mihinkään. Ne on kirjattu tuloslaskelmaan ja menot ovat todellisia. Jos ne olisivat muita kuin menoja, ne olisi pitänyt merkitä pois tuloslaskelmasta siirtovelkoihin, joka olisi ollut käsitykseni mukaan vastoin kirjanpitolakia.

Lahti Events vastaa sopimusten nojalla yleisötapahtumien kaupallisesta toteuttamisesta ja kantaa merkittävältä osin tapahtumariskin.

Jos väitetään ”todellisen” tuloksen olevan vuonna 2020 tappioina 200 000 euroa, mihin tuloslaskelmasta hävitetään sinne jo alkuvuoden aikana kirjattuja tappioita 1,6 miljoonaan euron edestä? Tämä tarkoittaisi, että yhtiön tuloksen pitäisi olla loppuvuodesta, kulut huomioiden, noin 2,3–2,4 miljoonaa euroa voitollinen.

Jos Mäen ajatuskulku me-neekin niin, että Moto GP:n ja muiden tapahtumien järjestelykulut on kirjattu alun alkaen etupainotteisesti ja ne kohdentuvatkin nyt todellisuudessa ensi vuoteen, niin eihän se seikka vuoden 2020 kuluja muuta miksikään. En ymmärrä, miten on kirjanpidollisesti mahdollista muuttaa kertaalleen jo kuluiksi kirjattujen menojen jaksotusperusteita kesken vuoden.

Niin, ja ensi vuonna syntyy varmasti taas uusia kuluja. Tulot ovatkin sitten toivotaan, toivotaan -linjalla. Mäen lausunto vahvistaa, että on tehty riskillä työtä Kymiringin tapahtumien hyväksi.

Kymiringin ratayhtiö ilmoitti vihdoinkin vuoden 2019 tuloksensa. Liikevaihto oli 12 000 euroa, siis tuhat euroa kuukaudessa. Luitte oikein. Tappio 265 000 euroa, rahat ja pankkisaamiset 0 euroa. Velat lisääntyneet noin 4,5 miljoonalla eurolla 13,5 miljoonaan.

Varoina yhtiöllä on maa-alue, jonka tasearvo on noin 5,2 miljoonaa ja keskeneräisiä varikkorakennuksia noin 9,2 miljoonan tasearvolla. Kiinteistö on kiinnitetty Nordealle 3,5 miljoonalla eurolla, jonka lisäksi luotollista limiittiä käytetty 2,8 miljoonaa euroa.

Tilinpäätöksessä on myös Lahti Eventsiä koskevia merkintöjä: ”Lahti Events vastaa sopimusten nojalla yleisötapahtumien kaupallisesta toteuttamisesta ja kantaa merkittävältä osin tapahtumariskin”.

Events salaa tehdyt sopimukset Kymiringin kanssa. Kymiring on siis sitä mieltä, että riskit on kaadettu Lahti Eventsille, eli Lahden kaupungille ja lahtelaisille veronmaksajille.

Suuri kysymys on, miten Kymiring kykenee maksamaan GP-tapahtuman oikeudet omistavan Dornan lisenssimaksun ja sen vaatimat kulut (arvio 2–3 miljoonaa), jos ratayhtiöllä ei ole tuloja tapahtumasta? Esimerkiksi lipputulothan ovat menossa Lahti Eventsille. Onko Kymiring tehnyt sellaisen sopimuksen Eventsin kanssa, että se riskittömästi vuokraa alueen Eventsille ja kaikki suurtapahtuman taloudelliset riskit ovatkin lahtelaisen veronmaksajan piikissä?

Onko vuokra niin iso, että se kattaisi Dornalle menevät maksut, jolloin Events maksaa ihan kaiken ja ja kantaa kaikki riskit? Jos Mäki vakuuttaa, että Moto GP tapahtumajärjestely on hyvä bisnes Eventsille, miksei Kymiring itse järjestä, jos kerran on hyvä bisnes?

Kymiring on ilmoittanut investointien olleen noin 30 miljoonaa euroa ratahankkeeseen. Kun yhtiön taseen liitetiedoissa kerrotaan investointien olevan noin 15 miljoonaa, missä mahtaa olla toiset 15 miljoonaa? Jos ne ovat vasta tulossa, on yhtiön rahoittajilla oltava vahva usko hankkeeseen ja siihen, että Lahden kaupungin veronmaksajat ovat kantamassa radan tapahtumien liiketoimintariskiä tulevinakin vuosina.

Toistan näkemykseni. Koko Lahti ja erityisesti Events on lopetettava. On vastuutonta nykyisinä tai minään aikoina heittää lahtelaisten rahaa yksityisen moottoriradan tapahtumiin suurella riskillä eikä sellainen kuulu kunnan toimialaan.

Antakaa vaikkapa Riku Roudon hoitaa homma ulkoistuksena, niin homma voisi pelittää ammattilaisten ollessa asialla.

varatuomari

Keskustelu