1,8 miljoonan tappio kutistuu 200 000 euroon? - alkuvuoden tulos ei kertonut koko totuutta Lahti Eventsin tilanteesta

Lahti Events järjesti KymiRingillä viime vuonna testiajot. Katja Juurikko

Tommi Berg

Erikoistapaus Lahden yhtiöi­den joukossa on tapahtumayhtiö Lahti Events, Koko Lahti oy:n tytäryhtiö. Kaupungin taloudesta kiinnostuneilla kaupunkilaisilla ehti kesän lopussa jo nousta tukka pystyyn, kun julkisuuteen tuli tieto yhtiön 1,8 miljoonan euron tappioista alkuvuoden aikana.

Tilanne ei kuitenkaan ole niin paha kuin äkkiseltään voisi luulla. Kirjanpitoon liittyvien jaksotusten vuoksi puolen vuoden tulos antoi harhaanjohtavan kuvaa yhtiön tilanteesta.

Toimitusjohtaja Emilia Mäki arvioi, että tosiasiassa yhtiön tämän vuoden tappio on 200 000 euron luokkaa.

Tappion pienentyminen johtuu paristakin syystä. Alkuvuoden osavuosikatsauksessa oli mukana menoja ja tuloja sellaisista tapahtumista, jotka siirtyivät lopulta ensi vuodelle. Koska kyse oli vasta tulevista tapahtumista, tapahtumista oli ehtinyt kertyä enimmäkseen menoja.

Kuluvan vuoden lopullisessa tilinpäätöksessä nuo menot eivät enää näy, koska siirtyvien tapahtumien tulot ja menot siirtyvät myös kirjanpidollisesti eteenpäin, tapahtumien todelliseen toteutumisvuoteen. Kyseessä on normaali käytäntö projektiluontoisesti toimivassa yhtiössä.

Toisaalta alkuvuoden tulosta heikensi pieneltä osaltaan myös Salpausselän kisat, josta oli ehtinyt jo kirjautua 1,1 miljoonan euron kulut, mutta ei vielä kaikkia tuloja. Kisojen todellinen tappio oli 100 000 euroa, josta Lahti Eventsin osuus on kolmannes.

 Tapahtuma pystytään tekemään kannattavasti 40 000–50 000 katsojalle. Viime maaliskuussa lipunmyyntimme oli 37 000, joten tilanne näytti jo hyvältä.

Lahti Events ei enää järjestä Salpausselän kisoja, vaan se on nyt siirtymässä laduilta moottoriradoille. Yhtiön piti järjestää jo viime kesänä Kymi Ringin alueella moottoripyöräilyn MotoGP-luokan ja motocrossin MM-osakilpailut. Koronan vuoksi alueella päästin lopulta toteuttamaan vain testiajot syksyllä 2019.

Lahti Eventsin kytkös Kymi Ringiin on ollut Lahdessa tiukan poliittisen väännön aihe. Lahden valtuustossakin jo hyväksytty kaupungin tekemä kahden miljoonan euron pääomitus ratayhtiöön kaatui lopulta hallinto-oikeudessa, mutta Lahti Events jatkaa edelleen alueen pääasiallisena tapahtumajärjestäjänä.

Katse on jo ensi kesässä, jolloin MotoGP-kilpailu on tarkoitus järjestää epidemiatilanteen salliessa. Tapahtuman lipunmyynti on tarkoitus aloittaa marraskuussa.

Suurtapahtuman sopimusjärjestelyt ovat olleet paikallisessa keskustelussa spekuloinnin kohteena, koska niiden yksityiskohtia ei ole julkistettu sopimuksen luottamuksellisuuteen vedoten.

Toimitusjohtaja Emilia Mäki kuitenkin kuvailee perusperiaatteita. Lahti Events maksaa tapahtuman järjestämisen ajalta tapahtuma-alueen vuokraa ratayhtiölle. Sopimuksen mukaan Lahti Events hoitaa järjestämänsä tapahtuman markkinoinnin ja se saa maksamansa aluevuokran vastineeksi oikeudet tapahtuman kaikkiin lipputuloihin, ravintolatoimintaan ja oheistoimintaan KymiRingillä.

Toisin sanoen perusidea on sama kuin missä tahansa pienemmässäkin tapahtumassa: tapahtumajärjestäjä vuokraa itselleen tapahtumapaikan ja yrittää sen jälkeen saada riittävästi tuloja tehdäkseen tapahtumasta kannattavan.

Tässä tapauksessa koko kuvioon tuo oman mausteensa tieto siitä, että MotoGP:n järjestämisoikeudesta joudutaan maksamaan huomattava lisenssimaksu sarjan oikeudet omistavalle Dorna Sportsille.

KymiRingin GP:n lisenssimaksun suuruutta ei ole julkistettu, mutta kansainvälisten lähteiden mukaan muualla järjestetyissä kilpailuissa on puhuttu miljoonaluokan summista. Esimerkiksi Tsekin Brnon osakilpailuun oli kaavailtu tälle vuodelle 4,6 miljoonan euron lisenssimaksua ( UL 3.12.2019).

Mäki kommentoi asiaa lyhyesti toistamalla julkisuudessa aiemminkin mainitun faktan.

– Lahti Events ei maksa lisenssimaksua, se on ratayhtiön ja Dornan välinen asia.

Kaiken edellä kuvatun perusteella on kuitenkin tehtävissä varsin yksinkertainen johtopäätös: Lahti Eventsin maksaman ratavuokran pitää olla huomattavan iso, jotta myös ratayhtiö pystyy pitämään tapahtuman itselleen kannattavana ja suoriutumaan lisenssimaksusta.

Mäki ei voi edelleenkään kommentoida sopimuksen yksityiskohtia ja vuokran suuruutta. Sen sijaan hän valottaa Lahti Eventsin tekemiä tapahtuman kannattavuusarvioita.

– Tapahtuma pystytään tekemään kannattavasti 40 000–50 000 katsojalle. Viime maaliskuussa lipunmyyntimme oli 37 000, joten tilanne näytti jo hyvältä.

Mäki muistuttaa, että Kymiringin alue mahdollistaa tapahtuman skaalaamisen joustavasti kysynnän mukaan. Esimerkiksi tilapäisiä katsomo- ja ravintolarakenteita pystytään rakentamaan sen verran kuin tarvetta on, jolloin tapahtuman kulut pystytään mitoittamaan tulojen mukaan. Lopullinen katsojamäärä on melko tarkkaan ennustettavissa ennakkomyynnin perusteella.

– Tilanne on erilainen kuin esimerkiksi isossa messutapahtumassa, jossa kiinteät kulut ovat samat riippumatta siitä, onko tapahtumassa 100 vai 10 000 kävijää.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, Kymiringille suunnitellut MotoGP- ja motocross-kilpailut eivät jää Lahti Eventsin ainoiksi tapahtumiksi. Yhtiön tavoitteena on järjestää tulevaisuudessa vuosittain kuusi kansainvälistä urheilun suurtapahtumaa Päijät-Hämeen alueella.

– Kahdesta tapahtumasta neuvottelut ovat jo pitkällä. Lajeja ja tapahtumapaikkoja en voi vielä julkistaa, toimitusjohtaja Emilia Mäki toteaa.

Tavoitteena on, että uusia suurtapahtumia saadaan sekä kesä- että talvikaudelle. Tapahtumien pitää olla sellaisenaan kannattavia, mutta ennen kaikkea niiden pitää tuottaa merkittäviä välillisiä talousvaikutuksia alueelle. Tämä on otettu huomioon tapahtumien luonnetta ja kohderyhmiä mietittäessä.

Mäen mukaan tapahtumiin halutaan ostovoimaisia kävijöitä, jotka myös viipyvät täällä pitkään. Tapahtumien halutaan myös toistuvan useampana vuonna, jolloin niiden järjestämiskulut laskevat vuosi vuodelta.

Mikäli maailmanmeno muuttuu joskus nykyistä normaalimmaksi ja Lahti Events onnistuu toteuttamaan suunnitelmiaan, yhtiön luonne muuttuu merkittävästi. Se ei olisi enää Koko Lahti oy:n pieni kylkiäinen.

– Tytäryhtiöstä tulisi merkittävästi emoyhtiötään liikevaihdollisesti suurempi, Mäki vahvistaa.

Keskustelu