Ylinen Viipurintie digiaikaan - historiallisesta reitistä havitellaan uudenlaista matkailukohdetta Lahteen

Älykäs Ylinen Viipurintie -hanketta esiteltiin yleisölle lauantaina. Lahti-opas Anneli Seppälä kertoi Lahden palosta tapahtuman muistolaatan luona torilla. Marjaana Kontu

Marjaana Kontu

Keskiaikaisesta Ylisestä Viipurintiestä halutaan Lahdessa brändätä matkailureitti Kuninkaantien tapaan.

Älykäs Ylinen Viipurintie -hanke on jo niin pitkällä, että käyttöön otetaan tänä syksynä mobiilipohjainen opastus, jota voi seurata reitin varrelle asennettavien QR-koodien avulla.

Älykäs Ylinen Viipurintie -hanketta esiteltiin viikonvaihteessa kiinnostuneille tapahtumassa, jossa reittiin tutustuttiin Lahden seudun oppaiden johdolla.

Reitille on suunniteltu opastusta yhdeksään kohtaan, sen varrelle sijoittuvat muun muassa tori, Mariankadun seremonia-akseli, Fellmanin kartano (historiallinen museo) ja urheilukeskus. Esiteltäviä kohteita ovat myös rautatie ja Fellmanin kartanon maille kehittynyt Pikku-Viipuri.

– QR-koodien paikat on alustavasti katsottu, mutta niiden kiinnittämisen tarvitaan vielä kaupungin lupa, sanoo hankkeen puuhamies, Osuuskunta Lahden seudun kulttuuri- ja elämysmatkailu Elman toimitusjohtaja Antti Holopainen.

Käytännön toteutus tehdään yhdessä LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kanssa.

 On aika erikoista, että tällaisen valtaväylän tarinaa ei ole nostettu esille samaan tapaan kuin muualla Suomessa on brändätty esimerkiksi Kuninkaantie.

Antti Holopainen, Osuuskunta Lahden seudun kulttuuri- ja elämysmatkailu Elman toimitusjohtaja

Kun koodit ovat paikallaan, opastusta voi seurata älypuhelimella, jossa on QR-koodin lukija. Opastuspakettia voivat hyödyntää sekä Lahden ydinkeskustaa esittelevät matkaoppaat että omatoimimatkailijat.

Opastus tulee suomen lisäksi englannin ja venäjän kielillä. Reitin pituus on 2,3 kilometriä.

Pitkään muhinut hanke nytkähti eteenpäin, kun sille saatiin 2 000 euron starttiraha osana Lahden ympäristöpääkaupunkivuotta.

Holopainen pitää reitin hyödyntämistä matkailullisesti tärkeänä.

– On aika erikoista, että tällaisen valtaväylän tarinaa ei ole nostettu esille samaan tapaan kuin muualla Suomessa on brändätty esimerkiksi Kuninkaantie, Runon ja rajan tie ja Sininen tie.

– Tarina siitä, miten Lahden kaupunki on tähän syntynyt, on sen arvoinen, että sitä kannattaa kertoa myös kansainvälisille matkailijoille. Matkailijat etsivät tarinoita.

– Hiihtokaupunkinahan Lahti on tunnettu, mutta opastuspuolessa on kehittämistä.

Holopaisen unelmana onkin houkutella Lahteen kulttuurituristeja opastetuille ryhmämatkoille.

Hanketta on ideoitu yhteistyössä Lahti-seuran, kaupunginmuseon, Lahden videokuvaajien kanssa. Myös Lahti-seurassa ajatus opastetusta reitistä on otettu ilolla vastaan.

– On tärkeää tuoda modernilla teknologialla ihmisten ulottuville kaupungin historiaa ja sitä, millä tavalla Lahti on kehittynyt. Moni lahtelainen ei hahmota, että nykyinen Aleksanterinkatu on osa Ylistä Viipurintietä, sanoo Lahti-Seuran puheenjohtaja Sauli Hirvonen.

Esillä on myös ollut ajatus nivoa Älykäs Ylinen Viipurintie -hanke yhteen kaupunkia kiertävän Lehmusreitin kanssa.

Yinen Viipurintie oli yksi Suomen kolmesta keskiaikaisesta pääreitistä, sen kautta hoituivat yhteydet Hämeen linnan ja Viipurin linnan välillä. Ylisen Viipurintien reitti kulki Hämeenlinnasta Hollolan kautta Viipuriin. Aleksanterinkatu syntyi 1870-luvulla vanhan reitin paikalle.

Keskustelu