Jekyll & Hyde -musikaalin kaikki näyttelijät harjoittelevat varmuuden vuoksi kaksi roolia.

Uransa tähän asti suurimman roolinsa tekevä Joel Mäkinen tässä kohtaa vielä valoisampana tohtori Jekyllinä, joka ryhtyy oman liuoksensa koekaniiniksi. Musikaalin edetessä pimeys valtaa mielen, ja sarjamurhaaja Edward Hyde kaupungin kadut. Aatu Raninen

Aatu Raninen

Hyvän ja pahan taistelu, ihmistä riivaava tauti, mahdollinen lääke ja sen sivuvaikutukset.

Näinä aikoina monet mielen tiet tahtovat johtaa tavalla tai toisella koronavirukseen, vaikkakin Jekyll & Hyde valikoitui Lahden kaupunginteatterin syksyn musikaaliksi kauan ennen kuin vitsauksesta tiedettiinkään.

– Teatteri on elossa, iloitsee teatterinjohtaja Ilkka Laasonen puolen vuoden hiljaiselon päättymistä lehdistönäytöksessä.

Kauhunsekaista romantiikkaa syysiltoihin vyöryttävän Jekyll & Hyden pääosiin itsensä jakaa Pimeys-yhtyeestäkin tuttu nastolalaislähtöinen Joel Mäkinen, jolle tämä on teatteriuransa toistaiseksi merkittävin pesti.

Poikkeusajan vuoksi suurmusikaalin kaikki näyttelijät saavat kuitenkin lisätöitä.

– Ryhmän sisällä on täysi paikkaussysteemi normaalin harjoittelun ohessa. Jokaisella on oman roolinsa lisäksi toinen rooli, jos tilanne sen vaatii. Sillä pyritään turvaamaan esityskausi, kertoo ohjaaja Jukka Keinonen.

Ihmisen alitajunnan tutkiminen on aika erikoinen ja hieno aihe musikaalille.

Ohjaaja Jukka Keinonen

Jekyll & Hyde perustuu Robert Louis Stevensonin vuonna 1886 julkaisemaan romaaniin, josta on aikojen saatossa muodostunut kaksijakoisuuden vertauskuva. Jotain on näkyvillä, jotain piilossa.

– Se on maailmankirjallisuuden ehkä tunnetuin ihmiskoe, Keinonen kiteyttää.

– Ihmisen alitajunnan tutkiminen on aika erikoinen ja hieno aihe musikaalille.

Tohtori Henry Jekyll on laboratoriossaan kehittänyt kemiallisen liuoksen, jonka avulla ihmismielen pimeät voimat on tarkoitus saada hallintaan, jopa poistaa pahuus maailmasta.

Jäädessään vaille tukea hän ryhtyy itse koekaniiniksi peruuttamattomin seurauksin. Pian Lontoon öisille kaduille alkaa kaatua uhreja, joiden murhaajana on se toinen puolisko, julma Edward Hyde.

– Hyvän ja pahan taistelu on ajaton, kun kyse on ihmisen luonteesta ja käyttäytymisestä. Minua on aina kiinnostanut myös poikkeusyksilö yhteisön silmätikkuna, Keinonen muistuttaa.

– On kysymys ihmisen sisäisestä kamppailusta, joka laajenee yhteisön sisäiseksi kamppailuksi.

Ohjaaja Jukka Keinonen löysi yksilöä ja yhteisöä koettelevasta musikaalista monia mielenkiintoisia ulottuvuuksia. Annika Pitkänen

Musikaaliksi Jekyll & Hyde muuntui ensi kertaa Broadwaylle vuonna 1997. Suomessa sitä on aiemmin esitetty Turussa ja Jyväskylässä.

Kauhun ja jännityksen kylkiäiseksi on musikaaliversioissa lisätty myös romantiikkaa ja erotiikkaa. Tohtori Jekyll valmistautuu häihin kihlattunsa Emman ( Anna-Sofia Tuominen) kanssa, kun taas Hyden kohtalon arpaan osuu rosoisempi yökerhon laulajatar Lucy ( Anni Kajos / Miila Virtanen).

– Bordellikohtauksessa näytetään viktoriaanisen ajan henkisen ilmapiirin toinen puoli, mitä tapahtuu kun ihmiset pääsevät hieman estoistaan, ohjaaja Keinonen vihjaa.

Läpisävelletty musikaali soi koko ajan, kuuluu 12-henkistä orkesteria johtava Antti Vauramon kuvaus.

– Tässä on aika paljon kahdeksankymmentäluvun musiikin elementtejä. Kaikki balladit ja isot biisit ovat aika lähestyttävää popmusaa, hienoja melodioita – ja tosi haastavaa laulettavaa, Vauramo lupaa.

Kaikkiaan musiikkikappaleita on nelisenkymmentä. Kerrontaa täydentävät näyttävät joukkotanssikohtaukset, joissa on mukana Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjalaisia.

– Ensemblella on iso rooli kertojana, sanoo koreografi Jouni Prittinen.

Jekyll & Hyde -­musikaalin ensi-ilta lauantaina 5.9. Lahden kaupunginteatterin ­Juhani-näyttämöllä kello 19.

Keskustelu