Kommentti: 200 0000 euron liikenneympyrä pyöräilijöiden turvaksi - mutta missä viipyy pimeiden kulmien peilit?

Täälläkin olisi tarvetta pyöräilyn turvallisuutta ja sujuvuutta edistäville ratkaisuille. Peili auttaisi jo paljon. Tommi Berg

Tommi Berg

Urheilukeskuksen lähettyville suunnitellun Suomen ensimmäisen pyöräiltävän liikenneympyrän ja siihen liittyvien pyöräkaistojen avulla ”parannetaan kävelyn ja pyöräilyn turvallisuutta ja sujuvuutta”.

Näin tuo Hollannista kopioitu 200 000 euron ratkaisu ainakin oli perusteltu tekniselle ja ympäristölautakunnalle tehdyssä päätösesityksessä. Ihan kiva, mutta pitäisikö ensin laittaa turvallisuutta ja sujuvuutta kuntoon yksinkertaisemmilla keinoilla?

Yksi varteenotettava kohde näkyy oheisessa kuvassa. Siinä risteää matkakeskuksen pyörätunneli ja eri suunnasta tulevia kevyenliikenteen väyliä. Kuten kuvasta ilmenee, näkyvyyttä peittäviä kulmia riittää.

Risteysalueelle tarvittaisiinkin kipeästi kupera peili tai pari, joiden avulla olisi mahdollista kurkata kulman taakse.

Paikka on nykyisellään pyöräilijän kannalta suorastaan pelottava. Ironista kyllä, se sijaitsee juuri sen BW Tower -toimistotalon nurkalla, jossa kaupungin teknisen ja ympäristötoimialan virkamieskunta rustailee katusuunnitelmia ja niihin kytkeytyviä kehityshankkeita.

Vastaavia tilanteita kohtaa Lahdessa monien muidenkin pyörätunneleiden tienoilla.

Internetissä suorittamani viiden sekunnin tutkivan journalismin perusteella halvimmat liikennepeilit maksavat 44 euroa.

Yleisille väylille sopivat peilit maksavat asennuksineen todennäköisesti toki enemmän. Aivan varmasti kuitenkin aika paljon vähemmän kuin 200 000 euroa.

Kummassakohan vaihtoehdossa saadaan enemmän turvallisuutta sijoitettua euroa kohden?

Keskustelu

Etusivulla nyt

Näytä lisää