Hätä keinot keksii - yrittäjät ovat kehitelleet luovia ratkaisuja koronakriisiin

Paikalliset yrittäjät ovat kehitelleet pika-aikataululla luovia ratkaisuja koronan aiheuttamaan poikkeustilanteeseen.

Keittiömestarit Sami Häkkinen ja Antti Hietanen Ravintola Rouxista sekä Petri Putila Paavolan Citymarketista (keskellä) suunnittelevat yhdessä lanseerattavaa tuoretuotteistoa. .

Tommi Berg

Monen yrityksen liiketoiminnalta putosi pohja käytännössä yhdessä yössä, kun maahan tuli poikkeustila ja normaalia arkielämää rajoitettiin tuntuvasti. Paikallisissa yrityksissä ei ole kuitenkaan jääty tuleen makaamaan. Monet tutut yritykset ovat tuoneet pikavauhtia tarjolle uusia palveluita ja tuotteita.

Ravintola-ala on eturintamassa ottamassa vastaan koronan talousiskuja, kun alan toiminta on noutoruokailua lukuun ottamatta kielletty toukokuun loppuun asti. Lahtelainen ravintola Ravintola Roux reagoi tilanteeseen polkaisemalla käyntiin yhteistyön paikallisten Citymarket-kauppiaiden kanssa. Sen ansiosta kauppoihin ilmestyi myytäväksi Rouxissa valmistettuja keittoja. Kyseessä on ravintolalle täysin uusi aluevaltaus, joka lähti lupaavasti liikkeelle.

– Kaikki on nyt myyty loppuun ja lisätilauksia on jo kysytty, kommentoi yrittäjä Kati Onnela ensimmäisen, useita satoja litroja käsittävän keittoerän toimituksen jälkeen.

Roux laajentaa toimituksiaan keitoista annosruokiin, kauppoihin tulee tarjolle muun muassa pitkään haudutettu possun poskea. Vaikka kauppamyynnistä tulee nyt uusia tulovirtoja, ei se luonnollisesti riitä paikkaamaan perinteisen liiketoiminnan katoamista yrityksen kolmesta ravintolasta. Yritys onkin joutunut lomauttamaan henkilöstönsä.

– Pakko on vain saada nyt jotenkin juoksevat kulut maksettua.

Haastatteluhetkellä oli vielä avoinna, millaista suoraa tukea ravintolat mahdollisesti saavat ahdingosta selviytyäkseen. Alalle onkin pelätty mittavaa konkurssiaaltoa. Onnela uskoo, että kriisistä selviytyvätkin yritykset tulevat muuttumaan.

Ravintola-ala ei ole tämän jälkeen entisensä. Takeaway-toiminta ja kotiin toimitettava ruoka yleistyy.

Ravintola Rouxin yrittäjä Kati Onnela

– Ravintola-ala ei ole tämän jälkeen entisensä. Takeaway-toiminta ja kotiin toimitettava ruoka yleistyy. Syntyy uusia yhteistyömuotoja esimerkiksi taksien kanssa. Tämä tulee jossain määrin jäädäkseen.

Jussin taksibussin yrittäjä JP Lindqvist pyrkii paikkaamaan kadonneita kyytejä kaupassakäyntipalvelulla. .

Taksiyrittäjienkin arki meni uusiksi hetkessä.

– Minulla on ollut paljon yritysasiakkaita ja olen ajanut pääsääntöisesti lentokentälle, parhaina kuukausina 85 kertaa kuukaudessa. Nyt on ollut enää silloin tällöin Teneriffalta saapuneiden noutoja. Kaupungissa vielä päivällä joku liikkuu, mutta yöllä on enää turha olla töissä, kommentoi Jussin taksibussi -firmaa pyörittävä JP Lindqvist viime viikolla.

Hän onkin joutunut lomauttamaan neljä kuljettajaansa. Kadonneiden kyytien tilalle Lindqvist on yrittänyt kehitellä kaupassakäyntireissuja. Ideana on tarjota kiinteään hintaan ostosten tekoa ikäihmisille ja riskiryhmiin kuuluville.

– Olen 30 vuotta tehnyt näitä hommia, joten minulla on paljon vakituisia asiakkaita, jotka voivat käyttää tutun ihmisen palvelua.

Kaupassakäynnistä ei ole luvassa isoja rahavirtoja, mutta pienetkin purot ovat nyt yrittäjälle tarpeen.

– Jos nyt auton vakuutusmaksut saisi maksettua ja ruokaa pöytään.

Lahtelainen lasiliike Maakunnan Lasi oy onnistui löytämään markkinaraon uudelle tuotteelle poikkeustilanteessa. Yhtiö ryhtyi toimittamaan lasista tai pleksistä tehtyjä pisarasuojalevyjä, jotka suojaavat asiakaspalvelupisteiden työntekijöitä virustartunnoilta. Normaalioloissa yhtiö on toimittanut asiakaspalvelijan ja asiakkaan välissä olevia levyjä muun muassa virastoihin, joten idea ei syntynyt täysin tyhjästä.

– Tajusin heti, että on vain ajan kysymys, kun kauppojen henkilökunta alkaa vaatia tätä, sanoo yrittäjä Tero Granqvist.

Yhtiö on toimittanut levyjä muun muassa Päijät-Hämeen Osuuspankin toimipisteisiin ja paikallisiin Prismoihin. Neuvotteluja on käyty myös valtakunnallisten toimijoiden kanssa. Yrittäjä arvioi levyjen kysynnän menevän melko pian ohi, kun levyt on saanut asennettua ja markkinoille tulee kilpailevia vaihtoehtoja.

– Luulisin, että 2–3 viikkoa, enintään kuukausi.

Normaali liiketoiminta onkin hiljentynyt myös lasiliikkeessä, kun etenkin kuluttajat empivät nyt rahankäyttöpäätöksiään. Yrittäjällä on kuitenkin jo uutta matoa koukussa. Granqvist aikoo seuraavaksi tarjota antibakteeristen kalvojen asennusta esimerkiksi kauppojen kylmäkaappien oviin ja kahvoihin.

Keskustelu