Tämän lehden sivuilla on käyty värikästä keskustelua Lahden kaupunkikeskustan tulevaisuudesta. Uhkakuvia on maalattu, siinä missä utopistisia pilvilinnojakin. Vastakkaiset osapuolet ovat mielestäni osittain oikeassa, mutta osin myös hukassa.
Menestyvän kaupungin tulee kunnioittaa ja ottaa oppia historiastaan, elää sujuvaa arkea omassa ajassaan ja uskaltaa rohkeasti investoida tulevaisuuteen. Kaikkea vastustava änkyröinti tai todellisuudesta irti oleva naminamivihreys eivät kumpikaan tarjoa ratkaisuja tulevaisuuden toimivalle kaupungille.
Minua on syytetty ”piilovihreydestä” ja ”kaappikommunismista”, kun olen edes suostunut keskustelemaan ”ketunhäntä” kainalossaan toimivien viranhaltijoiden esityksistä keskustan liikennesuunnitelmaksi.
Ensimmäisenä on todettava, että vetämieni keskusteluiden tuloksena on saatu suunnitelmista poistettua niin Aleksanterinkadun, Vesijärvenkadun kuin Kauppakadun läpiajokiellot.
Minua on syytetty ”piilovihreydestä” ja ”kaappikommunismista”, kun olen edes suostunut keskustelemaan ”ketunhäntä” kainalossaan toimivien viranhaltijoiden esityksistä keskustan liikennesuunnitelmaksi.
Samoin on saatu nostettua pöydälle ajatus siitä, että bussit kulkisivat jatkossa sekä torin että Trion pysäkkien kautta. Aina riippuen siitä, mikä kullekin reitille olisi ajankäytöllisesti tehokkainta. Miksi näin? Koska bussiliikenteen asiakkailta saatu palaute on yksiselitteisesti nopeampien yhteyksien puolella. Busseja olisi jatkossa siis sekä torilla että Vesijärvenkadulla, ja meillä olisi kaupungissa sujuvammin asiakkaita palveleva joukkoliikenne.
Keskusteluja käydään jatkossa mahdollisista kävelykatualueista, mutta koko ajan mielessä pitäen, että autoilevilla kaupunkilaisilla on jatkossakin erinomaiset väylät keskustaan ja luonnollisesti myös toimivat pysäköintiratkaisut tekemässä asioinnista mahdollisimman helppoa sekä mukavaa. Tähän rinnalle halutaan kuitenkin tuoda selkeämmin myös pyöräily.
Se tarkoittaa nykyistä turvallisempia pyöräreittejä keskustan sisään- ja ulosajoreiteille. Pyöräilykaistoja on maalattu ja rakennettu kaikenkokoisiin kaupunkeihin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Seuraukset eivät ole olleet katastrofaalisia vaan päinvastoin liikennemäärät ovat lisääntyneet erityisesti pyöräilijöiden määrän kasvun myötä. Ja tätähän me nimenomaan haluamme, lisää ihmisiä Lahden keskustaan asioimaan sen yrityksiin ja miksei asumaankin.
Nyt esillä ollut versio liikennesuunnitelmasta on ollut kustannuksiltaan suuri johtuen nimenomaan uusien pysäköintilaitosten vaatimista investoinneista. Toisaalta ilman Matkakeskuksen liityntäpysäköintilaitosta ja Kaupunginsairaalan pysäköintilaitosta käännämme selkämme täydellisesti pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueelle, pendelöijille, potentiaaliselle väestönkasvulle ja viimeisimpänä valtuustossa päätetylle lentoratainvestoinnille.
Sairaalan alueen kehittäminen olennaiseksi osaksi ydinkeskustaa ja Siltapuiston pysäköintilaitoksen kohtalo vaativat tarkastelemaan siksi myös uuden ”sairaalaparkin” rakentamista.
Vuoksenkadun tunneli voi olla mahdoton toteuttaa järkevästi ja niin, että siitä ei tule enemmän haittaa kuin hyötyä kaupunkilaisille. Tämä tarkastelu tulee tehdä nykyistä perusteellisemmin, kuten koko keskustan kehän toimivuus. Minkäänlaisia liikenteellisiä sumppuja ja keinotekoisia hidasteita autoliikenteelle ei voi hyväksyä.
Kaupungin keskusta on jokaiselle lahtelaiselle tavalla tai toisella tärkeä. Siksi olemme teknisen- ja ympäristölautakunnan sekä kaupunginhallituksen kanssa kutsuneet koolle valtuuston yhteisen työpajan, jotta saamme suunnittelutyölle vahvempaa ja demokraattisempaa selkänojaa.
Jokaisella valtuutetulla on nyt aito mahdollisuus osallistua liikennesuunnitelman tekemiseen. Mitään ei ole lyöty lukkoon, eikä periaatteita hakattu kiveen. Valtuutetuilla on nyt sen usein peräänkuulutetun vaikuttamisen paikka. Tervetuloa niin maan hiljaiset kuin äänekkäämmätkin, sana on vapaa.
Autoileva yrittäjä, VTM
Teknisen ja ympäritölautakunnan pj. (kok.)