Pääkirjoitus: Itäradalle on olemassa halpa vaihtoehto

Oheinen kirjoitus syntyi tässä Lahdesta Helsinkiin tulleessa junassa. Tommi Berg

Tämän kirjoituksen näpyttely alkaa poikkeuksellisesti junassa, jonka pitäisi liikahtaa 51 minuutissa Lahdesta Helsingin rautatieasemalle. Ympäri vaunuosastoa näkyy useita muitakin läppäri sylissään istujia, joista monelle junassa työskentely on todennäköisesti suunnilleen päivittäistä rutiinia.

Äänimaisema on miellyttävän rauhoittava yhdistelmä konttorityön ja eteenpäin menon tunnelmaa: näppäimistölle napsahtelevien sormien ääni sekoittuu tasaiseen junan huminaan. Työskentely-ympäristö voittaa rauhallisuudessaan keskimääräisen avokonttorin mennen tullen.

Pienikin satunnainen hetki riittää havainnollistamaan, kuinka Lahdesta on tullut kiinteä osa Helsingin työssäkäyntialuetta hyvien junayhteyksien ansiosta. Lahdessa tilannetta on jo totuttu pitämään itsestäänselvyytenä, mutta juuri nyt siihen ei olisi varaa.

Kaupungin nykyiset junayhteydet ovat erittäin vakavasti uhattuina, mikäli Helsingistä tehtäisiin uusi ratayhteys Porvoon kautta Kouvolaan. Se tarkoittaisi käytännössä sitä, että nopeat kaukojunat eivät kulkisi enää tätä kautta. Lahden asemalta ei enää löytyisikään junaa, joka heilahtaa 51 minuutissa Helsinkiin ja todennäköisesti lähtöjäkin olisi huomattavasti nykyistä harvemmin päivän aikana.

Lahdella ei pitäisi olla mitään hätää, mikäli rataratkaisut tehdään faktapohjaisesti ja järjellä. Viime vuonna julkaistu Väyläviraston selvitys osoitti, että Itärata on taloudellisesti täysin kelvoton hanke. 1,7 miljardin euron hankkeella saataisiin nopeutettua Helsingin ja Kouvolan välistä matka-aikaa vain 13 minuuttia.

Itäradan avulla saatavat taloudelliset hyödyt olisivat 30 vuoden aikana vain 13 prosenttia investoinnin kokonaiskustannuksista, minkä perusteella hankkeen kustannushyötysuhde olisi 0,13. Kannattavan hankkeen rajana on totuttu pitämään lukemaa 1,0.

Itäisistä ratayhteyksistä on tulossa vielä lähiaikoina julki yksi uusi selvitys, mutta ratkaisevat faktat eivät siitä voi muuksi muuttua.

Uhkana on, että Itärataa koskevia päätöksiä ei tehdäkään järjellä, vaan ideologiaan ja aluepolitiikkaan pohjautuen. Hankkeen puolesta lobbaa vimmaisesti iso osa Itä-Suomea, joka markkinoi uutta ratayhteyttä keinona kääntää itäinen Suomi nousuun. Hankkeen nettisivuilla asiaa perustellaan tähän tyyliin: ”Saavutettavuuden parantuminen on elinehto itäiselle Suomelle yritysten sijoittumisen, päivittäisen matkustamisen kuin yritysinvestointien kannalta”.

Itäisen Suomen visioissa ihmiset alkaisivat pendelöimään sieltä nykyistä enemmän pääkaupunkiseudulle uuden radan myötä: ”Nopea ratayhteys lisää asumisen ja työpaikan sijainnin valinnan joustavuutta ja työmarkkinoiden toimivuutta”.

Toivottavasti asian kanssa tekemisissä olevat päättäjät malttavat vetäistä hetken happea törmätessään tuollaiseen puppugeneraattoriin. Itäsuomalaisten argumentointi ei yksinkertaisesti kestä kriittistä valoa.

Vaikka yhteys nopeutuisi esimerkiksi 15 minuutilla, Joensuun ja Kuopion tapaiset paikat olisivat edelleen Helsingistä katsoen käytännössä yhtä samaa ”Lappia”, jossakin yli kolmen tunnin matkan päässä sijaitsevaa kaukaista periferiaa. Eivätkä edes Mikkeli tai Lappeenranta olisi vielä likimainkaan järkevällä etäisyydellä päivittäistä työmatkaa ajatellen.

Maantieteelliset faktat eivät yksinkertaisesti muuksi muutu pienellä radan oikaisulla. Itä-Suomessa onkin syytä tunnustaa tosiasiat ja yrittää keksiä muita keinoja alueidensa elinvoiman edistämiseksi.

Vastuullisten poliitikkojen on myös otettava huomioon kaikki ne kielteiset vaikutukset, joita uudella linjauksella olisi Lahden seudulle. Mitä todennäköisimmin nämä haitat olisivat huomattavasti suuremmat kuin itäisen Suomen saamat mitättömät hyödyt.

Kokonaistaloudellisesti huomattavasti tehokkaampaa olisikin parantaa nykyisiä ratayhteyksiä. Suuri osa Itä-Suomea saisi vastaavan aikahyödyn vain muutaman sadan miljoonan euron kustannuksilla, jos rahat käytettäisiin nykyisen rataverkon parantamiseen.

Lahden on syytä rummuttaa koko ajan tämän vaihtoehdon puolesta. Valtakunnallisesta uutisoinnista saa koko ajan harhaanjohtavan käsityksen, jonka mukaan vaihtoehtoina olisivat käytännössä Kouvolan kautta menevä itärata tai Kotkan kautta menevä rantarata.

Tilannetta kannattaa arvioida tulevaisuudessa uudemman kerran, jos valtio sattuu kylpemään ylimääräisessä rahassa. Siinä tapauksessa voisi toteuttaa vaikka kaksi uutta rataa idän suuntaan.

Lahdesta Mikkeliin menevä Savonrata toisi todellista aikasäästöä Savon suunnan yhteyksille, ja Kotkan kautta menevä rantarata olisi luonteva reitti Lappeenrantaan ja edelleen Pietariin suuntautuvalle liikenteelle. Nyt lobattuun itärataan verrattuna nämä vaihtoehdot toisivat todellista aikasäästöä eivätkä olisi vain aluepoliittisista syistä tehtyä erittäin kallista näennäispuuhastelua.