Valitettavan vakuuttavat perustelut

Korkea työttömyysaste ja alhainen koulutustaso ovat perinteisesti olleet Lahden heikkouksia, joiden piikkiin on voitu laittaa mitä erilaisimpia paikallisia ongelmia.

Nyt nämä heikkoudet kääntyvät ainakin hetkeksi vahvuuksiksi, kun Lahti yrittää päästä mukaan uuteen työllisyyden kuntakokeiluun. Lahti perustelee hakemuksessaan karujen faktojen avulla, miksi täällä jos missä tarvitaan kipeästi erityistoimia ja uusia ideoita työllisyyden parantamiseksi.

Kokeilussa on lyhyesti sanottuna kyse siitä, että kaupunki ottaa nykyistä vahvemman roolin työllisyyspalveluiden hoidossa. Tavoitteena on saada entistä parempia tuloksia sovittamalla yhteen valtion ja kuntien resursseja, osaamista ja palveluja. Valtiolta siirtyy kuntien työnjohdon alle työntekijöitä sekä päätösoikeus työllisyysmäärärahojen käyttöön.

Kyseessä on kilpailutilanne muiden kaupunkiseutujen kanssa, sillä vastaavia hakemuksia on nyt vireillä lukuisissa kaupungeissa. Kokeiluun pääsevien kaupunkiseutujen pitäisi olla tiedossa ensi vuoden alussa.

Kilpailu käydään etenkin Hämeen TE-toimiston alueen sisällä, koska kokeilun piirissä voi olla enintään 40 prosenttia TE-toimiston asiakkaista. Lahti on jättämässä omaa hakemustaan yhdessä Hollolan, Orimattilan, Asikkalan ja Kärkölän kuntien kanssa, joten toteutuessaan se haukkaisi ison osan paikallisen TE-toimiston alueen kiintiöstä.

Lahti pystyy muun muassa vetomaan konsulttiyhtiö MDI:n tuoreeseen analyysiin, jonka mukaan ”Lahden seudun toimintaympäristö on työllisyydenhoidon näkökulmasta haastava ja valtakunnallisesti aluekehityksen näkökulmasta jopa ainutkertainen”.

Konsulttiyhtiö on nostanut esille mielenkiintoisena yksityiskohtana ”kuormittavan muuttoliikkeen”. Kyseisen otsikon alla puhutaan muuttotilastojen taustalla olevista faktoista niiden oikeilla nimillä.

Selvityksen mukaan ”maahanmuuton rakenne on Lahdessa yksi epäedullisimmista suurten ja keskisuurten kaupunkien joukossa koko maassa”. Toisaalta ”muista suurista kaupungeista poiketen Lahti sai merkittäviä muuttovoittoja työttömistä perusasteen suorittaneista muuttajista, kun taas useimmat suuret kaupungit saivat muuttovoittoja työttömistä keski- tai korkea-asteen suorittaneista”.

Tällä perusteella onkin arvioitu, että ”muuttamisen vaikutus Lahden työttömyysasteeseen on suuri (1–1,5 %) ja siitä aiheutuu erilaisia negatiivisia kerrannaisvaikutuksia ja kuormitusta jo valmiiksi rakennetyöttömyydestä kärsivälle alueelle”.

Lahden työllisyyskokeiluun on hahmoteltu erilaisia konkreettisia toimenpiteitä, kuten räätälöityjä koulutusratkaisuja ja toimintamallia, jossa työttömällä työnhakijalla on henkilökohtainen valmentaja.

Mahdollinen työllisyyskokeiluun pääsy ei ratkaise kertaheitolla Lahden ongelmia, mutta uusien keinojen kokeilu on erittäin kannatettavaa. Nykyisten toimivuus on nähty.

Lue lisää aiheesta