Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ämpärillinen | Hyvään nosteeseen lisää vauhtia uudella ilmeellä – yhtä pientä yksityiskohtaa olisin viilannut

Entistä useampi paikallinen yrittäjä on valmis suosittelemaan Lahtea toimintaympäristönä toiselle yrittäjälle. Arvosana Lahden yritysystävällisyydestä koheni selvästi kahden vuoden takaisesta. Tällaisia tuloksia saatiin, kun Taloustutkimus oy haastatteli lähes 500 paikallista yrityspäättäjää viime vuoden loka–joulukuun aikana.

Sama tutkimusfirma on perinteisesti toteuttanut myös valtakunnallista Kuntien imago -tutkimusta, jossa kartoitetaan yrityspäättäjien mielikuvia eri kaupungeista. Viime vuonna toteutetussa kyselyssä oli mukana maamme 36 suurinta kaupunkia ja vastaajia noin 2 000 eri puolilta maata. Lahti sai korkeimman arvosanan kymmeneen vuoteen ja sen sijoitus koheni kaikkein eniten tutkittujen kaupunkien joukossa.

Suomen Yrittäjät puolestaan julkisti viime toukokuussa perinteisen kuntabarometrinsa tulokset. Lahti paransi tässäkin tutkimuksessa kokonaisarvosanaansa ja sijoitustaan. Yli 100 000 asukkaan kaupunkien sarjassa Lahti oli peräti toisena heti Kuopion jälkeen.

Yksi tutkimustulos voisi vielä mennä jotenkuten sattuman piikkiin, mutta ei tuollainen säännönmukainen trendi. Toisistaan riippumattomat tutkimukset puhuvat samaa kieltä: jotain täällä on tehty yrityspäättäjien mielestä oikein.

Eikä kyse ole vain mielikuvista. Lahden seutua yrityksille työkseen markkinoivat ovat huomanneet merkittävän muutoksen parin viime vuoden aikana. Lahti herättää nyt entistä enemmän kiinnostusta ja pääsee mukaan sellaisiin neuvotteluihin, joihin ennen ei ollut asiaa.

Entä mitä mieltä Lahdesta ajattelevat muut kuin yrityspäättäjät? Tavikset, jotka voisivat olla Lahden tulevia asukkaita.

Yhden vastauksen kysymyksen tarjoaa T-Media oy:n vuotuinen kyselytutkimus, jossa se selvittää suomalaisten mielikuvia kaupungeista. Viime huhtikuussa julkistettujen tuoreimpien tulosten mukaan Lahti oli parantanut suomalaisista suurista kaupungeista eniten vetovoimaansa.

Lahti nousi kymmenen suurimman kaupungin listalla peräti neljä sijaa, viimeiseltä sijalta kuudenneksi. Lahden saama kokonaisarvosana asteikolla 1–5 oli 3,53. T-Median vanhempi asiantuntija Kari Väisänen piti sitä hyvänä tuloksena.

– Lahti on pääsemässä irti vanhasta maineesta, Väisänen kiteytti tuolloin lehdellemme.

Tuloksen taustalla olevaan Vetovoima & Vaikutus -tutkimukseen osallistui yhteensä 1 698 suomalaista.

Iso kysymys kuuluu, miten hyvästä vireestä onnistutaan pitämään nyt kiinni. Viesti kaupungin positiivisesta nosteesta on saatava leviämään mahdollisimman laajalle.

Yksi pienen pieni työkalu tähän urakkaan on Lahden kaupungin uusi ulkoinen ilme, joka julkistettiin viime viikolla (s. 4).

Uudet logot ja värimaailmat eivät tietenkään yksinään ratkaise yhtään mitään. Olennaisinta ovat todelliset teot, joiden varaan Lahden brändi rakentuu.

Ulkoisella ilmeelläkin on kuitenkin oma kiistaton merkityksensä. Kiinnittäväthän yrityksetkin paljon huomiota tuotteidensa pakkauksiin ja mainontansa visuaaliseen ilmeeseen, jotta omat tuotteet erottuisivat edukseen kilpailijoiden tarjonnasta.

Ei se sen kummempaa ole kaupunkien välisessä kilpailussa.

Brändi- ja ulkoasu-uudistusten yhteydessä on aina mielenkiintoista kuunnella, millä tavalla uudistuksia perustellaan. Monestihan nuo tarinat ovat varsin korkea‑lentoisia ja syvällisiä ottaen huomioon, että viime kädessä kyse on kuitenkin ”vain” graafisen ulkoasun, fonttien ja värimaailman uudistuksesta.

Tuon sanottuani olen nyt varmasti monen markkinointiammattilaisen mielestä osoittanut olevani totaalisen pihalla. Että en ymmärrä, kuinka olennaista brändin ulkoisen ilmeen on olla johdonmukaisessa linjassa kaiken sen kanssa, mikä on brändin todellinen sielu ja tarina, ellei koko organisaation olemassaolon tarkoitus.

Kyllä vaan, mutta kriittisenä viestintämateriaalin kuluttajana en voi myös olla ajattelematta, että brändin syvimmän olemuksen ”jumppaaminen” erilaisissa työpajoissa yhdessä asiakkaan kanssa on myös mainostoimistoille kätevä tapa saada lisää laskutusperustetta. Eihän kai muuten kukaan hullu maksaisi 43 000 euroa muutaman kirjaimen ja värin piirtelystä? Eihän?

Pakollisen välihuomautuksen jälkeen on kuitenkin todettava, että Lahden ulkoasu-uudistuksen taustalle kehitellyissä tarinoissa ja tavoitteissa on hyviä ajatuksia. Erityisesti pidin tästä lausahduksesta: ”Lahdessa vallitsee eteenpäin katsova kasvun ja kehityksen ilmapiiri, josta syntyvät myös kaupungin kokoaan suuremmat teot”.

Alussa mainitsemani kyselytulokset osoittavat, että kyse ei ole vain sanahelinästä.

Myös varsinainen ulkoisen ilmeen uudistus on mielestäni pääosin varsin onnistunut. Se on riittävän erilainen kaupungin edelliseen ulkoasuun verrattuna ja sopivan raikas.

Uudistuksen yhteydessä julkistetussa markkinointimateriaalissa on myös osuvia iskulauseita. Erityismaininta sloganille Lahes täydellinen, joka kiteyttää monimerkityksellisyydessään mielestäni jotain olennaista tästä kaupungista.

Sanonta ”kaupungin kokoinen kaupunki” saattaa tuoda toisteisuudessaan mieleen suuren hypermarketin iskulauseen ”yhtä halpa kuin halvin”. Olennaisen asian äärellä tässäkin kuitenkin ollaan. Juuri tuolla iskulauseessa mainitulla perusteella Lahti on jotain muuta kuin esimerkiksi Mäntsälän, Järvenpään tai Tuusulan tapaiset pääkaupunkiseudun nukkumalähiöt.

Ainoan pienen soraäänen joudun antamaan uuden logon ensimmäisestä kirjaimesta. Se näyttää äkkiseltään katsottuna turhan paljon pieneltä alkukirjaimelta. Joku on tosin ollut näkevinään siinä muodon perusteella myös isoa alkukirjainta.

Tulkinnanvaraisuuden välttämiseksi olisin pitänyt muodot ennallaan, mutta tehnyt alkukirjaimesta aavistuksen isomman ja korkeamman kuin neljästä viimeisestä kirjaimesta.

Jonkun mielestä nillitän nyt täysin epäolennaisesta pikkuseikasta. Miten sen nyt ottaa: onhan Lahden kaupunki edelleen organisaatio, jonka olennaisimpia ydintehtäviä on opettaa lapsukaisemme kirjoittamaan oikeaoppista suomen kieltä.

Kielioppia raiskaavat logo‑maiset nimet ovat laajempi ilmiö, joka tulee tänä päivänä vastaan kaikkialla. Onneksi Lahden nimi on sen verran napakka, että sitä ei saa kokonaan pilalle edes ajan hengen mukaisessa logouudistuksessa. Toista se voisi olla LappeenRannassa, JyväsKylässä tai HämeenLinnassa.

Olennaisinta on, että päihitämme mielikuvakisassa mahdollisimman monta kilpailijaa, olivat ne pitkillä tai lyhyillä nimillä varustettuja.