Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Ruotimisia | Julkisen palvelun Sinfonia Lahden keväässä Vänskän paluu

Lahti Sinfonia on julkisen palvelun laitos, kuten kirjasto,teatteri ja niin edelleen.

Jos jollakin on kuva pönöttävistä frakki-pelleistä otsat kurtussa, on se aivan väärä.

Orkesteri on liikkeellä milloin missäkin ja minkäkin aiheen soitannassa. On Baby Sinfonia, Hei, me sävelletään, kummitoimintaa, konsertteja kaupungilla ja niin edelleen.

Sinfoniaorkesterin sisältä löytyy lukuisia pienryhmiä, jotka ketterästi tulevat, näkevät ja voittavat erilaisia yleisöjä. Sinfonia Lahti on myös verkossa oman kanavansa kautta. Hieman tosin ihmetyttää Classic Live -kanavan kohtalo. Se oli aikanaan usean eurooppalaisen yhtyeen tuubi. Nyt en löytänyt kuin Sinfonia Lahden?

Tosin Youtube pursuaa konserttitaltiointeja, enkä ikinä ole nähnyt erikoista hohtoa niissä. Sinfoniaorkesteri on tylsän näköinen. Tästä syystä säveltäjä Richard Wagner piilotti sen maailmankuulussa Baureuthissa kokonaan kannen alle. Tähtikapellimestari von Karajan totesi puolestaan.”Ketä kiinnostaa nähdä kaljupäisiä soittajia?”.

Ehkä mielenkiintoisin konsertti on Suuri sinfoninen matka huhtikuussa. Ollaan intergalaksissa Lauri Porran ja Esko Valtaojan johdolla.

Tämän viikon torstaina Sibeliustaloon palajaa kunniakapellimestari Osmo Vänskä. Orkesterilaisten ei tarvitse vetää kättä lippaan, sillä titteli on huomionosoitus.

Vänskälle sattui harmittava ja vakava onnettomuus, mutta sitkeä sissi johtaa konsertin kuitenkin.

Musiikkipiireissä liikkuu juttu, mikä on parasta lääkettä orkesterinjohtajalle. Kollega soittaa, ja tarjoutuu sijaiseksi. ”Voin jo paljon paremmin” kuuluu vastaus.

Sinfonia Lahdella on myös ylikapellimestari Dalia Stasevska. Hän lienee tullut suomalaisille ja kansainvälisestikin tunnetuksi paitsi orkesterinjohtajana myös Ukrainan auttajana.

Stasevska vispaa kevätkauden aikana neljä konserttia. Onko se paljon vai vähän? Mielestäni vähän. Tosin Suomen muidenkin orkesterien kaput ovat puikossa noin saman verran. Sinfonia Lahde päävierailija Anja Bihlmaier nousee lavalle kaksi kertaa.

Orkesterin manageripuoli on täytetty viransijaisilla, ja paikat tulevat auki keväällä. Jos urheilujoukkueessa olisi vastaava tilanne, oltaisiin katastrofin partaalla. Toisin musiikkiorganisaatiossa. Nuottimelskeet eivät yhtä esikuntaupseeria kaipaa. Musiikkijuna puksuttaa raiteillaan.

Huolissaan kannattaa olla ”perinteisestä” yleisöstä. Jo ennen covidia tärkeimpiä sinfoniakonsertteja ei uusittu, sillä ei ollut yleisöä kunnolla edes yhteen.

Päinvastoin on muuten Tampereella, joka on Lahden valtuutettujen uusin fanituskohde. Eipä ollut kulttuuri agendalla valtuuston toivioretkellä Mansesterissa. Uusintoja ei ole myöskään enää Hämeenlinnan Vanaja-salissa. Tawastehus pyrki aikanaan maailman Sibelius-kaupungiksi, mutta pohjalla ollaan.

Ehkä mielenkiintoisin konsertti on Suuri sinfoninen matka huhtikuussa. Ollaan intergalaksissa Lauri Porran ja Esko Valtaojan johdolla. Teos on Vantaan Viihdeorkesterin alkuperäistuotantoa. Minulle sympaattista, koska prutkuttelin käyrätorvea siellä yli kymmenen vuotta, ja tuurasin myös manageria.