Äskettäin Etelä-Suomen Sanomissa oli juttu otsikolla ”Lahdelta ja Päijät-Hämeeltä seuraavaan hallitusohjelmaan kymmenen tavoitetta” (ESS 15.10). Väliotsikon ”Hyvät liikenneyhteydet” alla kerrottiin, että itä–länsi-suunnassa kulkevan valtatie 12:n parantaminen on hankala hanke, koska se on kallis eikä ole mahtunut nykyisinkään menoraameihin.
Hankkeen todettiin tarvitsevan erittäin kovaa edunvalvontaa, jotta ”saamme sitä painettua eteenpäin”. Niinpä! Sitähän se väylähankkeiden edistäminen vaatii ja on aina vaatinut. On kuitenkin saatu muun muassa. moottoritie, oikorata ja kehätie, joten vähintään samoilla keinoilla vain taistoon.
Tierahojen saamista valtion budjettiin voisi helpottaa jakamalla tuo Nastolan Uudenkylän ja Iitin Tillolan välinen hanke kahteen osaan. Tieosa Uusikylä–Jokue on 15–16 kilometriä pitkä ja Jokue–Tillola 10–11 kilometriä.
En ole löytänyt tietoa osien toteutuskustannuksista. Kummassakin osassa on liikenteellisiä ongelmakohtia. Ensimmäisessä Arolan kylän kohta, jälkimmäisessä Kausalan kohta.
Jos hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joiden väli voi olla useampikin vuosi, on ehkä makuasia kumpi osa tehdään ensin. Kausalassa nykytiestä aiheutuvat haitat koskevat sillä liikkuvien lisäksi suurta määrää ympäristössä asuvia ihmisiä.
Kymmeneen tavoitteeseen ei ollut mahtunut ratahankkeita.
Taktisesti ajatellen Uusikylä–Jokue-osan rakentaminen ensin saattaisi olla viisasta siksi, että se lisäisi liikennettä Kausalassa niin, että loppuosan rakentamiseen syntyisi suuri paine.
Tietysti järjestyksessä tulee ottaa huomioon myös ympäristöriskit molemmilla tieosilla. Tsemppiä lobbaukseen. Älkää unohtako rekrytoida mukaan elinkeinoelämän organisaatioita ja yrityksiä. Nykyisin Lahden kehätien valmistuttua Lahden ja Kouvolan välillä kulkee entistä enemmän raskasta liikennettä.
Kymmeneen tavoitteeseen ei ollut mahtunut ratahankkeita. Erillisessä jutussa toimittaja esittää, että Itäradan (lisäraiteet Keravalta Kouvolaan Porvoon kautta) estäminen olisi ollut yksi oleellisimmista hallitusohjelmatavoitteista. Tähän haastateltu vastaa, että ”ei vastusteta vaan mieluummin kannatetaan hyviä asioita”.
Oikein, niin se pitää ollakin. Sillä ajatuksella olisi tavoitteisiin pitänyt ehdottomasti lisätä Lahden oikoradan parantaminen nykyistä nopeammalle liikenteelle.
Sillä ei vastusteta mitään, mutta tehdään Porvoo-Kouvola-lisäraiteet tarpeettomiksi, koska matka-aikaero näiden kahden vaihtoehdon välillä on vain pari minuuttia. Ja hintaero yli 1,5 miljardia euroa Lahden radan perusparantamisen hyväksi.
Edellisessä kappaleessa sanottu perustuu äskettäin julkaistuun selvitykseen idän suunnan raideyhteyksistä. Selvitysraportista ei selviä onko sen tekemiseen osallistettu liikenne- ja viestintäministeriötä, Väylävirastoa, VR:ää tai selvityksen vaikutusalueen maakuntia ja kuntia. Jos ei, niin nyt sitten nopeasti ottamaan yhteyksiä.
Kaikkein parastahan olisi tietysti perustaa kaikkien edellä lueteltujen tahojen yhteistyöryhmä viemään selvityksen ilosanomaa eteenpäin seuraaviin hallitusneuvotteluihin ja jopa ensi vuoden valtion budjettiin. Hyllyyn ei selvitystä kannata jättää.
Ja saman pöydän ääressä on aina helpompaa ja tehokkaampaa sopia. Etenkin jos pöydällä on papereiden lisäksi vähän muutakin.
rakennusneuvos, DI