Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Miksi linja-autonkuljettajien taukoasioita ei ole saatu kuntoon?

Olen osallistunut joukkoliikennelautakunnan kokouksiin yhtenä nimettynä jäsenenä, kun kuljettajien sosiaalitila-asiat ovat uudelleen nousseet julkisuudessa pinnalle. Tilanne on ollut se, etteivät kaupunki ja liikennöitsijä ole löytäneet yhteistä näkemystä siitä, missä kuljettaja käy sosiaalisilla asioillaan. Tilanne on mahdoton kuljettajien puolesta. Osapuolien täytyy löytää yhteinen näkemys siitä, kuinka asia järjestetään.

Ammattiliitto AKT on kirjelmöinyt tästä alueemme joukkoliikennelautakunnalle ja olemme kokouksessamme käsitelleet asiaa. Mielestämme muun muassa linjojen hankinnassa on huomioitava kuskien sosiaalitilojen tarve aina kunkin linjan kilpailutuksessa. Tämä asia on ollut ilmeisesti heitteillä vuodesta 2014 asti, jolloin linjoja on kilpailutettu. En tiedä yhtäkään ammattialaa, jossa omista perustarpeista huolehtiminen on tällä tavoin retuperällä.

Lahden alue ei ole ainut seutu, joka kärsii asiasta, mutta se ei saa olla peruste, miksi tätä asiaa ei ole hoidettu.

Tänä vuonna elokuussa eri kaupungeille lähetetyssä kirjeessään AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko huomauttaa, että esimerkiksi Jyväskylää koskevassa liikennöinnissä linja-autoyrityksillä on vaikeaa selvittää, mitkä tilat soveltuvat käyttöön kuljettajille. Parhaiten tämä tieto on kaupungilla, joka pystyy nämä asiat järjestämään.

Lahden alue ei ole ainut kaupunkiseutu, joka kärsii samasta asiasta, mutta se ei saa olla peruste, miksi tätä asiaa ei ole hoidettu. Linja-autokuljettajilla on oikeus huolehtia hygieniastaan ajaessaan pitkää linjaa. Kuljettajilla on oltava sosiaalitilat ja jos sellaisia ei ole, kaupungin tai liikennöitsijän on tehtävä sopimus sellaisen tahon kanssa, joka pystyy ne järjestämään.

Kaupungin on neuvoteltava asia Koiviston Auton sekä uuden liikennöitsijän Vekka Groupin kanssa, kun Lehtimäen Liikenne on myynyt toimintonsa heille.

joukkoliikennelautakunnan jäsen (sd.)