Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lukijalta | Hykyn maksukatto ihmetyttää

Kysyin Etelä-Suomen Sanomien mielipidepalstalla 12.6., miksi Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä ei kerro asiakkaan maksukaton lähestymisestä. Maksukattoni on ylittynyt jo 30.5.

Ainakin minulla on aivan eri käsitys siitä, mitä käsite maksukatto tarkoittaa. Tyhmä kun olen, oletin, että laskut, jotka tulevat 30.5. jälkeen, ovat niin sanotusti maksukaton piirissä, eikä niitä tarvitse maksaa.

Kesäkuun 22. päivä oli laskutettu hammaskartta-cd. Hyvinvointiyhtymä – tai todellisuudessa Provincia – olikin eräpäivän jälkeen laittanut saatavan perintäyhtiölle eli Intrum oy:lle. Tiedusteluuni hyvinvointiyhtymä vastasi, että tuo lasku ei kuulu maksukattoon.

Kukaan ei viestinyt minulle asiasta aikaisemmin millään tavalla, ei edes karhulaskun merkeissä. Asiakas ei voi tietää tällaisia asioita pelkästään katsomalla laskua. Toki siellä on pienellä präntättynä, että tähdellä merkitty tuote kerryttää maksukattoa.

Organisaatiouudistusten myötä sekä hyvinvointiyhtymässä että Provincialla työskennellään niin sanotuissa laskutiimeissä. Asiakkaan kannalta se tarkoittaa, ettei kukaan ei kerro nimeään, on sitten kyse kirjallisesta kysymyksestä, vastauksesta tai puhelusta.

Jos asiakkaana kysyn, kenen kanssa keskustelen, vastaus on aina: ”Minun ei tarvitse sitä kertoa.”

Näin toimien kukaan henkilö ei joudu ottamaan vastuuta tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Mikä ja missä on sellainen laki tai säädös, että julkisen palvelun tuottaja voi näin toimia? Provincialta jopa kerran vastattiin, että ”Ei meillä ole aikaa katsella asiakkaan laskuja”.

Päijät-Soten talousjohtaja Antti Niemi vastasi 21.6.22 Etelä-Suomen Sanomissa muun muassa seuraavaa: Järjestelmäkehitys on kallista ja yhtymän kymmenien eri järjestelmien yhteensovittaminen vaatii aikaa ja aiheuttaa kustannuksia. Tiukassa taloustilanteessa osa kehitystyöstä on viivästynyt, koska palveluiden tuottaminen on pitänyt asettaa järjestelmien kehittämisen edelle. Lokakuussa 2022 pitäisi tällaisen ongelman olla historiaa.

Entä sitten vapaakortti, jonka sain 11.8. Se on A4-kokoinen paperi. Jotta asiakas voi sitä kantaa mukanaan lompakossa, on se taiteltava huolellisesti ainakin kolme kertaa. Mainittakoon, että tahdistinkortti, jota itse käytän, on kooltaan 85x55-millinen, hyvin mahtuu lompakkoon; rispaantumatta.

Miksi vapaakortista puuttuu tyystin myöntäjän titteli ja allekirjoitus tai virallinen leima? Vapaakortti olisi äärettömän helppo väärentää kenen tahansa: samainen fontti ja väliviivat, ja voilà. Onkohan asiakastiedoissani edes mainintaa maksukaton ylityksestä, vai miksi korttia olisi syytä vilauttaa?

työelämästä jo etääntynyt lahtelainen