Lukijalta | Henkilöstö avainasemassa hyvinvointialueen strategian onnistumisessa

Päijät-Hämeen aluevaltuusto päätti kokouksessaan 13.6. hyvinvointialuestrategiasta, jonka on tarkoitus ohjata sekä luottamushenkilöiden että viranhaltijoiden työtä. Strategialla luodaan perusta palveluiden saatavuudelle ja sujuvalle yhteistyölle. Hyvinvointistrategian kolme tavoitetta ovat 1. Vaikuttavat, kustannustehokkaat ja saavutettavat palvelut sekä erinomainen palvelukokemus 2. Saavutettava asema alan parhaana julkisena työpaikkana 3. Luottamuksen avulla rakennettu, sujuva yhteistyö alueen kuntien, yhteisöjen ja valtionhallinnon kanssa – asukkaiden parhaaksi.

Tärkein näistä kolmesta tavoitteesta on saavutettu asema alan parhaana työpaikkana. Ammattitaitoinen henkilöstö on keskiössä palveluiden tuottamisessa ja saatavuudessa. Valtakunnallisesti tiedetään, että osaavista tekijöistä on kova pula niin sote-sektorilla kuin pelastustoimessa.

Työn kuormittavuus kasvaa, mikäli avoimia toimia ei saada täytetyksi ja hakijoita ei ole.

Palvelun laatu ja potilasturvallisuus taataan osaavien ihmisten avulla. Mikäli meillä ei ole riittävästi henkilöstöä, niin meillä ei ole myöskään mahdollisuuksia tuottaa palveluita halutulla tavalla. Olemme nähneet jo kuluneena vuonna, että hoivapaikkoja on jouduttu sulkemaan työntekijöiden puuttuessa. Työn kuormittavuus kasvaa, mikäli avoimia toimia ei saada täytetyksi ja hakijoita ei ole. Se näkyy hyvin nopeasti työntekijöiden kuormittumisena ja asiakaspalvelun heikkenemisenä. On selvästi nähtävissä, että asiakastyytymättömyys ja turvattomuus kasvaa, kun yhteydensaaminen vaikeutuu ja jonot pitenevät.

Henkilöstön pito- ja vetovoimasta puhutaan paljon. Siihen vaikuttaa merkittävästi hyvä johtaminen ja työympäristö. Hyvä johtaminen rakennetaan lähijohtamisen resursseista huolehtimalla, ammattitaitoisilla esihenkilöillä sekä aktiivisella viestinnällä. Aikaisempina vuosina säästöt ovat kohdistuneet lähijohtamiseen, joka on kuitenkin tutkitusti tärkeässä roolissa henkilöstön jaksamisen ja osaamisen tukemisessa.

Tämä ei ole ainoastaan organisaation johdon vastuulla, vaan se on myös luottamushenkilöiden vastuulla. Saavutettua asemaa alan parhaana työpaikkana tulee myös mitata ja raportoida valtuustolle. Arviointiin tulee kehittää mittareita ja kuulla henkilöstön mielipidettä. Tavoite asettaakin paineita parhaillaan tehtävälle henkilöstöohjelmalle.

Hyvinvointialueen visio on hyvinvoivat asukkaat turvallisessa, elinvoimaisessa ja uudistuvassa Päijät-Hämeessä. Tähän päästään hyvällä alueellisella yhteistyöllä ja aktiivisilla vaikuttamisella valtakunnan tasolla sekä verkostoitumalla muiden toimijoiden kanssa.

Keskustan aluevaltuustoryhmä pitää erityisen tärkeänä, että kuntien ja hyvinvointialueiden välillä jatkuu edelleen aktiivinen vuoropuhelu, jotta sote-palveluita voidaan kehittää saumattomasti ja huolehtia ennaltaehkäisevän työn resursseista. Asiakkaan kannalta palvelut pitäisi saada jatkossa nykyistä enemmän yhden luukun -periaatteella ja mahdollistaa digitaalisten palveluiden helppokäyttöisyys. Digipalveluiden ulkopuolelle jääville tulee turvata henkilökohtaiset asiointipalvelut.