Fazer ja Malva vietiin maaliin komeasti. Siitä kiitos Lahden johdolle ja kaikille niille, jotka toteuttivat nämä huikeat investointihankkeet.
Lahti tarvitsee kipeästi matkailuhankkeita ja ideoita hienon ympäristövuoden jälkeen, mutta maltti säilyttäen.
Jälkiviisaus on aina jälkiviisautta eikä rakenna mitään. ”Mutta maantieteelle emme mahda mitään”, sanoi Paasikivi aikoinaan. Suomi on liian syrjässä kansainvälisiä moottoripyöräilykisoja ajatellen.
Vuosien ajan me ”vähäuskoiset” olemme yrittäneet varoitella kunnan päättäjiä tai paremmin kunnan sisaryhtiöiden poliittisia päättäjiä niistä mahdollisista vaaratekijöistä, joita tähän näin isoon hankkeeseen on liittynyt ja liittyy vielä jatkossakin. Päättäjien päätä ei ole todellakaan paleltanut, ja joukolla asiaa on viety Lahti Eventsissä eteenpäin lahtelaisvaltuutettujen siunaamana.
Pahinta on, että Kymiringistä on muodostunut monille lahtelaispoliitikoille ja virkamiehille uskon asia: ”Ellet ole puolellamme, olet meitä vastaan”. Tällä asenteella on lisää ja lisää veronmaksajien rahaa pumpattu Kymiringiin ilman, että olisi edes selvitetty sitä, mitä vastuita tähän toimintaan saattaa liittyä ja onko tämänkaltainen tukeminen suoritustilassa olevan sisaryhtiön kautta todella kaupungin ydintoimintaa. Hämeenlinnan hallinto-oikeuden mielestä ei ole.
Samalla asioita on salailtu turhaan? Silti kaikki ovat voineet tutustua Kymiringin tunnuslukuihin, jotka eri medioissa on jo kerrottu.
Dorna Sportsin eettinen toiminta ei kestä päivänvaloa.
Pieni kertaus lienee silti paikallaan. Eniten ihmetyttää, että moni yksityinen yrittäjä ja erilaiset toimijat ovat uskoneet hankkeeseen kuin pukki uusiin sarviinsa. Ensimmäinen realisti oli Antti-Aarnio Vihuri, joka jo vuonna 2015 näki hankkeen epärealistisuuden ja hyppäsi pois uppoavasta laivasta.
Päätöksen hankkeen uudesta siirrosta vuoteen 2023 teki Moto GP:n oikeudet omistava Dorna Sports, koska täyttä varmuutta ei saatu siitä, että kaikki olisi saatu moottoripyörien kuninkuusluokan tapahtuman edellyttämälle kansainväliselle tasolle.
Rahaa Kymiringiin on kaadettu lapiolla. Valtionavustusta tuli 6,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2018 ratahanke sai 3,5 miljoonan euron suuruisen avustuksen, joka perustui eduskunnan edellisvuonna lisätalousarviossa myöntämään lisämäärärahaan.
Kymiringin budjetti kasvoi viime vuonna 30 miljoonan euroon. Ratayhtiö sai 12,6 miljoonaa euroa lisärahoitusta, josta suurin osa on pankkilainaa. Loput potista tulivat yksityisiltä kotimaisilta sijoittajilta. Omistajaluettelosta selviää, että omistajina ovat AKK Sports oy, Suomen Moottoriliitto oy, Iitin kunta, A Ahlström Kiinteistöt oy ja ratayhtiön aikaisempi toimitusjohtaja Markku Pietilä. Toimitusjohtajana toimii Riku Rönnholm.
Ympäristökaupungin Kymiring-hankkeen tukijat eivät vaivautuneet katsomaan karttaa tai edes tutkimaan, millaisia edellytyksiä näin harvaan asutulla maalla on järjestää tämän suuruusluokan kilpailuja, joiden järjestäminen ei edes Keski-Euroopassa ole kannattavaa.
Itävalta ja Tsekki ovat jo luopuneet kaikista Moto GP -hankkeista, koska Dorna Sportsin äärettömän kalliit lisenssimaksut (arvio 4 miljoona euroa kisalta) ovat karkottaneet ne järkevästä kaupallisesta toiminnasta.
Edes yli 100 000 katsojan määrät eivät ole riittäneet tai taanneet tekemään tapahtuman järjestelyistä kannattavaa muille kuin Dornalle. Miten se siis Suomi-pojilta taloudellisesti onnistuisi?
Dorna Sportsin eettinen toiminta ei kestä päivänvaloa ja on sovittamattomassa ristiriidassa Lahden ympäristötavoitteiden kanssa.
Yhtiö on yhteistyösopimuksellaan ollut edistämässä Indonesiassa ratahanketta, joka polkee räikeästi paikallisten alkuperäiskansojen oikeuksia.
Espanjassa yhtiö on saanut veropetostuomion. Nämä tapaukset kertovat yrityksen mafiamaisesta otteesta.
Yhtiö hallitsee kaikkea Moto GP -bisnestä televisiointeja myöten. Se vie potit, muut järjestäjät vikisevät!
Lahti Eventsillä ja lahtelaisilla poliitikoilla on nyt todella peiliin katsomisen paikka.