Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pääkirjoitus | Kaupunki menee lukitulla veroprosentilla kohti sumuverhoa

Lahden kaupunki pääsi viime viikolla julkistamaan toista kertaa peräkkäin ylijäämäisen tuloksen, vieläpä ennakoitua paremman sellaisen. Viime vuoden tulos oli 28 miljoonaa euroa ylijäämäinen.

Uutinen on erinomainen, mutta sitä lukiessa on hyvä muistaa, että vahva tulos johtui isolta osin sellaisista seikoista, joihin kaupunki ei ollut itse suoraan vaikuttanut.

Verotulojen kertymä ylitti odotetun 8,2 miljoonalla eurolla, mikä johtuu pääosin talouden ja ansiotason kasvusta sekä työttömyyden vähenemisestä. Kaupunki sai avustuksia 10,7 miljoonaa euroa yli talousarvion, ylityksistä suurin osa oli valtionavustuksia koronapandemian aiheuttamien haittojen ja taloudellisten vaikutusten korjaamiseen. Omaisuuden myyntivoitot ylittivät arviot 4,2 miljoonalla eurolla.

Kaupunki on ilmoittanut käyttävänsä ylijäämästä kymmenen miljoonaa euroa yritysaluei­den kehittämiseen. Käytännössä kyse on siitä, että Pippon–Kujalan alueen tonteista tehdään luovutusvalmiita.

Tämä on kannatettava ja suorastaan välttämätön linjaus, joka tuskin herättää eripuraa. Sijaintipaikkaansa miettivät yritykset haluavat tänä päivänä kaupungeilta nopeita ratkaisuja, joten tonttitarjonnan on oltava kunnossa, jos tänne halutaan uusia työnantajia tai kasvutilaa nykyisille yrityksillemme.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö ylijäämäinen tulos jättäisi vielä aineksia parranpärinälle, niin erikoiselta kuin se kuulostaakin.

Tuoreessa muistissa on, kuinka kokoomus yllätti viime syksynä talousarvion hyväksynnän yhteydessä muut valtuustoryhmät ja esitti alennusta Lahden veroprosenttiin. Esitys ei mennyt tuolloin läpi, mutta nyt kokoomuslaisten on helppo palata asiaan, kun tilinpäätös oli jälleen tukevasti plussalla. Mikä näppärintä, hyvän tuloksen taustalla oli pitkälti niitä asioita, joiden perusteella veroale olisi ollut ryhmän mielestä kaupungille taloudellisesti mahdollinen.

Veronalennus torpattiin muun muassa siitä syystä, että kaupungin katsottiin tarvitsevan taloudellista puskuria tulevia vuosia varten. Tämä liittyi ennen kaikkea sote-uudistukseen, jonka tarkat taloudelliset vaikutukset eivät vielä ole tiedossa. Yleinen käsitys kuitenkin on ollut, että kuntien taloudellinen liikkumavara kapenee.

Taannoisen verokeskustelun jälkeen on tapahtunut muutamassa kuukaudessa paljon. Olemme muun muassa oppineet tuntemaan uutisten ja ajankohtaisohjelmien yhteydessä käsitteen sodan sumu. Sillä tarkoitetaan kaikkea sitä puutteellista ja epävarmaa tietoa, joka on väistämätön osa sodankäyntiä. Sumua pyritään hälventämään muun muassa tiedustelun avulla, mutta täysin siitä ei päästä eroon koskaan.

Nykyisessä tilanteessa ei ole liioiteltua sanoa, että sodan sumu on laskeutunut myös kuntatalouden ylle. Lahden kaupunginkin lähitulevaisuuden näkyvät riippuvat hyvin paljon siitä, miten pitkään Ukrainan sota jatkuu ja miten se vaikuttaa maailmantalouteen. Puhumattakaan sodan mahdollisesta laajenemisesta muuallekin.

Kaupungin tilapäisenä johtopaikkana toimivassa Fellmanniassa ei tietenkään ole kristallipalloa, josta näkyisi vastaukset noihin meidän kaikkien arvuuttelemiin kysymyksiin. Sen sijaan päättäjien velvollisuus on ottaa huomioon kaikenlaiset vaihtoehdot, myös ne huonommat.

Tässä tilanteessa onkin helppo sanoa, että kaupunki tarvitsee entistä epävarmempina aikoina vahva kassan, joten pulinat pois. Toisaalta juuri nykyinen tilanne antaa perusteita myös täysin päinvastaiselle ajattelulle.

Ukrainan sota kaikkine talousvaikutuksineen on kiihdyttämässä entisestään inflaatiota, joka oli jo valmiiksi huippulukemissa. Tämä näkyy ja tuntuu väistämättä myös lahtelaisten ostovoimassa, mikä aiheuttaa pahimmillaan näivettävän kierteen paikalliseen talouteen.

Eikö siis olisi perusteltua jättää kaupunkilaisille hieman enemmän heidän ansaitsemiaan euroja, jotta talouden pyörät saadaan pidettyä pyörimässä?

Nyt tuota kysymystä ei käytännössä tarvitse hetkeen miettiä, sillä lahtelaiset valtuutetut pääsevät seuraavan kerran päättämään vasta vuoden 2024 veroprosentista.

Ensi vuoden veroprosentti on lukittu sote-uudistukseen liittyvässä lainsäädännössä. Se määritellään mekaanisella laskutoimituksella tämän vuoden veroprosentin pohjalta.

Siinä yhteydessä Lahden veroprosentti alenee kyllä enemmän kuin koskaan, mutta veronmaksaja ei näe lompakossaan muutosta, koska valtionverotukseen on luvassa vastaava korotus.

Lakisääteinen veron lukitus tarkoittaa väistämättä myös sitä, että kunnallisveroväännöstä ei ole ensi vuoden eduskuntavaaleja pohjustavaksi vaalitempuksi. Toisenlaisessa tilanteessa olisimme takuuvarmasti nähneet jälleen ensi syksynä esityksen veroalesta.