Kokemuksia Harjun terveydestä

valhe , emävalhe , tilasto

Kun tällä palstalla on esitetty erilaisia näkemyksiä Harjun terveyden toimivuudesta, niin ajattelin kertoa omia kokemuksiani tämän vuoden ajalta.

Lääkärille pääsy on toivotonta. Kun pyysin viime keväänä päästä lääkärille, niin hoitaja vastasi, että ei ole aikoja. Mene kiirevastaanotolle! Sieltä sain lähetteen keskussairaalan kuvauksiin, jossa sairauden syy ei selvinnyt ja hoito siirrettiin takaisin Harjun terveyteen.

Puoli vuotta useita soittoja, mutta hoitaja käskee syödä Buranaa ja Panadolia. Kun niistä ei ole apua määrättiin lääkärin sanoin kokeen vuoksi lääkettä, joka ei sopinut minulle ollenkaan. Kun soitan maanantai-aamuna, että lääkkeestä aiheutuu valtavat haittavaikutukset ja kysyin, että voisiko sen lopettaa, vastaa hoitaja, että lääkäri soittaa perjantaina ja sulki puhelimen. Oloni oli niin hirveä, että soitin uudelleen ja toinen hoitaja vastasi, joka konsultoi lääkäriä ja lääkkeen käyttö lopetettiin.

Missään vaiheessa ei pääse lääkärin tutkimuksiin tai edes puhelinkeskusteluun. Kun viimeinkin pyynnöstäni lääkäri soitti ja pyysin päästä röntgenkuvaukseen, niin lääkäri yritti kaikin tavoin estää kuvauksen mm. vedoten siihen, että kun minulla on ollut joskus syöpä, niin röntgenkuvaus on vaarallista, koska siinä syöpäriski kasvaa. Mutta kun vaan edelleen vaadin kuvausta, niin lääkäri sanoi, että jos tulet siitä onnelliseksi, niin kuvataan ja soitetaan loppuviikosta tulokset.

Odotin loppuviikon, ei tullut soittoa ja maanantaina soitin ja kysyin tuloksia, niin sanottiin, ettei ole mitään soittoaikaa olemassakaan eikä lähipäivinäkään ole soittoaikoja. Onneksi on Kanta-palvelu ja konsultoin sukulaisia kuvauksen tulkinnassa.

Kun pyysin ja pääsin tarkastamaan kolesterolilabrat, niin puhelimeen tuli tekstiviesti, että kolesterolit ovat koholla, resepti apteekissa ja kuuden viikon päästä paastolabrat. Ei siis minkäänlaista keskustelua tai ohjeistusta. Mutta muutin ruokavaliotani ilman lääkitystä ja kävin kontrollissa. Ei soittoa veriarvoista, mutta onneksi on Kanta-palvelu, josta näin, että arvot kunnossa. Tämä on kai sitä mainostettua digipalvelua.

Sairauden jatkuttua yli puoli vuotta kertaakaan pääsemättä lääkäriin pyysin, että lääkäri soittaisi ja keskusteltaisiin uusista tutkimuksista, niin luvattiin, että lääkäri soittaa maanantaina. Ei soittoa. Kysyin tiistaina, niin sanottiin, että soittaakin sitten keskiviikkona. Ei vieläkään soittoa. Kysyin torstaina, niin sitten luvattiin ja soitto tuli jo samana päivänä.

Omasta kokemuksestani en voi todeta, että Harjun terveyden palvelut vastaisivat odotuksiani hyvästä hoitoon pääsystä.

Yhtiön johto kertoo hienoista tilastoista, joita moni ihmettelee omien kokemustensa perusteella. Mutta pätisiköhän tähänkin se vanha sanonta, että..

Kommentoi