Pääkirjoitus: Odotettu käsikirjoitus päätöksenteossa

Syksyn talousarviokäsittelyssä on jo äänestetty muun muassa Lahden perusopetuksen rahoista. Janne Laakkonen

Lahtelaisessa päätöksenteossa on siirrytty viimeistään nyt dramaattisista valtataisteluista arkeen, kun päättäjät ovat ryhtyneet työstämään ensi vuoden talousarviota.

Lautakunnat ovat tehneet viime aikoina linjauksiaan omalle vastuualueelleen kuuluvien toimintojen budjeteista. Perinteisen kaavan mukaan kaupunginjohtaja julkistaa lautakuntakierroksen jälkeen oman talousarvionsa 19. lokakuuta. Kaupunginhallituksen käsittelyyn kaupungin budjetti tulee marraskuun alussa, minkä jälkeen valtuusto päättää veroprosenteista 8.11. ja talousarviosta 22.11.

Talousarviovalmistelun taustalla vaikuttaa viime valtuustokaudella käyntiin polkaistu Lahden uudistus- ja muutosohjelma, jonka alkuperäisenä tavoitteena on tasapainottaa kaupungin taloutta yhteensä kymmenillä miljoonilla euroilla kolmen vuoden aikana vuosina 2021–2023.

Ohjelmaa on kutsuttu lyhenteellä Lumo, mikä on melkoinen mustan huumorin kukkanen. Ohjelmaan liittyvien käytännön toimenpiteiden toteutuksesta on monesti lumo kaukana. Viime aikojen lautakuntakierroksen perusteella vaikuttaakin siltä, että Lumon nimissä ei olla valmiita tekemään ihan mitä tahansa.

Sivistyslautakunta torppasi viime viikon kokouksessaan sille esitetyt yhteensä 4,9 miljoonan euron säästöt. Tällaiseen tulokseen päädyttiin useiden äänestysten jälkeen, kun lautakunta lisäsi määrärahoja virkamiesten valmistelemaan pohjaesitykseen.

Perusopetukseen lisättiin 2,5 miljoonan euron potti kaikkien muiden lautakunnassa olevien puolueiden paitsi kokoomuksen äänin. Varhaiskasvatuksen puolelle lisättiin 1,6 miljoonaa euroa kokoomuksen ja perussuomalaisten vastustaessa esitystä. Nuorisopalveluiden 175 000 euron ja lukioiden 380 000 euron määrärahalisäykset hyväksyttiin yksimielisesti.

Hyvinvoinnin ja vapaa-ajan lautakunta hyväksyi omassa kokouksessaan pitkän keskustelun jälkeen yksimielisesti 1,3 miljoonan euron säästöpaketin. Lautakunnan alaisuuteen kuuluu muun muassa kaupungin kulttuuri- ja liikuntapalveluita. Ensiarvioiden perusteella säästötoimien kanssa pärjätään vielä tämä vuosi, mutta siitä eteenpäin edessä on vaikeita valintoja. Käytännössä kyse voisi olla esimerkiksi teatterin toiminnan laajuudesta tai maauimalan aukiolosta.

Yllättävimmät käänteet nähtiin kaupunkiympäristölautakunnassa, jonka vastuulle kuuluu muun muassa kaavoitus, maankäyttö ja kaupungin yleisten alueiden hoito. Lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa talousarvion uuteen valmisteluun, koska se halusi siitä yksityiskohtaisempaa tietoa.

Erityisenä kipukohtana ovat Vuoksenkadun suunnitteluun liittyvät rahat, koska ne liittyvät suurempaan Liisu-suunnitelmaan, jota monet nykyisen valtuuston valtuutetut ovat vastustaneet. Lautakunta käsittelee talousarviota uudelleen tänään keskiviikkona.

Kaiken kaikkiaan lautakuntakierros kertoo mielenkiintoisella tavalla siitä, miten lahtelainen päätöksentekokoneisto toimii uudessa kokoon­panossaan kesän dramaattisten vaiheiden jälkeen.

Kaikki tähän asti nähty on mennyt hyvinkin tarkasti sen käsikirjoituksen mukaan, joka oli nähtävissä jo siinä vaiheessa, kun lautakuntien kokoonpanot olivat selvillä. Viime viikon tapahtumat olikin kerrottu käytännössä jo etukäteen pääkirjoituksessamme kaksi viikkoa sitten.

Sivistyslautakunnassa on vahva edustus niin sanotuilla punavihreillä puolueilla, joten sieltä ei ollut luvassa tukea koulujen ja varhaiskasvatuksen isoille säästöille. Kaupunkiympäristölautakunnassa puolestaan kokoomuksella, perussuomalaisilla ja Pro Lahdella on kullakin kaksi paikkaa eli yhteensä kuusi paikkaa kymmenestä. Näistä etenkin Pro Lahti ja perussuomalaiset ovat suhtautuneet kriittisesti Liisuun, joten viime viikon käänne ei sittenkään tullut täysin puun takaa.

Yksittäisiä rahapotteja on vielä suhteellisen helppo lisäillä tai vähentää talousarvioon. Huomattavasti vaikeampaa on muodostaa looginen kokonaisuus, jossa on otettu huomioon kaikki talousarvion laadintaan liittyvät olennaiset näkökulmat, kuten välttämättömien peruspalveluiden turvaaminen, talouden tasapaino ja kaupungin pitkän aikavälin elinvoima.

Vastuu kokonaisuudesta kuuluu kaupunginhallitukselle ja viime kädessä valtuustolle, joka talousarvion lopulta hyväksyy.

Jokainen vastuullinen päättäjä ymmärtää, että väärässä paikassa nyt tehty säästö voi tulevaisuudessa tulla huomattavasti kalliimmaksi. Näkemyseroja on vain siitä, mitä kaikkea tämä käytännössä tarkoittaa.

Jonkun mielestä kaupungin on tehtävä arvovalintoja ja luovuttava kaikesta ”turhasta” turvatakseen kaupunkilaisten hyvinvointiin välittömästi vaikuttavien toimintojen rahoitus. Jonkun toisen mielestä ne ”turhatkin” menoerät voivat olla perusteltuja, koska niillä luodaan pohjaa kaupungin tulevalle kasvulle ja kehitykselle, mikä kasvattaa lopulta myös verotuloja.

Vaikeidenkin valintojen tekeminen on huomattavasti perustellumpaa ja johdonmukaisempaa, jos päätösten taustalla on yhteisesti hyväksytty selkeä strategia. Nythän esimerkiksi säästöesitysten taustalla olevaa Lumo-ohjelmaa on arvosteltu siitä, että sen valmisteluun ei ole kunnolla osallistettu valtuutettuja.

Uusi valtuusto aloitti kaupungin strategian päivittämiseen tähtäävän työskentelynsä viime viikolla valtuuston strategiaseminaarissa. Tämän syksyn talousarviokäsittelyyn tuo työskentely tuskin ehtii vielä hirveästi vaikuttaa, mutta punnitulle kokonaisnäkemykselle ja päätöksenteon punaiselle langalle on takuuvarmasti tarvetta valtuustokauden muinakin vuosina.

Kommentoi